اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصنعت و معدنصنعت ومعدن

لزوم ثبت نام واحد‌های تولیدی برای تعیین عمق ساخت داخل

معاون سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: همه صنایع و تولیدکنندگان کشور برای تعیین عمق ساخت داخل محصولاتشان باید ثبت نام کنند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)؛ مجید جوانمرد داخلی معاون ارتباط با صنعت و تجاری سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اعلام این خبر گفت: در راستای توافقنامه وزارت صمت و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از تابستان امسال روند جدیدی برای ارزیابی و اعطای گواهی عمق ساخت محصولات ایرانی آغاز شد. 

وی افزود: در راستای این توافقنامه سامانه atf.irost.ir طراحی شد و بعد از این اتفاق، عمق ساخت داخل و روند ارزیابی برای ارائه گواهینامه در این سامانه انجام می‌شود.

جوانمرد ادامه داد: هر شرکت تولیدی برای دریافت گواهینامه در این سامانه ثبت نام می‌کند و همه روند ارزیابی و بازدید‌ها در قالب این سامانه اتفاق می‌افتد.

وی گفت: بازدید‌ها را ارزیابان سازمان پژوهش‌های صنعتی که مورد تایید وزارت علوم هستند انجام می‌دهد بر این اساس ارزیاب در شرکت تولیدکننده حضور پیدا می‌کند و عمق ساخت داخل اظهار شده توسط تولید کننده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بعد از صحت سنجی و بررسی اطلاعات، گواهی مربوط صادر می‌شود

معاون سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران درباره نحوه ارزیابی‌ها افزود: ۸۰ درصد از ساخت داخل توسط شرکت‌های تولید کننده اظهار می‌شود و ۲۰ درصد توسط ارزیابان به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

جوانمرد در ادامه گفت: مراحل ارزیابی و اعطای گواهینامه برای شرکت‌های مستقر در تهران دو هفته طول میکشد و در شهرستان‌ها یک ماه زمان نیاز دارد.

وی افزود: واحد‌های تولیدی که در وزارت صنایع پروانه بهره برداری دارند یا حتی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری با مراجعه به سامانه جان (samanehjan.ir) و یا توانیران (tavaniran.ir) ثبت نام کنند تا روند اعطای گواهینامه انجام شود. 

جوانمرد گفت: در یک ماه گذشته با حوزه برق و تجهیزات پزشکی کار را آغاز کرده‌ایم و با گروه صنایع غذایی، دارویی، لوازم خانگی و ماشین آلات هم مذاکرات نهایی انجام شده و آماده ارزیابی واحد‌های تولیدی هستیم.

وی افزود: عمق ساخت داخل در سامانه توانیران نهایی می‌شود و در سامانه‌های مرتبط، قابل رصد و پیگیری است.

معاون سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: هدف کلی در قانون حداکثر استفاده از توان داخل و حمایت از کالای ایرانی رسیدن به خودکفایی است و با عمق ساخت داخل توانمندی شرکت‌ها برای مشارکت در ساخت یک قطعه یا کالا مشخص می شود.

جوانمرد افزود: بر اساس توانمندی که در ساخت یک کالا وجود دارد مجوز واردات مشابه آن کالا لغو می‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های ارزیابی واحد‌ها گفت: هزینه‌های ارزیابی و بازدید‌ها به دولت پرداخت می‌شود و از آن طریق به ارزیابان پرداخت خواهد شد و ارتباط مالی بین واحد تولیدی و ارزیاب وجود ندارد و از سال آینده هم وزارت صمت هزینه‌ها را متقبل خواهد شد./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا