اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاریکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

تولید ۹۵ درصد واکسن‌های دامی و ۴۰ درصد واکسن های طیور/ توان صادراتی واکسن های موسسه رازی/ نیازی به واردات واکسن های مشابه تولید داخل وجود ندارد

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی توزیعی رازی، نمایندگی پخش فرآورده ‎های موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: این موسسه محصولات بسیار باکیفیتی تولید می کند که توان رقابت با محصولات خارجی را دارد و با وجود این محصولات نیازی به واردات محصول مشابه نیست.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، مهدی حجازی، در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته با اشاره به اینکه با وجود واکسن‌های باکیفیت موسسه رازی نیازی به واردات محصول مشابه وجود ندارد، گفت: برخی به‌دلیل سود شخصی، به دنبال واردات واکسن هستند.

وی افزود: ما که برای واکسن های انسانی از محصولات موسسه رازی استفاده می کنیم، چرا باید برای واکسن های دام و طیور این موسسه رقیب پیدا کرده و از واکسن ‎های خارجی استفاده نماییم؟!

تولید ۹۵ درصد واکسن های دامی و ۴۰ درصد واکسن های طیور

حجازی با اشاره به اینکه از ۹ واکسن اجباری مورد استفاده انسان، ۷ واکسن آن در موسسه رازی تولید می‌شود و این اواخر نیز در تولید واکسن کووید ۱۹ خوش درخشید، گفت: این موسسه ۹۵ درصد واکسن‌های دامی و حدود ۴۰ درصد واکسن‌‎های طیور را تولید می‎ کند و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند، وقتی که یک محصول با کیفیت در داخل کشور تولید می ‎شود، نباید کالای مشابه آن به ‎راحتی وارد کشور شود.

وی افزود: این در حالی است که هیچ وقت انتقادی در مورد کیفیت محصولات موسسه رازی وجود نداشته اما برخی مسائل باعث می شود که عده ‎ای به سمت استفاده از محصولات خارجی تمایل داشته باشند؛ چراکه سود شخص آنها در واردات است.

بیمه واکسن

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی توزیعی رازی با اشاره به برخی از مزیت‌های واکسن‎های موسسه رازی توضیح داد: واکسن های موسسه رازی دارای بیمه است و اگر واکسنی به گله یا فارمی تزریق و با این وجود آن گله دچار بیماری شود، بیمه خسارت وارده را جبرای می ‎کند اما واکسن ‎های خارجی چنین مزیتی ندارند.

حجازی افزود: به علاوه اینکه در بحث حمل و نقل و انتقال واکسن، به زنجیره های سرد نیاز است و در مورد واکسن های وارداتی در بسیاری از موارد بر طریقه انتقال و حمل و نقل آن نظارت وجود ندارد و ممکن شرایط لازم رعایت نشد باشد.

حجازی همچنین گفت: ضمن اینکه واکسن ‎های داخلی از سویه ‎های بومی ساخته می شوند و کارآمدتر هستند و در پیشگیری از بیماری موثرترند.

وجود دانش فنی و تجهیزات لازم

وی افزود: در میان مجموعه متخصصان موسسه رازی، دانش فنی لازم و مناسب برای تولید واکسن وجود دارد، همچنین این موسسه واجد تجهیزات به‎روز برای تولید واکسن است که امکان تولید واکسن‌های با کیفیت را فراهم می ‎آورد. در سال ‎های اخیر نیز با وجود تحریم‌ها، موسسه رازی در به روز کردن تجهیزات و توانمندی ‎های خود موفق عمل کرده است.

صادرات

حجازی همچنین عنوان کرد: با توجه به کیفیت مناسب واکسن ‎های موسسه رازی، امکان صادرات آنها به بازارهای بین‌المللی نیز وجود دارد و هم ‎اکنون برخی واکسن ‎های دام و طیور تولیدی این موسسه به کشور‎هایی مانند تاجیکستان، روسیه، عراق، افغانستان و برخی کشورهای دیگر صادر می‌شوند./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا