اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتشرکتهاکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

شیرین‌کاری با شکر یارانه‌ای

اگر اهل چک‌کردن قیمت روی کالا موقع خرید باشید، قطعا از افزایش قیمت نوشابه بی‌اطلاع نیستید، اما گران‌شدن این کالا با ترفند پلکانی سبب شد کمتر کسی متوجه شود بهای نوشابه در یک سال دست‌کم یک‌ونیم برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، نوشابه‌های ۱.۵لیتری که بهمن ماه سال گذشته ۲۲هزار تومان بود، در حال حاضر به ۳۰ هزار تومان رسیده است. نوشابه ۲.۲۵ لیتری هم که پارسال ۲۵ هزار تومان قیمت داشت به ۳۷ هزار تومان رسیده است. بالاترین رشد قیمت متعلق به نوشابه قوطی بوده که در ۱۰ ماه گذشته از ۱۴هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است. رصد قیمت‌ها همچنین نشان می‌دهد تغییرات قیمت نوشابه در قیاس با فروردین سال گذشته ۱۰۰ درصد بوده؛ یعنی بهای این کالا در یک‌سال و نیم، دوبرابر شده است.

اصلی‌ترین استدلال برندهای نوشابه‌سازی برای افزایش قیمت، تورم مواد اولیه به‌ویژه شکر است. شرکت‌های نوشابه‌سازی با اشاره به قیمت‌ شکر در ماه‌های گذشته که از ۴۲ تا ۶۵ هزار تومان در نوسان بود، گرانی محصول‌شان را توجیه می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس آمار، صنعت نوشابه‌سازی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده شکری است که با مساعدت یارانه‌ای وارد کشور شده و با قیمت ۲۵هزار و ۵۰۰تومان درب کارخانه تحویل داده می‌شود، اما برندهای نوشابه‌سازی ضمن بهره‌مندی از شکر یارانه‌ای، محصول نهایی‌شان را بدون قاعده افزایش داده‌اند؛ آن هم در حالی که برای تولید هر بطری نوشابه یک‌نفره حداکثر ۳۰ گرم شکر استفاده می‌شود./دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا