اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصنعت و معدنصنعت ومعدن

صنعتی رنگارنگ با چالش‌های مختلف

صنعت رنگ و رزین، نقش بسزایی در تامین نیاز صنایع دیگر از جمله صنعت ساختمان، خودرو، صنایع دریایی، پتروشیمی، نفت و گاز دارد، اما این صنعت همچون صنایع دیگر با چالش‌هایی مواجه است که اگر برطرف شود می‌تواند هم نیاز داخل را تامین کند و هم به صادرات منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، بیش از هزار شرکت در حوزه رنگ و رزین فعال هستند که بخش عمده‌ای از محصولات این شرکت‌ها در صنایع مختلف به کار می‌رود.

به گفته معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، شرکت‌های داخلی ۸۵ تا ۹۰ درصد از محصولات رنگ و رزین که پوشش‌ها و حلال‌ها را شامل می‌شود تامین و به بخش‌های مختلف صنایع، عرضه می‌کنند. 

موسوی می‌گوید: ۱۰ تا ۱۵ درصد از مواد اولیه صنعت رنگ و رزین وارداتی است که تولید آن در داخل صرفه اقتصادی ندارد اگر تولید مواد اولیه مقرون به صرفه باشد شرکت‌های ایرانی به لحاظ فنی توانمند هستند که آن بخش را هم داخلی سازی کنند.

حسین طیب پور، تولیدکننده محصولات صنعت رنگ و رزین و پوشش‌های صنعتی درباره توانمندی شرکت‌های داخلی این صنعت می‌گوید: تولید محصول جایگزین سرب و معرفی آن به بازار مصرف، تحول عمیقی در حوزه سلامت و کیفیت است و امیدوارم همه صنعتگران در این مسیر حرکت کنند.

این تولیدکننده می‌افزاید: خوشبختانه در کشور گام‌های مهمی در صنعت رنگ‏‏‏‏، رزین و پوشش‌های صنعتی برداشته شده و محصولات بسیار خوبی از حیث کیفیت و پیچیدگی دانش فنی در این حوزه معرفی شده است.

رنگ‌های صنعتی تولید شده توسط تولیدکنندگان داخلی در حوزه صنایع مختلف مانند صنعت خودرو، پوشش‌های مخازن، لوله‌های انتقال نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و سایر صنایع کاربرد دارد.

خوشبختانه با ورود دانش بنیان‌ها به صنعت رنگ و رزین، تولید محصولات جدید در شرکت‌های داخلی افزایش یافته است.

طاهریان، تولیدکننده پوشش‌های تبدیلی بر پایه نانو می‌گوید: بیش از ۶۰ محصول در کشور تولید کرده ایم که حدود ۲۰۰ مجموعه از این محصول استفاده می‌کنند؛ این محصولات در لوازم خانگی، قطعات و بدنه خودرو و صنعت آلومینیوم کاربرد دارد.

وی که نخستین تولید کننده پوشش نانو زیرکونیوم در کشور است می‌افزاید: این محصول جایگزین پوشش‌های سنتی فسفاته شده که افزایش ظرفیت تولید، کاهش زمان مصرف، عدم رسوب در خطوط تولید از مزیت‌های این محصول است.

با توجه به توانمندی شرکت‌های داخلی در صنعت رنگ و رزین، این تولیدکنندگان با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

حسینی مدیر تولید یکی از شرکت‌های تولیدکننده رنگ‌های صنعتی درباره این چالش‌ها می‌گوید: تامین انرژی و کمبود آب در فصل تابستان، زمانبر بودن دریافت مجوز‌های لازم برای تولید و تامین نیروی انسانی از جمله چالش‌های این صنعت است.

رنجبران مدیر فروش یک شرکت دیگر تولیدکننده رنگ و رزین هم درباره مشکلاتی که در تولید این محصولات با آن روبروهستند می‌گوید: قطع برق در فصل تابستان و رفع تعهد ارزی روند تولید را با چالش همراه کرده است. 

تامین انرژی مورد نیاز واحد‌های تولیدی این صنعت، صدور به موقع مجوز و برداشتن سقف تخصیص ارز می‌تواند کمک به سزایی در افزایش تولیدات صنعت رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی داشته باشد که علاوه بر تامین نیاز داخل، سهمی هم در صادرات این صنعت داشته باشیم.

سقف تخصیص ارز یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان رنگ و رزین است، معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت در این باره می‌گوید: در حوزه تولید، ما سعی کردیم سقف‌ها را برای تولیدکننده داخلی برداریم.

موسوی می‌افزاید: شرکت‌ها می‌توانند آمار و اطلاعات خود را مبنی بر اینکه تولید داشته اند به وزارت صمت منتقل کنند و ما موارد را در اولویت برای تخصیص ارز و برداشتن محددیت‌های سقف ارزی قرار می‌دهیم.

یکی از بستر‌های معرفی توانمندی‌ها و هم افزایی توان تولیدکننده‌ها؛ برگزاری نمایشگاه‌ها است. نمایشگاه‌ها هم فرصتی فراهم می‌کنند که تولیدکننده‌ها بدون واسطه با هم گفتگو کنند و از توانمندی‌های دیگر تولیدکننده‌ها مطلع شوند و هم زمینه‌ای فراهم می‌کنند تا مسئولان از نزدیک دغدغه‌های تولیدکنندگان را بشنوند و از مسائل و مشکلات سر راه تولید باخبر شوند./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا