اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتانرژیاهم اخبارتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی: پیشنهاد اختصاص وام بانک جهانی برای توسعه تجدیدپذیرها/ برق روسیه و آذربایجان راهکار ناترازی خواهد بود؟

سیدحمید حسینی گفت: بنده قبلا پیشنهاد دادم بهتر است دولت بخشی از وام بانک جهانی را برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد و به این ترتیب می‌توانیم این نیروگاه‌ها را به سرعت توسعه و برق مطمئن و پاک تحویل کشور دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،سیدحمید حسینی ، درباره راهکارهای عبور از ناترازی برق اظهار داشت: باتوجه به اینکه در تولید و مصرف برق مخصوصا در تابستان ناترازی داریم باید برای حل این معضل مجموعه‌ای از راهکارها را اتخاذ کنیم. یکی مدیریت مصرف است که در دو سال گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شده است و برای اینکه مصرف را در ساعات پیک کنترل کند برای برخی صنایع در ساعاتی خاموشی اعمال کرد و همچنین با جابجایی ساعت کار واحدهای صنعتی، تولیدی و ادارات تا حدی موفق شد بخشی از این کمبود را جبران کند.

وی افزود: دومین کاری که وزارت صمت و نیرو دنبال آن هستند اینکه واحدهای بزرگ مصرف‌کننده برق اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش تجدیدپذیر و نصب نیروگاه جدید کنند و باتوجه به اینکه دولت کمبود منابع دارد و بودجه‌های عمرانی دولت کمتر از مصوب ابلاغ می‌شود؛ می‌تواند راهکار مناسبی باشد و قطعا سومین راه‌حل هم واردات برق است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: باتوجه به اینکه ما با کشورهای شمال خزر اختلاف ساعت داریم، زمان مصرف برق متفاوت است بنابراین احتمالا کشورهای شمالی مثل ارمنستان، آذربایجان و روسیه گزینه‌های خوبی برای تبادل و واردات برق خواهند بود زیرا پیک مصرف ما با پیک مصرف این کشورها متفاوت است.

وی تاکید کرد: ما هر کدام از روش و راه‌حل‌ها را هرچند واردات برای جبران کمبود برق انتخاب کنیم بهتر از این است که واحدهای صنعتی را تعطیل کنیم. در شاخص‌های محیط کسب و کار که یکی زیرساخت‌ها بود همیشه بهترین رتبه را در برخورداری از زیرساخت‌ها مثل برق، گاز، فرودگاه و پایانه صادراتی برخوردار بوده‌ایم و این رتبه حدود ۵۰ بوده اما اکنون این رتبه به شدت در حال کاهش است.

حسینی بیان داشت: قطعا ما نمی‌توانیم معطل باشیم تا تولید گاز افزایش پیدا کند یا سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها به نتیجه برسد برای تغییر این وضعیت باید اقدام به تبادل و یا واردات از کشورهای شمالی داشته باشیم و در این راستا قطعا آذربایجان ارمنستان و روسیه می‌تواننند به ما کمک کنند و می‌توانیم تبادلات برقی و گازی با این کشورها داشته باشیم

وی خاطرنشان کرد: اگر منابع مالی داشته باشیم سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای تجدیدپذیر از نیروگاه‌های فسیلی مقرون به‌صرفه‌تر است و باتوجه به اینکه سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد، بنده قبلا پیشهاد دادم بهتر است دولت بخشی از وامی را که از بانک جهانی گرفته برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد و به این ترتیب می‌توانیم این نیروگاه‌ها را به سرعت توسعه دهیم و برق مطمئن و پاک تحویل کشور دهیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ادامه وضعیت فعلی با توجه به رشد کم افزایش تولید قطعا می‌تواند صنعت را دچار چالش اساسی و کشور را با مشکل مواجه کند بنابراین باید همزمان با توسعه نیروگاهی برای تامین سوخت نیز فکر اساسی شود، یعنی توسعه میادین گازی و یا استفاده از متانولی که مازاد تولید داریم برای سوخت نیروگاه‌ها استفاده کنیم./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا