اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورسصنعت و معدنصنعت ومعدن

توضیحات تکمیلی سازمان امور مالیاتی درباره کاهش نرخ مالیات

در پی اعلام اشتباه برخی رسانه‌ها با عنوان «کاهش ۱۵ درصدی نرخ مالیات شرکت ها» سازمان امور مالیاتی کشور درباره نرخ کاهش مالیات تولید و همچنین معافیت مالیاتی شرکت‏های بزرگ توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصادبه نقل از رسانه مالیاتی ایران ، سازمان امور مالیاتی کشور پیرامون کاهش نرخ مالیات تولید و معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ توضیحاتی ارائه کرد.

بر اساس این گزارش ، به دنبال اعلام اشتباه برخی رسانه‌ها با عنوان «کاهش ۱۵ درصدی نرخ مالیات شرکت ها» و همچنین در تعارض خواندن این موضوع با اظهارات انتقادی دکتر سبحانیان در خصوص «معافیت‌های مالیاتی شرکت‏های بزرگ» ، سازمان امور مالیاتی کشور  توضیحاتی به شرح ذیل ارایه کرده است:

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ششم شهریورماه سال جاری در سفر به استان قزوین و در جمع فعالان اقتصادی این استان از معافیت مالیاتی شرکت‏های بزرگ انتقاد کرده و گفته بود که: دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه معافیت‏های مالیاتی شرکت‌های بزرگ را حذف کرده، زیرا شرکتی که ده‏ها هزار میلیارد تومان گردش مالی و هزاران میلیارد تومان سود دارد، چرا باید معاف شود.

وی با بیان اینکه باید در کشور سهم عمده مالیات بر دوش بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در همه حوزه‌ها باشد، خاطرنشان کرده بود: در همه دنیا ۸۰ درصد مالیات از شرکت‌های بزرگ گرفته می‌شود در حالی که ما ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی به شرکت‌های بزرگ دادیم که باید این مسأله بازنگری شود.

دکتر سبحانیان مورخ ۱۹ شهریورماه در نشست «هم اندیشی با مجمع کارآفرینان ایران» به لایحه «کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها به ۱۵ درصد» اشاره کرده و گفته بود: کاهش ۷ درصدی نرخ مالیات واحد‌های تولیدی در طی دو سال گذشته، جزو سیاست‌های کلان اقتصادی کشور به حساب می‌آید. وی با بیان اینکه باید مثل همه جای دنیا به سمت مالیات بر مجموع درآمد اشخاص برویم، تصریح کرده بود: بر این اساس و با هدف کاهش فشار مالیاتی بر شرکت‌ها، لایحه کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها به ۱۵ درصد در دولت تدوین شده و مراحل نهایی آن در دست اجراست و به زودی به مجلس خواهد رفت.

بنا براین ذکر چند نکته ضروری است:

اولا، دو موضوع کاملا متفاوت از هم بوده و اظهارات و موضع رئیس کل محترم سازمان امور مالیاتی در هر دو مورد، صحیح و بجا بوده است؛ اولی در راستای ارتقای مالیات ستانی عادلانه بین همه شرکت‌ها و نه منحصرا به نفع شرکت‏های خاص بیان شده. دومی در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری در این بخش از همه شرکت‌های تولیدی فعال در کشور.

ثانیا، برداشت نادرستی از سوی برخی رسانه‌ها در نرخ مالیات تولیدی اعلام شده صورت گرفته و بقیه رسانه‌ها نیز با تاسی از آن‌ها اشتباه روایت کرده اند. به بیان دیگر بجای اینکه بنویسند: «کاهش نرخ مالیات شرکت‏ها به ۱۵ درصد»، به اشتباه نوشته اند: «کاهش ۱۵ درصدی معافیت مالیاتی شرکت‌ها».

و، اما نکته آخر اینکه، سازمان امور مالیاتی همواره مجری سیاست‏ها و قوانین مالیاتی کشور بوده و در عین حال بر اساس مسئولیت اجتماعی در خصوص سیاست‏های حمایتی دولت و مجلس از تولید در کشور، رویکرد حمایتی را اتخاذ کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا