اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتجامعه و سلامتدارویی، آرایشی و بهداشتیسلامتصنعت و معدنصنعت ومعدن

خودکفایی در تولید پروتز زانو نیازمند حمایت دولت

تولیدکنندگان بخش خصوصی می‌گویند با حمایت دولت و حداکثر شدن ظرفیت تولید می‌توانند کشور را در زمینه تولید پروتز زانو خودکفا کنند؛ که با حداکثر ظرفیت تولید نمی‌کنند، اگر دولت حمایت کند و به موقع مجوز‌ها را صادر و تخصیص ارز عادلانه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، موضوع رقابت شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی با بخش خصوصی موضوعی است که بار‌ها توسط مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی ایران تکرار شده است.

مسئولان نظام بار‌ها تاکید کرده اند مهمترین مشکل اقتصاد کشور، دولتی‌بودن است و بنگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی نباید با بنگاه‌های خصوصی رقابت کنند بلکه دولت باید دخالت در اقتصاد را کم و با واگذار کردن کار‌ها به خود مردم، بر امور نظارت کند.

یکی از مواردی که هم بخش دولتی و هم خصوصی آن را تولید می‌کند قطعه پروتز جایگزین مفصل زانو است؛ در گذشته تنها بخش خصوصی در زمینه تولید انواع پروتز‌های مفصل زانو فعالیت داشت حتی یکی از تولیدکنندگان بخش خصوصی توانسته بسیاری از مفاصل را داخلی سازی کند یعنی از تولید یک قطعه مفصل زانو شروع کرده و در حال حاضر مفصل کامل را زانو را تولید می‌کند و به مرور زمان توانسته مفصل کامل لگن را داخلی سازی کند.

یکی از تولیدکنندگان تجهیزات ارتوپدی بخش خصوصی می‌گوید که اصل ۴۴ قانون اساسی به وضوح این مسئله را روشن کرده که بخش دولتی یا شبه دولتی در تولید محصولی که بخش خصوصی توانایی تولید آن را دارد، خارج شود، اما شرکت دولتی باز هم محصولی را تولید می‌کنند که بخش خصوصی در تولید آن سابقه‌ای ده ساله دارد.

تولیدکنندگان تجهیزات ارتوپدی می‌گویند اجحاف بسیار زیادی برای تولیدکننده تجهیزات پزشکی بخش خصوصی از حیث تخصیص ارز، قیمت گذاری دستوری و رقابت با بخش دولتی در واردات محصولات صورت می‌گیرد طوری که آقای یعقوب زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی معتقد است: دو چالش بزرگ در زمینه تجهیزات پزشکی وجود دارد یکی از آنها تخصیص ارز و دیگری رقابت دولتی هاست.

رحمت نیا تولیدکننده بخش دولتی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی در زمینه تولید انبوه ایمپلنت‌ها گفت: آخرین محصولی که مجوز تولید انبوه ان را گرفته اند و خط تولید انبوه آن در حال راه اندازی است در حوزه ایمپلنت ها، زانو هست.

عزیزی تولیدکننده بخش دولتی تجهیزات پزشکی و ارتوپدی می‌گوید: عمده سهم بازار پروتز‌ها وارداتی بوده و شرکت‌هایی در داخل کشور به تولید آن اقدام کرده اند، اما برای نخستین بار صفر تا صد مراحل تولید این محصول از ریخته گری، ماشین کاری، کوتینگ و پولیش را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

رجبی تولیدکننده بخش خصوصی تجهیزات ارتوپدی می‌گوید: سالانه حدود ۴۰ هزار پروتز زانو در دو شرکت بخش خصوصی تولید می‌شود که نیاز تقریبی کشور به پروتز زانود یکصد هزار قطعه است، اما تولیدکنندگان می‌گویند ما با حداکثر ظرفیت تولید نمی‌کنیم اگر دولت حمایت کند و به موقع مجوز‌ها را صادر و تخصیص ارز عادلانه باشد می‌توانیم مملکت را از حیث تولید پروتز زانو، خودکفا کنیم.

خواسته شرکت‌های خصوصی این است که بخش دولتی به جای رقابت در تولید یک یا چند محصول با بخش خصوصی به سمت تولید کالا‌هایی برود که بخش خصوصی توان تولید آن را ندارد./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا