اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتتشکلهاتولید دانش بنیاندارویی، آرایشی و بهداشتیشرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنعلم و فناوری

ضرورت حذف ارز حمایتی از تولید و واردات کالا

تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی معتقدند تخصیص ارز حمایتی به واردکنندگان و تولیدکنندگان به ضرر تولید و حتی گاهی ناعادلانه است و در صورت حذف ارز حمایتی، این اقدام باعث افزایش تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، موضوع از آن جا شروع شد که برخی از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، تخصیص ارز حمایتی به واردکنندگان و تولیدکنندگان را به ضرر تولید می‌دانند و درخواست دارند ارز حمایتی واردکنندگان و هم تولیدکنندگان حذف شود، زیرا توزیع آن در برخی موارد ناعادلانه بوده است.

با ذکر یک مثال به جزئیات این موضوع بیشتر می‌پرداریم؛ زانو یکی از بزرگ‌ترین مفاصل بدن انسان که کل وزن بدن را هنگام ایستادن، راه رفتن یا دویدن تحمل می‌کند؛ زانو درد یا آرتروز زانو از جمله بیماری‌های شایع سنین بالاست و درمانش گاهی تا صد‌ها میلیون تومان هزینه دارد و بسته به وارداتی بودن کالا، قیمت آن تا ده بیست برابر در مقایسه با نمونه تولید داخل آن بیشتر است.

عزیزی مدیر بازاریابی شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی می‌گوید: پروتز جایگزین مفصل زانو محصولی است که از نظر کیفی هیچ مشکلی نداشته و کل استاندارد‌ها را گذرانده و از نظر کیفی با مشابه خارجی آن رقابت می‌کند یعنی حداقل می‌تواند ۳۰ درصد قیمت آن ارزان‌تر باشد.

برای روشن شدن موضوع مثال دیگری می‌زنیم تا تفاوت قیمت میان کالای تولید داخل با نمونه وارداتی را به صورت ملموس درک کنید، در جراحی شکستگی‌های ستون فقرات از محصولی استفاده می‌شود که ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، اما جنس مشابه وارداتی آن، ۱۱۷ میلیون تومان برای بیمار فاکتور می‌شود یعنی چندین برابر نمونه تولید داخل. در حالی که ما توانایی تولید داخل این کالا را داریم، اما بازهم به واردات، ارز حمایتی اختصاص پیدا می‌کند آن هم بسیار متفاوت.

عباسعلی رجبی تولیدکننده تجهیزات ارتوپدی می‌گوید: ارزی که برای تامین مواد اولیه پروتز زانو به یک تولید کننده داده می‌شود حداکثر ۲۰۰ یورو است، اما وزارت بهداشت برای واردات یک پروتز زانو، ۹۵۰ تا هزار یورو به واردکننده ارز تخصیص می‌دهد بطور نمونه سال گذشته، فقط به یک واردکننده پروتز، ۱۴۳ میلیون یورو ارز ترجیحی تخصیص داده شد در صورتیکه ارز ترجیحی تخصیص داده شده به یک تولیدکننده، فقط ۵ میلیون یورو بوده، ضمن اینکه امسال هم به واردکننده این محصول ۲۰ میلیون یورو ارز ترجیحی داده شده,، اما به همان تولیدکننده برای تامین مواد اولیه تولید پروتز، تاکنون هیچ ارزی تعلق نگرفته است.

 بانک مرکزی از ابتدای امسال تاکنون برای واردات دارو، مواد اولیه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی مجموعا ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده که بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار آن تامین و پرداخت شده است، اما سهم تولیدکننده از تخصیص ارز حمایتی بسیار ناچیز است و تولیدکنندگان گلایه دارند با تخصیص ارز حمایتی به واردکننده، آن‌ها دیگر نمی‌توانند با محصول وارداتی رقابت کنند.

یعقوب زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، وقتی محصولی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شود، دیگر امکان ندارد در ایران آن را تولید و با آن رقابت کرد؛ همچنین بیش از نیمی از محصولاتی که چند سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است اگر به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی داده نمی‌شد، حتما تولید می‌شد.

از طرفی یک تولیدکننده تجهیزات پزشکی می‌گوید: ارز‌هایی با نرخ نیمایی یا ترجیحی به یکسری کالا‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی داده می‌شود و طبیعتا با این اقدام توان رقابت در بازار از تولیدکننده گرفته می‌شود، زیرا تولیدکننده، مواد اولیه را با ارز آزاد خریداری می‌کند.

غفارزاده سرپرست اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت می‌گوید: برای اینکه قیمت برخی اقلام برای مصرف کننده حفظ شود و بویژه پشتیبانی بیمه‌ها را داشته باشد، ارز حمایتی داده می‌شود.

به گفته عسگری راد عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، توصیه تولیدکنندگان به دولت و وزارت بهداشت این است که ارز ترجیحی از حوزه تجهیزات پزشکی حذف و حمایت مستقیم از بیمار از طریق بیمه‌های درمانی صورت گیرد.

البته نظر مفیدی شمیرانی رئیس انجمن کارگروه مواد اولیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و برخی از تولیدکنندگان این است که مخالف تخصیص ارز به کالا‌هایی که تولید مشابه داخلی دارند و می‌گویند ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یا ۴۲۰۰ تومانی باید به کالا‌هایی اختصاص داده شود که توانایی تولید آن در داخل کشور وجود ندارد.

مسئولان وزارت بهداشت البته برنامه‌ها و اقدات خود را برای رفع این مشکلات تشریح کردند.اسماعیلی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: رویکرد فعلی ما در سازمان غذا و دارو، حمایت همه جانبه از تولید داخل است برای مثال درباره پروتز‌های زانو، مجوز و سیاست تولید داخل را ۲ و ۳ برابر کرده ایم و میزان واردات آن در حال کاهش است.

محمدی رئیس سازمان غذا و دارو هم گفت: به تدریج به سمت آزادسازی ارز می‌روند یعنی همان اقدامی را که برای دارو اجرا شد در شیر خشک و تجهیزات پزشکی هم اعمال می‌کنند.

قطع شدن تخصیص ارز ترجیحی برای تولید و واردات از نظر کارشناسان هم باعث افزایش تولید می‌شود و هم باعث می‌شود منابع ارزی به کالا‌هایی اختصاص یابد که در داخل کشور توان تولید آن وجود ندارد./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا