اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاری

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران: استانداردها، عملکرد بهداشت و ایمنی شغلی را بهبود می‌بخشد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به نقش استانداردهای HSE، گفت: این استانداردها ابزاری مدیریتی هستند که عملکرد بهداشت، ایمنی و محیط زیست را در همه برنامه‌ها بهبود می‌بخشند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، مهدی اسلام‌پناه در نخستین همایش ملی چشم انداز ایمنی و بهداشت شغلی، پیاده سازی سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را الزامی دانست و گفت: ایمنی و بهداشت را نمی‌توان از طریق مقررات اجباری یا احساس جمعی و یا توسط یک فرد به تنهایی تامین کرد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین توجه به اجرای استانداردهای ایمنی و بهداشت را عاملی در جهت حذف شرایط غیر ایمن، ارتقای سلامت افراد و حفظ محیط زیست و از همه مهم‌تر ارتقاء و رشد سازمانی برشمرد.

دبیر شورای‌عالی استاندارد در این همایش به تدوین استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ با عنوان سیستم مدیریت بهداشت حرفه ای و ایمنی اشاره کرد و هدف از تدوین این استاندارد ملی را تعیین الزامات سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط دانست که با به‌کارگیری آن از آسیب ها و بیماری های ناشی از کار پیشگیری خواهد شد و محل کار، ایمن و سالم خواهد بود.

اسلام‌پناه خاطرنشان کرد: اجرای سیستم مدیریت بهداشت و محیط کارا به عواملی چون رهبری و مسوولیت پذیری در مدیران رده بالا سازمان، توسعه، هدایت و ارتقای مدیریت فرهنگی در خصوص اهمیت ایمنی محیط توسط مدیران ارشد سازمان، یکپارچه سازی سیستم مدیریت بهداشت ایمنی و محیط با فراید کسب و کار سازمان، اجرای فرایندهای اثربخش به‌منظور شناسایی خطرات، کنترل ریسک های سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت محیط و بهره‌گیری از فرصت ها در جهت ارتقای سلامت کارکنان بستگی دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ نهاد ارزیابی انطباق برای ارزیابی انطباق صدور گواهینامه ISO ۴۵۰۰۱ برای سازمان ها و نهاد های متقاضی تایید صلاحیت شده اند.

دبیر شورای عالی استاندارد با اشاره به آیین نامه اجرایی قانون مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی، بیان‌داشت: بر اساس بند ۷ آیین نامه مذکور «دستگاه های اجرایی و مراجع دارای صلاحیت صدور مجوز ساخت و تولید، واردات و بهره برداری ماشین آلات، تجهیزات فنی و ماشین آلات صنعتی و نیز تجهیزات ایمنی و حفاطت فردی مکلفند با رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران اقدام کنند.»

وی یادآور شد: سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس وظایف خود در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، مرجع رسمی حاکمیتی در خصوص اطمینان بخشی از کیفیت کالا و خدمات در کشور است و بر این اساس ایمنی خدمات نیز از مسایل بسیار مهم در این میان بوده که این سازمان همه امکانات خود در زمینه های تدوین، تایید صلاحیت، کمیته های متناظر(TC) و غیره را با توجه به اهمیت موضوع ایمنی و بهداشت شغلی و محیط کار در اختیار نهادهای همکار از جمله وزارت خانه های کار و بهداشت و سایر نهادهای مرتبط قرار می‌دهد.

اسلام‌پناه خاطرنشان‌کرد: با تدوین استاندارد های مورد نیاز و نظارت بیشتر بر تجهیزات و ماشین آلات توسط آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده فصل جدیدی در بهبود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در کشورمان آغاز می‌شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت های قانونی مناسب بتوان در راستای پیشبرد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت محیط کار منسجم تر در داخل کشور منطبق با استاندارد های بین المللی حرکت کرد.

در این همایش از شرکت‌های برگزیده حوزه ایمنی و بهداشت شغلی تقدیر شد./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا