اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاخودروشرکتهاصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

رئیس هیئت مدیره شرکت سندن ایرانیان :صرفه‌جویی ۱۵ میلیون دلاری با شروع داخلی‌سازی کمپرسور تهویه خودرو

در راستای تحقق اهداف خودکفایی کشور، خط تولید کمپرسور خودرو راه‌اندازی شد که به گفته عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات این کار در وهله اول ١۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت و در افق ١۴٠۵، این میزان بیشتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، در مراسم افتتاح و راه‌اندازی خط تولید کمپرسور، شاپور سامعی- رئیس هیات مدیره شرکت‌ سندن ایرانیان – با توان تأمین‌کنندگی سیستم تهویه برای ٨٠ الی ٩٠ درصد خودروهای کشور اعم از تماما داخلی و مونتاژی که ٧٠ درصد بازار تهویه خودرو را در اختیار دارد، اظهار کرد: این خط که برای اولین بار در داخل راه‌اندازی و آماده تولید انبوه خواهد بود، در وهله اول و در آغاز به کار خود ۱۵ میلیون دلاری صرفه‌جویی ارزی را در پی دارد؛ بدین ترتیب با ادامه فعالیت طی سال‌های آینده و در افق سال ۱۴۰۵ به رقم قابل توجهی خواهد رسید.

رئیس هیئت مدیره شرکت سندن ایرانیان خاطر نشان کرد: همزمان با افتتاح این خط، افتتاح و راه‌اندازی خط دیگری را هم در برنامه داشتیم که ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز آن‌ها وارد شده و در گمرک موجود است اما متاسفانه به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز، امکان افتتاح همزمان فراهم نشد. افتتاح این خط مذکور احتمالا در تیر ماه سال آینده محقق خواهد شد.

وی از برنامه‌ریزی برای افتتاح خط تولید اسکرول الکتریکال این مجموعه قطعه‌سازی در سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: در زمینه تولید کمپرسور پیستونی متغیر، در سال اول فعالیت، داخلی سازی ۳۰ درصدی محقق خواهد شد و در ادامه‌ به عددهای بالغ بر ٧٠ درصد خواهد رسید.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: در حال حاضر سهم بیش از ۷۰ درصدی در تامین تهویه خودرو (کولر و بخاری) در کشور را ما به دست داریم و ٨٠ الی ٩٠ درصد سیستم تهویه خودروها اعم از داخلی و مونتاژی توسط یک شرکت تامین می‌شود. ضمن اینکه در حال حاضر برنامه‌ریزی جهت تامین نیاز تارا برقی و ری‌را برقی نیز در دستور کار قرار دارد. همانطور که اشاره شد، در یکسال اول ٢٨ درصد قطعات کمپرسور که شامل ۵٧ قطعه و قطعات های‌تک است، خودکفایی خواهد داشت و تا سال ١۴٠۵، ٧۵ درصد خواهیم داشت و تنها ٢۵ درصد قطعات را وارد خواهیم کرد.

سامعی از عدم تخصیص ارز مورد نیاز بابت تامین تجهیزات و ماشین‌آلات گلایه کرده و گفت: متاسفانه عمده مشکلات در تامین به موقع ارز است که در صورت تامین آن امکان ایجاد خطوط تولید و داخلی سازی بیشتر فراهم می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر صرفاً شرکت‌ ما، ٣٠٠٠ میلیارد تومان از خودروسازان بدون تعدیل قیمت‌ها در سال جاری با تورم، طلب داریم و ٣٠٠٠ میلیارد تومان (٢٧٠٠ میلیارد تومان) هم در قالب خرید دین و اوراق گام و مرابحه داریم که نقد نمی‌شود. ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تسویه طلب خودروسازان از محل وام، مسدودی داریم. این در حالیست که تولیدکنندگان برای دریافت وام باید ۲۸ درصد مبلغ وام را مسدود کنند و در این شرایط، محدودیت سهمیه ارزی بابت تامین ماشین‌آلات نیز مشکلات زیادی را برای صنعتگران فراهم کرده است.

رویکرد وزارت صمت: تامین به موقع ارز خطوط تولید صنایع

در ادامه محسن رستمی – سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین- نیز اظهار کرد: رویکرد وزارت صمت از زمان سکانداری عباس علی‌آبادی، بر این بوده است که نیازهای بخش صنعت، هر چه سریعتر برآورده شود و صف‌هایی که دو ماه متقاضیان بایستی برای تخصیص ارز در آن می‌مانند، کوتاه و بعضاً جمع شود.

وی تصریح کرد: رویکرد بر این اساس قرار گرفت که بلافاصله پس از درخواست، به‌ویژه برای صنایع، تخصیص ارز صورت گیرد و تامین ارز خطوط تولید به سرعت انجام شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا