اهم اخبارشرکتهاصنعت و معدنلوازم خانگی

علیرغم مشکلات موجود، تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ از مرز ۱۶ میلیون دستگاه عبور خواهد کرد

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، مدیرعامل شرکت لوازم خانگی ناسیونال ایران در خصوص وضعیت صنعت لوازم خانگی در سال رو به انتهای  ۱۴۰۰ به خبرنگار ما گفت: در سال جاری فراز و نشیب های متعددی برای این صنعت رخ داده است که در جای خود قابل تامل است.

وی افزود: از شرایط نسبی، نوسان کمتر در نرخ ارز نسبت به چند سال اخیر، نتایج انتخابات و تغییر دولت و انتظار هیجانی که بازار  با توجه به شعارهای انتخاباتی و تبلیغات مبنی بر بهبود معیشتی مردم و اعلام برنامه‌های خاص در دوران انتخابات که نقطه نظرات موافق و مخالف بسیاری را حتی در بین طرفداران این دولت در برداشت و همچنین بحث ادامه ممنوعیت واردات کالاهای ساخته شده از یک کشور خاص و تبعاتی که بدنبال این موضوع در بازار و بین رقبا ایجاد شد و ادامه از سر گیری مذاکرت جهت رفع تحریم ها و نشست منتخب تولیدکنندگان با مقام و معظم رهبری و گلایه ایشان از برخی از تولیدکنددگان صنعت لوازم خانگی، طرح درج قیمت مصرف کننده/تولید کننده بر روی کالاها و … همه و همه منتج به چالش هایی برای این صنعت بسیار بزرگ و پیشران ایجاد کرده است که تقابل و مدیریت این موضوعات برای هر تولید کننده‌ای خود یک ماراتن نفس گیر است که بجای تمرکز بر تولید و حواشی آن، باید به آسیب های ناشی از ترکش‌های اخبار و موضوعات فوق رسیدگی نماید.

مدیرعامل صنایع الکتریکی ناسیونال ایران بیان کرد: صنعت لوازم خانگی دارای یک طیف صنعتی بسیار بزرگ و گسترده است که دایره شمول تولیدکنندگان بی‌شماری و متنوعی را در خود دارد.

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم به تولید لوازم خانگی همچون یخچال فریزر، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی، اجاق گاز، بخاری، انواع کولر، لوازم خانگی کوچک و آشپزخانه، لوازم صوتی و تصویری (تلویزیون) صحبت کنیم؛ علیرغم همه مشکلات و موج های خبری مذکور، این صنعت توانست براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صمت، در ۹ ماهه امسال از مرز تولید ۱۲ میلیون دستگاه عبور کرده و انشااله تا پایان سال از مرز ۱۶ میلیون دستگاه عبور خواهد کرد.

این فعال صنعت لوازم خانگی  افزود: این در حالیست که متاسفانه متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار مصرف کشور در موضوع لوازم خانگی از طریق قاچاق سازماندهی شده در حال تامین بوده و بزرگترین آسیب به سرمایه ملی و صنعت کشور را وارد می نماید.

وی عنوان کرد: با این حال تولید کنندگان داخلی، علیرغم تمام مشکلات تولید و حواشی مترتب بر صنعت، توانسته‌اند به همت مهندسین و کارگران خود که به عنوان سرباز خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و علیرغم تمام کارشکنی ها و بوروکراسی‌های حاکم بر سازمان‌ها و نهادهای تاثیر گذار بر این صنعت و نداشتن سرمایه در گردش مناسب و رکود حاکم بر اقتصاد، تلاش‌های مخالفین و دشمنان این انقلاب و نظام را بی اثر نمایند.

مدیرعامل صنایع الکتریکی ناسیونال ایران گفت: بدیهی است در گام اول تامین نیاز مصرف داخل از نظر کمیت، این صنعت و صنعتگران آن نشان داده اند که توانایی انجام این مهم را داشته و دارند و در گام دوم که بسیار مهم تر و ارزشمند تر است، رساندن درجه کیفی همه تولیدات به سطوح بین المللی است تا هم‌راستا با جلب رضایت کامل مصرف کننده داخلی به راحتی بتوانیم در امر صادرات نیز حداقل در بازارهای کشورهای همسایه نقشی پررنگ تر ایفاء نماییم.

ابهری بیان کرد: بدیهی است با توجه به شرایط شنیده شده از وضعیت تعاملات سیاسی کشور در حوزه رفع تحریم ها، نگرش قانون گزار و متولیان امر در تعیین میزان حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ که منجر به افزایش قابل توجهی برای دستمزدها را شاهد باشیم، انتظار میرود بازار از رکود موجود خارج شده و چشم انداز اقتصادی مثبتی را برای کشور شاهد باشیم.

وی خاطر نشان شد: همواره باید به این موضوع توجه کنیم که اگر قرار باشد صرفا به انتظار نتیجه مذاکرات نشسته باشیم، قطع به یقین بازی را واگذار کرده ایم. برنده در این شرایط کسانی هستند که در زمان توقف و نشستن دیگران، همواره به حرکت و تلاش خود برای توسعه و تولید کیفی بیشتر ادامه داده باشند.

ابهری گفت: مقام معظم رهبری هم بارها تاکید داشته اند که معیشت و اقتصاد کشور را به نتیجه مذاکرات و تعاملات بین المللی خاص گره نزنید و هواره برنامه و راهکار خود را برای هر شرایطی داشته باشید.

مدیرعامل صنایع الکتریکی ناسیونال ایران بیان کرد: معتقدم که در سال آتی با توجه به بالاتر رفتن قدرت خرید مردم در اثر افزایش دستمزدها و همچنین توافقات اولیه در حال انجام و گشایش های تعاملات بین المللی، می توانیم از بازار با رونق بیشتری نسبت به سال جاری را مشاهده کنیم ولی مستلزم داشتن برنامه های بلند مدت و استراتژی راهبردی برای این صنعت و دیگر صنایع هستیم تا تداوم لازمه برقرار شده و از تکانه های احتمالی در این مسیر خود را مصون بداریم.

عباس ابهری مدیرعامل صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در ادامه سخنانش پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت بخش خصوصی در سال آینده داد و گفت: همواره و در تمام دنیا بخش خصوصی است که موتور محرک اقتصاد کشور می‌باشد.

وی عنوان کرد: در بخش های دولتی لازم است که تدابیر لازم به جهت تصویب قوانین حمایتی منعطف و همچنین تسهیل و نظارت بر امور صورت گیرد.

ابهری در ادامه گفت: در کشور ما متاسفانه شاهد هستیم که علیرغم تمام تاکیدات مقام معظم رهبری بر فعال سازی بخش خصوصی و پرهیز حاکمیت در دخالت در امور و پرداختن به کارهای زیربنایی و مانع زداییو تسهیل انجام کارها، قضیه کاملا بالعکس بوده و عموماً بسیاری از کارهای توسط خود دولت یا شرکت‌های نیمه دولتی یا به ظاهر خصوصی ولی (خصولتی) در حال انجام است. به همین جهت اولین و بزرگترین راهکار، خروج واقعی دولت و حاکمیت از ورود به موضوعات تجاری است.

مدیرعامل صنایع الکتریکی ناسیونال ایران خاطر نشان شد: هرگاه دولت، بخش خصوصی را رقیب خود ندانست و به کمک بخش خصوصی برای توسعه کشور همت گمارد، می‌توان شاهد رشد و تعالی در آن حوزه باشیم. مثلا در صنعت غذایی یا دیگر صنایعی که امروز در سطوح بین المللی در حال عرض اندام هستند.

وی گفت: در کنار این موضوع، داشتن یک برنامه راهبردی و استراتژیک کوتاه، میان و بلند مدت است که وابسته به حضور دولت و مجلس خاصی نباشد. از طرق قانونی رسیدن به اهداف تعیین شده را معوق کرده یا حتی تغییر مسیر دهد. این برنامه نیز حتما و باید با نظر مستقیم بخش خصوصی تنظیم شود که مجدداً از تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با صنعتگران منتخب به این مساله اشاره کردند و دولت و مسئولین اجرایی را به تهیه و تدوین این مساله موظف نمودند.

ابهری بیان کرد: به همین جهت تنها راه نجات و بهبود وضعیت این صنعت در وهله اول، داشتن برنامه مدون که با نظر نمایندگان این صنعت تهیه شده باشد، تغییر جهت منابع بانکی به سمت تولیدکنندگان واقعی در این صنعت جهت تامین منابع مالی و سرمایه درگردش و معطل نماندن خود تولیدکننده بابت وضعیت مذاکرات و اتلاش برای افزایش تولید کیفی، راهکارهایی است که می تواند این صنعت پیشران را از رکود خارج نماید.

مدیرعامل صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در ادامه سخنانش بیان کرد: به موازات این اقدامات، توقع داریم که حمایت‌های در حال انجام از تولید کننده از حالت شعاری تبدیل به واقعیت شده و تلاشی جدی برای تغییر سیاست گذاری برای مبارزه با قاچاق کالا در این بخش شود. به استناد صحبت های مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا، بیشترین مکشوفات صورت گرفته در این حوزه بوده و این نشان از این است که سیاستگذاری های صورت گرفته به قاچاقچی این مزیت را میدهد که در این حوزه فعالیت کند؛ چراکه منافع بیشتری برای ایشان در بر دارد.

عباس ابهری در پایان عنوان کرد: در بحث حمایتی هم پیشنهاد می‌کنم کمپین نه به خرید کالای خارجی بدون اصالت و خرید کالای ایرانی با کیفیت به عنوان خط مشی رسانه ملی و دیگر رسانه ها برای ارتقاء و کمک به تمام صنایع داخلی کشور باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا