اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاصادرات و واردات

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران: تولید لوستر ایرانی با یک دهم قیمت جهانی

حمیدرضا منافی گفت: تولیدات لوستر و چراغ روشنایی ایرانی از لحاظ کیفی بسیار نزدیک به تولیدات اروپایی، اما قیمت آن یک دهم محصولات خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، حمیدرضا منافی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران با اعلام این خبر گفت: با تولیدات داخل لوستر و چراغ روشنایی از واردات این محصولات بی نیاز هستیم در حالی که این کالا‌ها پیش از این به صورت آماده از کشور‌های اروپایی و آسیایی وارد می‌شد، اما هم اکنون ۷۰ درصد لوستر بازار تولید داخل است. 

وی ادامه داد: محصولات ایرانی از لحاظ کیفی بسیار نزدیک به تولیدات اروپایی است در حالی که قیمت آن یک دهم محصولات خارجی است، زیرا در کشور ما سوخت، انرژی و نیروی انسانی ارزان است، اما قیمت نهایی کالا‌های اروپایی به علت نداشتن این مزیتها، بالاتر است. 

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران؛ در تولیدات با کیفیت داخلی حتی چین هم توان رقابت با ایران را ندارد به عنوان نمونه لوستر با فلز برنز و آبکاری طلا در کشور چین گرانتر از ایران است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲۰ تولیدکننده در صنعت لوستر دارای نشان معتبر (برندسازی) هستند، اضافه کرد: حتی یکی از تولیدکنندگان ایرانی، لوستر برای استفاده در کاخ کرملین روسیه صادر کرده است. 

منافی در خصوص نحوه احراز کیفیت مواد مورد استفاده لوستر برای مشتریان گفت: چراغ‌های روشنایی از ۳ میلیون تا بیش از ۱۰۰ میلیون در بازار وجود دارد و سعی ما بر این است که سلیقه اقشار مختلف جامعه را با کیفیت و مواد مختلف تامین کنیم به همین منظور به فروشندگان ابلاغ شده که در فاکتور فروش مواد مصرفی به کار رفته و ضمانت نامه محصول را قید کنند، به عنوان نمونه تولیدکننده‌ای محصول تولیدی را با ضمانت ۱۰ ساله آبکاری عرضه می‌کرد و این مورد را در فاکتور فروش قید می‌کرد که اگر کالا کِدر و یا سیاه شد قابل برگشت باشد.

ضعف بستر صادراتی در صنعت لوستر و چراغ روشنایی 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران با اشاره به نبود بستر لازم برای صادرات چراغ‌های روشنایی ایرانی، گفت: ضعف در معرفی و عرضه لوستر و چراغ‌های روشنایی در سطح بین المللی و نبود بازاریابی گسترده یکی از چالش‌های این صنعت است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۸ دوره نمایشگاه لوستر و چراغ‌های روشنایی برگزار شده افزود: بیست و نهمین دوره نمایشگاه از سوم تا ششم آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد و امیدواریم با دعوتی که از هئیت‌های تجاری خارجی برای حضور در نمایشگاه و آشنایی با کالای ایرانی به عمل می‌آید بتوانیم توانمندی صنعتگران ایران را هر چه بیشتر به جهان معرفی کنیم. 

منافی همچنین حضور تولیدکنندگان داخلی و برپایی غرفه در نمایشگاه‌های خارجی را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: شرکت در نمایشگاه‌های خارجی با هزینه متری ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و در اینجا نقش وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولیان امر و رایزن‌های تجاری در سفارتخانه‌های مختلف برای معرفی نشان ایرانی هم می‌تواند موثر باشد.

وی به رونق ماشین آلات و تجهیزات این صنعت اشاره کرد و گفت: عمده تجهیزات این صنعت داخلی است و گاهی برخی تولیدکنندگان، ماشین آلات جدید این صنعت را وارد و در صورت صرفه اقتصادی بازتولید (مونتاژ) می‌کنند تا از فناوری روز در این صنعت بازنمانند و اخیرا هم یکی از تولیدکنندگان دستگاهی از چین وارد کرد که مراحل ساخت لوستر را به ترتیب نورد، صیقل و جوشکاری انجام می‌داد و در نهایت خروجی این ماشین صنعتی یک محصول آماده آبکاری بود. 

منافی در خصوص مقاصد صادراتی لوستر و چراغ روشنایی ایرانی گفت: به افغانستان، روسیه، ازبکستان، ترکیه و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادرات داریم و حتی برخی فروشندگان در کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی، لوستر ایرانی را خریداری و با نشان تجاری خود عرضه می‌کنند./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا