اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصنعت و معدنلوازم خانگی

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران :پیشنهاد آزادسازی واردات لوازم خانگی از طریق صادرات

عباس هاشمی، دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگوی خبری میز اقتصاد درخصوص علت مخالفت تولیدکنندگان با آزادسازی واردات لوازم خانگی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، عباس هاشمی، دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگوی خبری میز اقتصاد درخصوص علت مخالفت تولیدکنندگان با آزادسازی واردات لوازم خانگی در شرایط فعلی عنوان کرد: در حال حاضر ما در زنجیره جهانی تامین و ارزش، مشارکت جدی نداریم و همچنین به صورت سیستماتیک ارتباط تولیدکنندگان با برندها و تولیدکنندگان مطرح جهانی قطع است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان مخالف واردات لوازم خانگی برای همیشه نیستند، بلکه معتقدند شرایط برای آزادسازی به یکباره لوازم خانگی با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری بسیاری در این بخش صورت گرفته و عمق ساخت داخل افزایش یافته، باید فراهم شود، از همین رو پیشنهاد می‌دهیم برای اینکه شوک به بازار وارد نشود، بحث واردات را از طریق صادرات لوازم خانگی آغاز کنیم.

او افزود: پیشنهاد می‌کنیم تا دو سال آینده مشروط بر اینکه زمینه‌های تولید داخل تسهیل شود و شاخص‌های کلان اقتصادی نیز به همان میزان در جهت حمایت از تولید توسعه پیدا کنند، این اقدام صورت بگیرد.

هاشمی در خصوص حضور لوازم خانگی خارجی در بازار داخلی کشور، عنوان کرد: از آنجایی که نظارتی بر سقف واردات لوازم خانگی نبوده، بنابراین کالاهای موجود خارجی در بازار اغلب به صورت قاچاق و از طریق ته‌لنجی وارد کشور شده است.

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران به مشکلات تامین ارز واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: علیرغم افزایش بالای ۷۰ تا ۸۰ درصدی میزان تولید لوازم خانگی، میزان ارزبری در این حوزه کاهش قابل‌توجهی داشته است.

وی در پاسخ به این ابهام که اگر میزان عمق داخل افزایش یافته چرا میزان مصرف ارزی نیز افزایش یافته است؟ توضیح داد: قیمت مواد اولیه در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، مس، آلومنیوم، فولاد و … بر اساس مبنای جهانی و حاشیه رقابت محاسبه می‌شود./آهام ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا