اصفهانانرژیاهم اخبارشرکتهاصنعت و معدنگفتگو و مصاحبه

سال گذشته به همه تعهدات ارزی سیستم بانکی عمل کردیم

با توجه به اینکه سالهای زیادی از آغاز بکار شرکت “نفت سپاهان” می گذرد تاکنون این شرکت چه دستاوردها و سیاستهایی داشته است ؟

اسدی:ببینید این شرکت در ابتدا بخشی از پالایشگاه روغن اصفهان بود که از سال ۸۱ از این پالایشگاه جدا شد و در اختیار صندوق بازنشستگان صندوق نفت قرار گرفت .مهم ترین کار این شرکت پالایش “لوبکات” از نفت خام است که در چندین مرحله فراوری شده و محصول اصلی روغن پایه را تولید می کند. دو محصول فرعی نیز بنام اکسترکت( روغن فرآیندی ویژه ) و پارافین نیز در این شرکت  تولید می شود . خب ظرفیت اسمی این پالایشگاه ۱۰ هزار بشکه بوده که با تغییراتی که به ویژه در سال گذشته انجام شد ظرفیت آن به ۱۵ هزار بشکه در روز رسیده است .البته متناسب با این تغییر، تغییرات دیگری نیز در بخشهای مختلف پالایشگاه رخ داده است . در حال حاضر سالانه ۳۵۰ هزار تن روغن پایه ،حدود ۱۶۰ هزار تن اکسترکت و ۸۰ هزار تن پارافین بوسیله این پالایشگاه تولید می شود.در بخش دیگر این پالایشگاه نیز روغن نهایی تولید می شود که ظرفیت تولید آن در سال گذشته ۱۰۲ هزار تن بود ولی  با تغییراتی که در این بخش اعمال شد امسال ظرفیت آن به ۱۴۰ هزارتن خواهد رسید. به طور قطع بخشی از این تولیدات صرف تامین بازار داخلی گردیده و مازاد محصولات نیز به خارج از کشور صادر می شود.در واقع می توان گفت که این شرکت بزرگترین و منظم ترین توزیع کننده این محصولات در بازار داخلی است. می دانید که در حال حاضر علاوه بر شرکت نفت سپاهان، سه شرکت بهران ، پارس و ایرانول نیز محصولات پایه و نهایی را تولید می کنند ولی با این حال شرکت ما سهم زیادی در بازار داخلی وخاورمیانه به خود اختصاص داده است .

هدف گذاری شما بیشتر در حوزه صادرات محصولات به خارج از کشور است یا توزیع در بازار داخلی؟

اسدی : خب معمولا شرکت ما نیازبازار داخلی را تامین ومازاد محصول نیز به خارج از کشور صادر می شود .البته چندی پیش جوسازی صورت گرفته بود مبنی براینکه نیاز بازار داخلی تامین نمی شود که ما توضیحات لازم را در این خصوص ارایه دادیم .حتی می توان این ادعا را کرد که ما امسال بیشتر از سال گذشته در بازار داخلی روغن پایه توزیع کردیم .

سهم شما برای تامین نیاز روغن پایه در بازار داخلی چقدر است ؟

اسدی :سهم ما در سال ۹۸، ۴۵ هزار تن روغن پایه برای مصرف بازار داخلی بود که در بورس عرضه کردیم و از این مقدار ۲۶ هزار تن توسط بورس خریداری شد.در واقع همه آن مقدار روغنی که در بورس عرضه شد خریداری نشد و مابقی جزو سهم صادرات قرار گرفت.

سهم صادرات محصولات شرکت چقدر است ؟

اسدی : سهم صادرات نیز از ۳۵۰ هزار تن روغنی که تولید می شود چیزی حدود ۷۰ تا ۱۰۰هزار تن آن در بازار داخلی مصرف می شود و مابقی به خارج از کشورصادر می شود.البته این عددهای اعلام شده حدودی است .

یعنی چند درصد؟

اسدی : سال گذشته عمده روغن پایه بازار داخلی یعنی حدود بیش از ۵۰ درصد توسط شرکت ما و مابقی توسط سه شرکت تولید کننده دیگر تامین شد.

با توجه به تحریم های صورت گرفته فعالیت شرکت شما چقدر تحت تاثیر شرایط موجود قرار گرفت؟

اسدی:خب داستان تحریم که موضوع جدیدی نیست و سالهاست که این داستان وجود دارد و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است ولی ما به وضعیت موجود عادت کردیم وخوشبختانه  توانستیم از آن عبور کنیم .

یعنی در قیمت و کیفیت تولیدات شما تاثیر گذار نبوده؟

اسدی : به طور قطع در چنین وضعیتی قیمت ها افزایش پیدا می کند.ببینید وقتی ۳۰ درصد مواد اولیه روغن های تولید شده را از خارج وارد می کنیم قطعا وقتی نرخ ارز دو برابر می شود پس نرخ مواد اولیه ما نیز افزایش پیدا می کند. علاوه برآن نرخ حمل و نقل ، کشتی ، سوخت و غیره نیز افزایش می یابد و این ها بعنوان چالشهایی است که هر ساله ما باآن روبرو هستیم وبه طور قطع  بر روی  قیمت ها نیز تاثیرمی گذارد حتی می توان بدون اغراق گفت که امروز نه تنها ما بلکه هر سه شرکت دیگر تولید کننده روغن نیز در تولید روغن های دیزلی با زیان مواجه هستیم که اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند مجبور خواهیم شد برای تامین روغن بازار از جیب هزینه کنیم .از نظر کیفیت هم می توان به جرات گفت که همه شرکت ها همه استانداردهای لازم را رعایت و به آن پایبند هستند حتی اگر با ضرر روبرو شوند.

توانستید در این مدت فعالیت،براساس  سیاستهای تعریف شده حرکت کنید یا هنوز با آن فاصله دارید؟

اسدی : واقعیت این است که این شرکت یکی از صادر کنندگان خوب کشور به حساب می آید بطوریکه سال گذشته چیزی حدود ۲۳۰میلیون دلار صادرات داشت و یکی از وجه تمایزهای شرکت نفت سپاهان با شرکت های دیگر در این است که ما به موقع به تمام تعهدات ارزی سیستم بانکی خود عمل کردیم.در بحث برنامه ریزی هم سال گذشته برنامه ریزیهای لازم صورت گرفت که با نامگذاری امسال بنام سال جهش تولید همخوانی داشت . خب سال گذشته ظرفیت محصولات نهایی ما ۱۰۰هزار تن بود که برنامه امسال ما این است که این ظرفیت را به ۱۲۰ هزار تن افزایش دهیم که خب افزایش ۲۰ درصدی با توجه به حجم تولید عدد قابل توجهی است البته قرار است بر همین مبنا نیز حرکت کنیم .برنامه نهایی ما این است که تا سال ۱۴۰۱ بتوانیم حجم تولیدات خود در مصارف داخلی را به ۱۵۰ هزار تن برسانیم . در حوزه صادرات نیز سال گذشته حجم محصولات نهایی صادر شده حدود ۱۰ هزار تن بود که برنامه ریزی امسال ما برای ۲۰ هزار تن است .یعنی همه اینها نشان  دهنده این  است که ما طبق برنامه حرکت می کنیم . از طرفی سال گذشته با افزودن یک واحد به واحد های موجود یک محصول  وبرند جدیدی را بنام “مگلوب” برنامه ریزی کردیم که این برند تحت لیسانس یک شرکت اتریشی تولید می شود و تاییدیه خودروسازان مطرح دنیا مثل بی. ام. و ، بنز و غیره را دارد. در حال حاضر با ورود این برند به محصولات این شرکت ما قادر به تولید روغن خوردهای قدیمی و جدیدترین خودروها هستیم.البته ظرفیت ما در روغن مگلوب چیزی حدود ۱۰۰۰ تن در سال است و تمام نیاز خورد های کلاس بالا را پوشش می دهد . علاوه برآن احداث واحد محصول جدید بنام “گریس” نیز اوایل تابستان امسال با ظرفیت تولید هزارو ۲۰۰ تن در سال  آغاز شده که تیرماه به بهره برداری رسید که این واحد قابلیت تولید تا سه هزار تن را دارد .

در بحث چشم اندازها هم چند پروژه مثل؛ پایانه صادراتی بندرعباس با ظرفیت حدود ۳۵ هزار متر مکعب با حجم سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان برای صادرات روغن های پایه و اکسترکت، پروژه احداث واحد تولید روغن های گروه دو و سه با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال با حجم سرمایه گذاری ۳۹ میلیون یوروکه در صورت راه اندازی حدود ۲۵ هزار تن روغن پایه گروه دو و سه که از خارج وارد می کنیم را خودمان تولید می کنیم و پروژه تولید روغن سبز فرآیندی(اکسترکت) با ارزش افزوده بالا و ظرفیت حدود ۱۳۸ هزار تن و حجم سرمایه گذاری ۴۰ میلیون یورو و پروژه های دیگربرای شرکت تعریف شد که همه آنها باید تا سال ۱۴۰۱ به مرحله بهره برداری برسد.

در بحث مشتری مداری چقدر موفق بودید؟

اسدی:به نظرم کاری که می توان در این باره کرد بحث کیفیت و تامین به موقع نیاز بازار است .خب در خصوص حفظ کیفیت که در هیچ شرایطی عقب نشینی نکردیم و در این زمینه رضایت مشتریان را جلب کردیم در بحث کمیت هم واقعیت این است که سهم خود را کاهش ندادیم و به اندازه کافی تولیدات خودرا توزیع کردیم مگر در مواردی که تقاضا با رشد ویژه ای روبرو شود.

شرکت با چه چالش هایی روبروست؟

اسدی : ببینید ما در ابتدای سال به دلیل کرونا و بسته بودن مرزها و کاهش مصرف بنزین با مشکل روبرو شدیم که خوشبختانه از آن عبور کردیم .ولی اصل چالش ما مشکلات و حاشیه های داخلی است که مجبوریم برای حل و فصل کردن آنها وقت و انرژی زیادی صرف کنیم.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا