اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتولید+شرکتهاصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاریهمایش و نمایشگاهویدئوچند رسانه ایگفتگو و مصاحبه

رئیس هیئت مدیره گروه معدنی سیلک در گفتگو با تولیدآنلاین: بخش معدن جدی گرفته شود، پتانسیل جایگزینی صنایع معدنی با نفت وجود دارد+ ویدئو

مدیرعامل گروه آمارانت ممنوعیت واردات ماشین آلات و تجهیزات معدنی را با توجه به کمبود این تجهیزات و مستهلک شدن دستگاههای موجود بزرگترین چالش معدن کاران دانست.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، دکتر بهزاد محمدی بختیاری رئیس گروه معدنی سیلک در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران “ماینکس “گفت: گروه سرمایه گذاری آمارانت با توجه به ظرفیت هایی که در فرصت های اقتصادی پتانسیل و دارای ارزش افزوده سرمایه گذاری در کشور داشت با مطالعات و تحقیقات و بررسی هایی که صورت گرفت یک ظرفیت معدنی در گروه شکل گرفت و این نیاز حس شد که باید یک گروه و یک ساب هلدینگ در زیرمجموعه آمارانت شکل بگیرد.

رئیس هیئت مدیره گروه سیلک افزود: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی در گروه به وجود آمده بود از دو سال قبل نام گروه توسعه صنایع و معادن سیلک که برگرفته از اولین معدن جهانی ایران واقع در کاشان ، ثبت گردید.

محمدی بختیاری بیان کرد: هدف و راهبرد سیلک با عنایت از ظرفیت های معدنی موجود در گروه قریب به حدود سی هفت در اندیس معدنی و محدوده معدنی در حال بهره برداری یا مطالعات و اکتشاف دارد که در کانی های فلزی و غیر فلزی و سنگ های تزیئینی و ساختمانی دسته بندی شده است که در اقصی نقاط کشور از جمله استانهای شرقی، مرکزی و در بخشی هم در خارج از ایران و حوزه بین الملل از جمله در کشورهای آفریقایی مثل نیجریه ، سیرالئون چند معدن در حال مطالعات و اکتشاف و ثبت دارهد.

وی افزود: در بحث معادن فلزی برای این که خام فروشی نشود و یک ارزش افزوده ای هم در کشور ایجاد شود،صنایع پایین دستی و صنایع فرآوری آن را در سیلک ایجاد کردیم .ضمن اینکه در صنایع سنگ های ساختمانی هم بالاترین تکنولوژی ها را وارد کردیم و در نمایشگاه ورونا چند روز پیش بود حضور قوی داشتیم. گروه سیلک خیلی به جد و قوی در حوزه ی معدن و زنجیره به فرآوری معدن در حال فعالیت است.

مدیرعامل گروه آمارانت در ادامه گفت: درسالهای گذشته، در بخش فرآوری شوربختانه در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی علی الخصوص صنایع پایین دستی زیاد به این موضوع توجهی نشده است و ما همچنان در خصوص جلوگیری از خام فروشی به آن حد مطلوبی نرسیدیم در بحث زنجیره ی معدنی هم وضعیت بهتر از آن نیست در این راستا با ارتباطی که با دانشگاه های کشور داریم در حوزه تخصصی بحث معدن با همکاری نخبگان و فارغ التحصیلان نخبه این حوزه سعی بر این داشتیم که بالاترین تکنولوژی و مهندسی معکوس تکنولوژی روز دنیاب ا توجه به تحریم های سرمایه گذاری کنیم که اکنون مطالعاتش به پایان رسیده است به عنوان مثال در بحث در فرآوری خاک های کم عیار روی، یک تکنولوژی ایجاد کردیم که می توانیم این خاک دن سرباره در معادن که غیرقابل استفاده است را فرآوری کنیم و پر عیار سازی کنیم.

وی افزود: در بحث سنگ آهن هماتیت که در کشور ما بیشتر از سنگ مگنت است چون ظرفیت سنگ آهن مگنت ما رو به پایان است. در بحث هماتیت با شرکت های دانش بنیان و پیشرو در این حوزه تعاملات و قراردادهایی داریم که برای پر عیار سازی از تکنولوژیشان استفاده می کنیم. در بحث مس با جهاد دانشگاهی کار فوق العاده ای در بخش فرآوری انجام دادیم و حتی ارزشمند کردن معدن های با عیار پایین و غیر قابل انتفاع را با این روش ها ارزش آفرین کردیم و در واقع به گونه ای برایشان ارزش خلق کردیم که این منابع کشور هدر نرود همین که یک ارزش افزوده ای برای بحث اقتصاد و شرکت و بخش خصوصی ایجاد کرده باشیم.

محمدی بختیاری در خصوص فعالیت شرکت الکترود سپاهان از شرکتهای تابع هلدینگ آمارانت گفت:این شرکت یکی از شرکت های موفق و پیشرو در کشور است که در زمینه تولید الکترودهای جوش الکترودهای جوش نانو، الکترود های جوش خاص ،استنلس استیل و الکترودهای با مصارف عمومی قلیایی و سلولزی هست که در کنار و جنب یک کارخانه دیگر به نام رایان باف راه اندازی کردیم که انواع صنایع مفتولی انواع توری ها، گابیون، انواع رابیتس و در بحث پایین دستی و سیم ها و کابل های فلزی را تولید می کنیم .

چالش های بخش معدن کشور

این فعال اقتصادی کشور در خصوص چالش های کشور در بخش معدن گفت: بحث تحریم ها، خود تحریمی داخلی و سو مدیریت ها و بخشنامه های متعدد و خلق الساعه در همه صنایع مشترک است در بحث معدن بزرگ ترین چالش در بحث اکتشافات معدنی بزرگ ترین چالش ممنوعیت واردات ماشین آلات و تجهیزات معدنی است که اولا که تعداد ماشین آلات بهره برداری و بهره وری بیشتر کافی نیست دوم اینکه این ماشین ها تمام مستهلک شده و از رده خارج هستند که باید اجازه داده شود، ماشین آلات راهسازی با مدل های روز، سال ساخت روز وارد کشور شود که این فرایند هنوز با سختی پیش می رود .

محمدی بختیاری خاطر نشان کرد: مشکلات دیگر بحث زیست محیطی است کهاصلا یک جایی شما اصلا هیچ اثری از زیست و محیط زیست نیست اما مشکلات چالش های خودش را دارد، بحث منابع طبیعی و استعلامات دستگاه های ذیربط که واقعا معدن دار را با چالش روبرو می کند و معدنکاران جدیدا با معضل تخصیص سوخت مواجه شده اند چون خیلی از تجهیزات ماشین ها گازوئیل مصرف می کنند و الان خیلی محدود شده است و ما مجبوریم تولیدمان را کاهش دهیم که به دنبال آن اشتغال در بخش معدن هم کاهش پیدا می کند.

لزوم جدی گرفتن معدن و صنایع معدنی از سوی مسئولین

رئیس هیئت مدیره گروه سیلک گفت: بخش معدن در کشورمان باید جدی گرفته شود و ارزش افزوده ای که می تواند برای کشور داشته باشد و تبدیل بشود به یک پیشران حتی بیشتر از نفت و بیشتر از صنایع مرتبط با آن برای کشور جدی بگیرند و توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

وی افزود : معدن کاران و افرادی که در حوزه معدن فعالیت می کنند به عنوان تخریب کننده زیست محیط زیست نبینند چون این یک ظرفیت خدادادی است و در واقع ظرفیت طبیعی است در کشور که باید استفاده شود و واقعا این صنعت را اینقدر کوچک نبینند چرا که می تواند جایگزین د خیلی از در واقع صنایع ما شود به ویژه جایگزین نفت ما شود و اگر ما از همین ابتدا به بحث فرآوری و زنجیره ارزش افزوده توجه کنیم این صنایع می تواند در اقتصاد ما نقش موثر و در رشد تولید ناخالص ملی ما تاثیر بسزایی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا