اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتانرژیتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدن

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران: صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که تعهد صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید عقلی در این باره گفت: صادرات گاز ایران به کشور عراق از ۲ نقطه تبادلاتی انجام می‌شود که طبق توافق ۲ ماه پیش با طرف عراقی، یکی از نقاط تبادلاتی، در ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۴) به‌منظور اجرای فرآیند سنجش اندازه‌گیری دوره‌ای از مدار خارج و اکنون تعهدات توافق‌شده از مسیر نقطه دوم در حال اجراست.

وی تصریح کرد: اجرای کالیبراسیون (سنجش اندازه گیری) در فرآیند اجرای تعهدات صادراتی امری معمول است که پیش از این هم انجام شده و محدود به قرارداد صادرات گاز به عراق نیست. با توجه به مبنا قراردادن سال میلادی در قراردادهای صادراتی، در این دوره از سال کالیبراسیون دوره‌ای انجام می‌شود تا طرفین قابلیت نظارت بر حسن انجام تعهدها را پیدا کنند.

خبرگزاری رسمی عراق به نقل از وزارت برق عراق روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرده بود که به دنبال کاهش تکیه بر گاز وارداتی از طریق ساخت سیکل‌های ترکیبی و فعالسازی نیروگاه‌های حرارتی و نیز پروژه‌های انرژی خورشیدی است.

در این بیانیه آمده است: کمبود گاز وارداتی تاثیر خود را بر نیروگاه های برق گذاشته و موجب نقص بیش از ۴ هزار مگاواتی در شبکه تامین برق در بغداد و مناطق مرکزی و کاهش ارسال برق به مناطق جنوبی شده است.

این بیانیه می افزاید: وزارت برق عراق طبق دستورات دولت و با هماهنگی وزارت نفت به دنبال جایگزین کردن کمبود گاز برای فعالسازی نیروگاه ها با سوخت های جایگزین است تا زمانی که گاز وارداتی که به علت انجام تعمیرات در داخل ایران متوقف شده است، از سر گرفته شود.

وزارت برق عراق از شهروندان خواست تا تعهدات و وظایف این وزارتخانه را درک کنند، زیرا واردات گاز جزء این تعهدات نیست./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا