اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنلوازم خانگی

در نخستین سمینار کامپاندهای پلیمری صنعت لوازم خانگی مطرح شد: لزوم ورود دانش‌بنیان‌ها به صنعت لوازم خانگی ایران

نخستین سمینار «کامپاندهای پلیمری در صنعت لوازم خانگی» که با همکاری انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و به میزبانی شرکت فن‌آور آمیزه پیشرفته برگزار شد، عضو هیات‌مدیره این انجمن بر لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت لوازم خانگی ایران تاکید و گفت: به‌عنوان بازوی مشورتی برای مسئولان کشور، سعی داریم به نحوی در تصمیم‌گیری‌های کلان این بخش در راستای حمایت از تولید تاثیرگذار عمل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، به نقل از روابط عمومی انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران، محمدحسین تهرانچی، با اشاره به فعالیت ۴۲ ساله انجمن ذیل اتاق بازرگانی ایران، افزود: این انجمن دارای ۳۱۲ عضو از دو طیف محصول‌ساز و قطعه‌سازان است.

وی گفت: وظیفه انجمن دفاع از منافع صنعتگران به‌ویژه صنعتگران لوازم خانگی است و ما نیز قصد داشتیم تصمیم‌گیرنده اصلی در این صنعت باشیم اما این امر محقق نشد، بنابراین به‌عنوان بازوی مشورتی در کنار دولت هستیم.

عضو هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع لوازم خانگی، تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پیشرو و موثر در اقتصاد ایران محسوب می‌شود و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی ( GDP ) دارد.

تهرانچی، ادامه داد: آنچه که در صنعت کل کشور به خصوص صنعت لوازم خانگی مغفول مانده، علوم کاربردی است. به عبارتی صنعت لوازم خانگی هم مانند سایر صنایع از علوم کاربردی محروم است که این خلا با حضور شرکت‌های دانش بنیان پر خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که بزودی شرکت‌های دانش‌بنیان موتور نوآوری‌ها در صنعت لوازم خانگی را به حرکت درآورند و افزود: صنعت لوازم خانگی حدود ۳۰۰ هزار نفر اشتغال‌آفرینی مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال‌آفرینی غیرمستقیم ایجاد کرده است و جزو صنایع پیشرو برای صنایع فولاد و پتروشیمی‌ها به شمار می‌رود.

عضو هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع لوازم خانگی، گفت: انتظار داریم که صنایع فولاد و پتروشیمی از این فرصت استفاده کنند و خدمات خوبی به مصرف‌کنندگان صنعت لوازم خانگی است ارایه دهند.

افزایش درآمدهای غیر نفتی کشور از طریق تولیدات لوازم خانگی

تهرانچی تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی می‌تواند عاملی برای حرکت به سمت درآمد بدون نفت باشد، بنابراین متناسب با نیازهای بازارهای خارجی باید کالا تولید کنیم و اجازه ندهیم که در سایه تحریم‌ها، فقط به فروش در بازار داخل بسنده کنیم.

وی افزود: همانطور که می‌دانیم، دولت به خودروسازها اعلام کرده است که به این صنعت ارز تخصیص نمی‌دهد و خودشلن باید ارز مورد نیاز را تامین کنند. در صنعت لوازم خانگی نیز برای ادامه حیات صنعتی، راهی جز حرکت به سمت صادرات نداریم. به این ترتیب ابتدا باید نیاز مشتریان را در مواد اولیه و محصول نهایی بشناسیم، سپس کالاهایی صادراتی تولید کنیم.

در ادامه این سمینار، عباس فاتحی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناور آمیزه پیشرفته نیز سخنانی ایراد کرد. وی گفت: محصولات این شرکت در دو بخش کامپاند و مستربچ و کامپاندهای تخصصی تولید می‌شود.

به گفته فاتحی، کامپاند و مستربچ، شامل انواع مستربچ‌های رنگی و افزودنی‌ها هستند که در صنایع بسته‌بندی بیش‌ترین استفاده را دارند. کامپاندهای تخصصی نیز بر پایه پلیمرهای مهندسی برای استفاده در صنایع لوازم خانگی به تولید می‌رسد.

اشتغالزایی در شرکت دانش بنیان فن آور آمیزه پیشرفته

این فعال صنعت لوازم خانگی، گفت: گروه بعدی، افزودنی پی وی سی شامل استابلایزرهای پایه سرب و استابلایزرهای دوستدار محیط زیست است که با فرمول کاملا نو و بدون استقاده از فلزات سنگین و برای اولین بار در ایران بر پایه کمک فرایندهای پلیمری و روان‌کننده داخلی تولید می‌شوند.

فاتحی با بیان اینکه اعضای این شرکت را متخصصان و اساتید دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: از دل این شرکت دانش بنیان، دو شرکت دانش بنیان دیگر به وجود آمده است و تاکنون ۳۰۰ کارآموز در این شرکت تربیت کرده‌ایم.

جایگزینی پلیمرها با فلزات در صنعت لوازم خانگی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناور آمیزه پیشرفته با اشاره به نقش حیاتی کامپاندهای پلیمری در صنعت لوازم خانگی، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید، پیش از این در این صنعت فلزات مصرف بالایی داشت اما اکنون پلیمرها به راحتی جای فلزات را گرفته‌اند.

فاتحی ادامه داد: مزایای پلیمرها، موجب شده است تا این محصولات جایگزین فلزات در صنعت لوازم خانگی شوند و کاربرد بیش‌تری داشته باشند.

قیمت مناسب، مزیت اصلی پلیمرها در صنعت لوازم خانگی

وی با اشاره به پایین‌تر بودن هزینه پلیمرها، گفت: سبک‌تر بودن، مقاومت بیش‌تر پلیمرها نسبت به فلزات در برابر خوردگی، داشتن خواص عایق الکتریکی، قابلیت شکل‌دهی پلیمرها و غیره ازجمله مزایای پلیمرها نسبت به فلزات است. لذا می‌توان اینگونه گفت که پلیمرها تقریبا جای فلزات را در صنعت لوازم خانگی می‌گیرند.

این تولیدکننده صنعتی اظهار داشت: مساله مهم دیگر در خصوص پلیمرها این است که استفاده از این محصولات به تنهایی در لوازم خانگی امکان‌پذیر است و برای کاربردهای بسیاری به کار گرفته می شوند.

فاتحی افزود: در واقع استفاده از کامپاندهای پلیمری در اکثر موارد مزایایی از جمله «کالر مچینگ» را نسبت به پلیمرها به تنهایی ارائه می‌دهد، ضمن این‌که در کاهش هزینه‌ها هم موثر است.

گفتنی است؛ نخستین سمینار «کامپاندهای پلیمری در صنعت لوازم خانگی» با همکاری انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و به میزبانی شرکت فن‌آور آمیزه پیشرفته روز پنجشنبه، ۲۶ مردادماه سال جاری در سالن همایش صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا