اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاصنعت و معدنصنعت ومعدنکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

لزوم بازنگری در قانون حمایت از حقوق مصرف کننده

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید اصلاح و پرداخت خسارت به زیان دیده در قانون تسهیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: امروز اگر زیانی به مصرف کننده وارد شود، سازوکاری برای دریافت خسارت وجود ندارد یعنی اگر تولید کننده بابت عرضه کالای بی کیفیت به مصرف کننده خسارتی وارد کند، فرد زیان دیده نمی‌تواند خسارت دریافت کند.

وی ادامه داد: در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد هم اشاره شده که قانون حمایت از حقوق مصرف کننده باید اصلاح و در قانون مشخص شود که مسئولیت تولیدکننده و نهاد ارائه دهندهء مجوز چیست، ما نهاد‌های مختلفی برای ارئه مجوز عرضه محصولات داریم، اما این نهاد‌ها مسئول پرداخت خسارت نیستند، زیرا در قانون مشخص نیست چه کسی باید زیان مصرف کننده را جبران کند.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان اینکه نقش سازمان‌های متولی کیفیت، باید مشخص شود، گفت: در حوزه محصولات غذایی هیچ قانون شفافی نداریم که مشخص کند خسارت و پاسخگویی ناشی از بی کیفیت بودن محصول به عهده چه کسی است، به عنوان نمونه سازمان غذا و دارو، بر کیفیت محصولات غذایی نظارت دارد، اما چنانچه با مصرف یک محصول به فردی آسیب وارد شود، سازمان غذا و دارو خسارت نمی‌دهد. 

انتصاریان افزود: محصول با کیفیت حاصل یک ساختار تولیدی باکیفیت است و خود سازمان‌ها باید ابعاد کیفیت را در همه قسمت‌ها اجرا کنند، گاهی خود سازمان‌های ناظر بر کیفیت، از نظر ساختاری، بی کیفیت محسوب می‌شوند، زیرا آیین نامه‌ها و شاخص‌های ارزیابی را به درستی تعیین و ابلاغ نکرده اند./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا