اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهادارویی، آرایشی و بهداشتیصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

حضور دولتی‌ها در تولید ملزومات پزشکی عامل توقف بخش خصوصی

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن گفت: اگر کارخانه‌های دولتی از رقابت با بخش خصوصی خارج نشوند و در‌های صادرات بر روی کشور باز نگردد بدون شک سال آینده ورشکستگی و تعطیلی ۵ کارخانه بخش خصوصی قطعی است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، خدایار عینی دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن گفت: وقتی با یک سوم ظرفیت کار کنیم تا حدی می‌توان استقامت داشت، اگر کارخانه تولیدی با تمام ظرفیت فعالیت نداشته باشد، محکوم به شکست است.

وی افزود: برنامه بخشی خصوصی؛ صادرات ملزومات تزریقی و افزایش آن و حذف و کوتاه کردن دست کارخانه‌های دولتی از تولید است، زیرا همه اکنون تولید در این حوزه با یک سوم ظرفیت فعال است که موجب تضعیف بخش خصوصی می‌شود، اتفاقی که برای صنعت نساجی کشور افتاده است؛ بنابراین باید از آنچه بر صنایع دیگر گذشته، درس بگیریم.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن گفت: کارخانه‌های دولتی که نتوانند کاری در جهت تولید اقلام مورد نیاز کشور انجام دهند باید به بخش خصوصی واگذار شوند. 

وی افزود: از شرکت‌های دولتی در شورای رقابت شکایت کردیم و رای صادره این بود که شرکت‌های دولتی مکلف هستند سال آینده ۶۱ درصد از سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کنند، اما به بهانه‌های مختلف که جزو شرکت‌های سلامت محور و امدادی هستیم، همچنان رای‌های صادره به تعویق می‌افتد در حالیکه قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت‌های دولتی را مکلف کرده است، خصوصی شوند.

عینی ادامه داد: یکی از کارخانه‌های دولتی که در زمینه تولید سرنگ فعالیت دارد زیرمجموعه هلال احمر است که سه هزار میلیارد تومان زمین، ساختمان، دستگاه و ماشین آلات در اختیار دارد سوال اینجاست، آیا سود سرمایه خوابیده را محاسبه می‌کنند؟ قطعا این کار را نمی‌کنند، اما تولیدکننده‌ها باید بهره وری سرمایه را محاسبه کنند.

وی افزود: اقداماتی برای توسعه پایدار صنعتی در تجهیزات پزشکی صورت گرفته، اما متاسفانه هرکاری هم می‌کنیم هم هلال احمر و هم وزارت بهداشت از تولید خارج نمی‌شوند که این موضوع از مشکلات تولیدکنندگان ملزومات پزشکی است.

عینی اضافه کرد: کارخانه‌ای که پس از گذشت ۳ تا ۴ سال کارخانه دیگری را احداث نکند، آن صنعت، توسعه پایدار ندارد، زیرا بعد از گذشت حدود ۴ سال پول و سرمایه باید بازگردد و شما باید به فکر توسعه کارخانه یا احداث یک کارخانه جدید باشید مانند آنچه که در دنیا انجام می‌شود.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن گفت: پیشنهاد ما به شرکت‌های تولیدی دولتی این بود که تولید را به بخش خصوصی واگذار کنند یا خط تولید را به سمت کالا‌های مورد نیاز کشور تغییر دهند؛ در ۶۰ درصد تجهیزات پزشکی کشور وابسته هستیم و همچنان تجهیزات پزشکی وارد می‌شود با این حجم واردات و ارزبری، آیا شرکت‌های تولیدی دولتی نمی‌توانند خط تولید را تغییر دهند و به جای سرنگ، کالا‌های مورد نیاز این حوزه را تولید کنند؟

وی با بیان اینکه یکی از دلایل شکست صادرات، رقابت داخلی با شرکت‌های دولتی بود افزود: به شرکت‌های دولتی گفتیم توان بالای تولید دارید و دستگاه و ماشین آلات شما با دلار ارزان وارد شده است. با این مزیت‌ها بیایید محصولات تولیدی را صادر کنید تا بخشی از این هزینه‌ها جبران شود.

عینی ادامه داد: متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت صادرات برای ۴۰۰ میلیون نفر از همسایگان استفاده کنیم؛ شرکت‌های دولتی فعالیت بخش خصوصی را در تولید ملزمات تزریقی دوران کرونا مشاهده کردند؛ پس از کرونا نیز خط تولید ملزومات تزریقی در کشوری مانند عراق با ماشین آلات ساخت ایرانی راه اندازی شد.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن گفت: هدفگذاری‌های ما با واقعیت‌ها کاملا برعکس و متفاوت است؛ برنامه ریزی کرده بودیم در ۲۰ سال اخیر به بالاترین میزان صادرات برسیم، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه ۵ کارخانه از ۲۵ کارخانه تولیدی بخش خصوصی تعطیل شد./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا