اخباربرگزیدهاقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

روند تبدیل ایران از واردکننده به صادرکننده لبنیات

ایران در دهه ۷۰ یکی از واردکنندگان لبنیات بود، اما با هزینه کردن بودجه واردات به تولید در داخل، امروزه به صادرکننده آن تبدیل شده است.

به گزارش  پایگاه خبری تولید و اقتصاد،شیرخشک، کره و پنیر سه کالای مهم لبنیاتی بودند که به گفته مقام‌های مسئول از جمله دکتر خاتمی مقدم عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی و مهندس ظفری رئیس اتحادیه لبنی ایران در دهه ۷۰ از کشورهایی، چون دانمارک، فرانسه وهلند به ایران صادر می‌شد.
به گفته فعالان بخش لبنی، در سال ۷۵ با یک کار جهادی ومردمی و حمایت جهاد سازندگی شرایط تغییر کرد و با پذیرش دولت وقت این امکان ایجاد شد که بودجه یک سال واردات پنیربه تولید لبنیات در داخل اختصاص یابد.


در آن مقطع زمانی، با تلاش وزارت جهاد و تامین مالی از سوی بانک کشاورزی، شبکه‌هایی ایجاد شد که شیر‌های تولیدی مازاد بر مصرف مردم جمع آوری شود.
هم زمان با حرکت به سمت تولید لبنیات در داخل، در بخش فنی هم با تلاش مهندسان، دستگاه‌های مورد نیاز در داخل طراحی و تولید شد بطوریکه در این بخش ایران نه تنها به خودکفایی دست یافت بلکه به صادرکننده این دستگاه‌ها به کشور‌های همسایه تبدیل شد.
بر اساس آخرین گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) , ایران در حال حاضر با صادرات ۱ میلیون و ۵۸۳ هزار تنی شیر و لبنیات ۱۷ درصد از کل صادرات شیر ولبنیات آسیا را در اختیار دارد.


صادرکنندگان محصولات لبنی می‌گویند در حال حاضر به کشور‌های همسایه از جمله ارمنستان، عراق، پاکستان، افغانستان و همچنین گرجستان و قزاقستان صادرات داریم.


ایران که تا دهه هفتاد وارد کننده لبنیات بود اکنون به برترین تولید کننده لبنیات آسیا تبدیل شده و این در حالی است که براساس گزارش فائو در ۶۸ محصول کشاورزی دیگر نیز رتبه اول تا پانزدهم را در اختیار دارد./ صدا و سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا