اقتصاد

جایگاه عمران و آبادانی در بودجه ۱۴۰۰

در حالی که دولت بیش از دو سال است در جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌برد، افزایش ۱۸ درصدی بودجه عمرانی اگرچه با حد مطلوبِ دولت و مردم فاصله دارد، اما در شرایط کنونی، رشد قابل توجهی به نظر می‌رسد.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در روز چهارشنبه ۱۲ آذر از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. هرساله در بودجه ارائه شده یکی از موضوع‌های مهم و چالشی، «نسبت بودجه عمرانی به بودجه هزینه‌ای» است. از آنجایی که بودجه عمرانی مبنای توسعه و پیشرفت کشور به شمار می‌رود، این موضوع از حساسیت خاصی برخوردار است.

بودجه عمرانی سال۱۴۰۰ 

در سال جاری بودجه کل کشور دو هزار و ۴۳۶ هزار میلیارد تومان است که ۱۵۶۲ هزار میلیارد تومان آن بودجه شرکت‌های دولتی است و بودجه منابع عمومی دولت نیز  با کسر درآمدهای اختصاصی، به بیش از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد که از این‌میزان  ۱۰۴ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمرانی یا به اصلاح بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خواهد بود که صرف پروژه‌های عمرانی و زیر ساختی می‌شود.

آنچه که در نمودار زیر به عنوان تملک سرمایه‌ای مشاهده می‌کنیم همان بودجه عمرانی منظور شده در لایحه بودجه سال جاری است. البته اعداد در اینجا به ریال(۱.۰۴۰) آمده است. این عدد نسبت به بودجه پارسال حدود ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛  به اصطلاح اقتصادیش یعنی بودجه در بخش عمران، انبساطی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا