اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

لزوم حل مشکلات بازارهای صاداراتی فولاد/ تولیدکنندگان اسیر محدودیت‌ها هستند

حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اهمیت توسعه صادرات فولاد جهت تامین ارز موردنیاز کشور، افزایش اشتغال و رونق اقتصادی و تقویت جایگاه کشور در اقتصاد منطقه‌ای و جهانی برای همه مسئولان محترم اقتصادی کشور روشن است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص «مشکلات بازارهای صادراتی فولاد و موانع صادرات»، گفت: در بحث صادرات اگر از نگاه تولیدکنندگان فولاد بخواهیم به مساله بنگریم مشکلات متنوعی وجود دارد که گاهاً روند و فرآیند کار آن‌ها را با سختی و مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از این مشکلات مساله الزام به عرضه تولیدات در بازار بورس کالا است که بعد از آن و در صورت‌عدم خرید محصولات تولید شده، برای آن مقداری که خریداری نشده است مجوز صادرات صادر می‌شود. خب این مساله کار را تاحدودی سخت می‌کند چراکه وقتی تولیدکننده ما با سرمایه‌گذاری و هزینه کردن و حضور در نمایشگاه‌ها و بازارها اقدام به بازاریابی می‌کند در صورت دریافت سفارش از مشتری باید بتواند به سرعت محصولات مورد نیاز را تامین کند وگرنه در یک فضای رقابتی در عرصه بازارهای جهانی مشتریان به دنبال کیفیت خوب، قیمت مناسب و سرعت در تحویل محصول هستند و در صورت تاخیر به سراغ تامین‌کننده دیگری خواهند رفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: در شرایطی که این محدودیت برای شرکت‌های تجاری و کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف وجود ندارد و آن‌ها این محدودیت‌ها را ندارند؛ این موضوع کار را برای تولیدکنندگان فولاد سخت می‌کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در صورت انجام صادرات، ارز حاصل از صادرات نیز باید در سامانه بانک مرکزی اعلام شود و به قیمت مشخص توسط این بانک عرضه گردد که اگر همکاری لازم صورت نگیرد نیز مشمول برخی جرایم خواهد شد.

فیروزی در ادامه با اشاره به نقش پررنگ و اهمیت صنعت فولاد در چرخه اقتصادی کشور، گفت: اهمیت توسعه صادرات جهت تامین ارز موردنیاز کشور، افزایش اشتغال و رونق اقتصادی و تقویت جایگاه کشور در اقتصاد منطقه‌ای و جهانی برای همه مسئولان محترم اقتصادی کشور روشن است. لذا شاید بهتر باشد به منظور حمایت از این صنعت درخصوص موضوع وضع عوارض بر صادرات تصمیم بهتری اتخاذ شود.

وی افزود: یک اقدام مثبت و حمایتی دیگر می‌تواند اعطای مشوق‌های صادراتی برای صادرات محصولات نوردی فولاد باشد که با توجه به اثرات مثبت صادرات این محصولات در اقتصاد کشور می‌تواند انگیزه تولیدکنندگان را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت برای صادرات افزایش دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: یکی خواسته‌های به‌جا و به‌حق تولیدکنندگان محصولات نوردی موضوع «منطقی شدن قیمت مواد اولیه با محصولات صادراتی» است که از رقابت‌پذیری محصولات داخلی حمایت می‌کند، چگونه می‌توان با خرید شمش ۵۲۲ دلاری داخلی، محصول نهایی به بازارهای جهانی صادر کرد؛ در حالیکه با اتخاذ راهکاری برای اصلاح قیمت مواد اولیه، می‌توان نرخِ صادرات محصولات نوردی را افزایش دهد./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا