اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاراه و مسکنصنعت و معدنصنعت ومعدن

صنعت سیمان و نگرانی تولیدکنندگان از وضعیت تامین انرژی

بررسی جدیدترین قیمت‌ها در بازار سیمان نشان می‌دهد که روند تغییر قیمت‌ها طی هفته گذشته در بیشتر موارد ثابت و در دو کارخانه نیز کاهشی بوده، اما همزمان گزارش‌ها حاکی از نگرانی تولیدکنندگان از وضعیت تامین انرژی در زمستان است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، بازار سیمان در هفته‌های گذشته نوساناتی را تجربه کرده است؛ طوری‌که قیمت سیمان ابتدا کاهش، سپس افزایش و بعد دوباره در برخی مبادی فروش کاهش یافت. این در حالی است که پیش از این چندین ماه ثبات در بازار این محصول حاکم بود.

حالا بر اساس قیمت‌‌های منتشر شده از سوی برخی کارخانه‌های سیمانی، در هفته گذشته هم قیمت‌ها در هشت کارخانه ثابت مانده و در دو کارخانه نیز کاهش یافته است.

گفتنی است این کاهش قیمت در کارخانه تهران حدود ۱۰۰۰ تومان (معادل ۱.۶ درصد) و در فراز فیروزکوه حدود ۲۶۰۰ تومان (معادل ۴۰۸ درصد) بوده است.

به طور کلی در ماه‌های گذشته، رکود شدیدی در بخش مسکن و به تبع آن مصالح ساختمانی از جمله سیمان بروز کرده است. به این ترتیب، رکود حاکم بر ساخت‌وساز مسکن و نبود نقدینگی بر بازار فلزات و سیمان اثر داشته است. به این ترتیب اتفاقاتی مثل جهش نرخ ارز بعد از آغاز جنگ اسرائیل و غزه که در مواردی منجر به نوانات افزایشی در بازارها دیگر شد، تاثیری در بازار سیمان نداشت که البته بخشی از این وضعیت به افزایش تولید هم مربوط است. از طرف دیگر هم رکود حاکم بر بازار مسکن در فصل زمستان تشدید می‌شود که اثرات آن در بازار مشخص است.

با این حال در فصل زمستان بازار سیمان با چالش‌های تامین انرژی هم دست و پنجه نرم می‌کند که ممکن است اثر این رکود را خنثی کند یا حتی منجر به افزایش قیمت و بهم ریختن بازار شود.

نگرانی تولیدکنندگان از وضعیت تامین انرژی

موضوعی که اخیرا علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، نیز به آن اشاره کرده است. او گفته بود که به دلیل افزایش تامین برق در فصل تابستان بوده که با توجه به افزایش مصرف سیمان در سال جاری با تنش قیمت سیمان مواجه نشدیم. اما در نیمه دوم سال با توجه به محدودیت‌هایی که در مصرف گاز و برق صنایع وجود دارد، بیم آن می‌رود که تولید کاهش یابد.

بنابراین انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از مسئولان وزارت نیرو و نفت خواسته که مساعدت‌های لازم را در تامین انرژی این صنعت داشته باشند. چراکه از روز گذشته محدودیت‌های گاز صنعت سیمان آغاز شده و با توجه به سخت‌گیری‌هایی که در سوخت جایگزین وجود دارد برخی صنایع موفق به پرکردن مخازن مازوت نشده‌اند.

تامین انرژی برای صنعت سیمان از آن جایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که براساس برآوردهای انجام شده برای پروژه نهضت مسکن ملی باید تولید سیمان در هر ماه دو میلیون تن افزایش یابد. در اصل به نظر می‌رسد در شرایطی که هر سال شاهد کمبود گاز و تعطیلی بخشی از خط تولید صنایع و به همراه آن استفاده از سوخت جایگزین و تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان هستیم، امسال دولت انتظار افزایش دستوری تولید سیمان را هم در همین زمان دارد.

کمبود گاز در زمستان سال قبل هم منجر به کاهش تولید سیمان شد؛ به‌طوری‌که در بهمن‌ماه سال قبل، تولید سیمان از میانگین ماهانه هفت میلیون تن به چهار میلیون تن رسید.

الوندیان پیش‌تر هم گفته بود که ناترازی انرژی از دلایل کاهش تولید و افت جایگاه ایران در این صنعت است؛ به‌طوری‌که در سال گذشته میلادی، ایران در رتبه هشتمین تولیدکننده جهان قرار گرفت و این در حالی است که پیش از این، رتبه ششم دنیا متعلق به ایران بود.

گفتنی است در سال گذشته حدود ۷۳ میلیون تن کلینکر و ۶۴.۵ میلیون تن سیمان در کشور تولید شد. همچنین در سال گذشته ۶۰ میلیون تن سیمان در کشور مصرف شد. همچنین در حال حاضر تقاضا برای مصرف سیمان در هر ماه بیش از شش میلیون تن است./تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا