اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورس

به دنبال بانکداری تخصصی هستیم/ تسهیلات قرض الحسنه تکلیفی شده است

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در سیاست‌های بانک مرکزی به دنبال این هستیم که بانکداری تخصصی را توسعه دهیم، در حال حاضر تمام بانک‌ها خدمات مشابه انجام می‌دهند و به دنبال این هستیم که بانک‌ها را براساس فعالیت متعددی که انجام می‌دهند، دسته‌بندی کنیم و این اقدام در بانک مرکزی در حال انجام هستیم از این رو در حال تهیه اساسنامه‌های بانک‌های تجاری ، توسعه‌ای، بانک جامع و ... هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در حوزه بانکداری قرض الحسنه گفت: هر اقدامی برای توسعه بانکداری قرض الحسنه را انجام می‌دهیم چراکه تسهیلات قرض‌الحسنه برای رفع سریع نیاز خرد و ضروری مردم است.

وی ادامه داد: در سیاست‌های بانک مرکزی به دنبال این هستیم که بانکداری تخصصی را توسعه دهیم، در حال حاضر تمام بانک‌ها خدمات مشابه انجام می‌دهند و به دنبال این هستیم که بانک‌ها را براساس فعالیت متعددی که انجام می‌دهند، دسته‌بندی کنیم و این اقدام در بانک مرکزی در حال انجام هستیم از این رو در حال تهیه اساسنامه‌های بانک‌های تجاری ، توسعه‌ای، بانک جامع و … هستیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر بانک توسعه‌ای‌ در کشورمان نداریم، گفت: بانک توسعه‌ای این نیست که در حال حاضر در حال انجام است و بانک توسعه‌ای تامین مالی متفاوت دارد و باید اعداد آن باید در حدی باشد که بخش‌های صنعت و کشاورزی را تامین مالی کند.

فرزین افزود: بانک تجاری باید فعالیت‌های تجاری انجام دهد و اساسنامه بانک‌های تجاری را هم  تغییر می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه منابع خرد را برای رفع نیازهای ضروری و غیر تجاری مردم قرار دهند، گفت: منابع بانک‌های قرض‌الحسنه باید برای تامین مالی سریع و کوتاه مدت مردم استفاده شود البته از آنجایی که فعالیت تجاری انجام نمی‌شود نباید نرخ آن بالا باشد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به سود وام بانک‌های قرض الحسنه و تسهیلات برای تامین مالی خرد تاکید کرد: در کشورمان نرخ تورم بالاست و وقتی نرخ تورم بالا باشد، نرخ سود تسهیلات بالا می‌رود و این نگرانی وجود دارد که فعالیت بانکی در تامین مالی ارزان دچار مشکل شود.

وی گفت: اخیرا تسهیلات قرض الحسنه تکلیفی شده است و امسال در بودجه پیشنهاد شد که میزان تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود چراکه دولت و بانک مرکزی تعهدی در برابر تورم دارد و اگر بخواهیم پول را کنترل کنیم باید تسهیلات را کنترل کرده و محل کارشناسی تسهیلات شورای پول و اعتبار است./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا