اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارصنعت و معدنصنعت ومعدنکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: ۹۹ درصد تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری، داخلی است

فریبرز عباسی گفت: ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور باید به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شود که ۹۹ درصد این تجهیزات در داخل تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، فریبرز عباسی مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: بنابر آمار تاکنون حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به انواع سامانه های نوین آبیاری با اعتبارات دولتی و علاوه بر آن ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی با اعتبار بهره بردار تجهیز شده است.

او با بیان اینکه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی به انواع سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است، افزود: بنابر مطالعه و پتانسیل سنجی صورت گرفته ظرفیت، ۲.۶ میلیون هکتار دیگر از اراضی باید به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شوند.

عباسی ادامه داد: با تامین اعتبار ۲۷۰ همت طی یک بازه زمانی ۶ تا ۷ ساله معادل سالانه ۴۰۰ هزار هکتار امکان تجهیز ۲.۶ میلیون هکتار اراضی آبی به سامانه نوین آبیاری وجود دارد.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری با بیان اینکه اعتبارات دولتی برای توسعه این سامانه ها طی ۲ سال اخیر کاهش یافته است، افزود: اکنون با اعتبارات بهره برداران و استفاده از ظرفیت ستاد فرمان اجرایی امام و بنیاد برکت این کار را انجام می دهیم. اما با تزریق اعتبار دولتی همانند سابق، توسعه سامانه های نوین آبیاری سرعت می‌گیرد.

او با بیان اینکه قانون پرداخت ۸۵ درصد سیستم های نوین آبیاری بصورت بلاعوض به قوت خود پابرجاست، گفت: در حال حاضر گلایه بهره برداران ناشی از کاهش تخصیص اعتبارات در سال های اخیر است، کمااینکه امسال به رغم آنکه در بودجه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده، اما تاکنون کمتر از ۱۰ درصد تخصیص داده شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اثر گذاری توسعه سامانه های نوین آبیاری برهیچ کس پوشیده نیست، افزود: با اجرای سامانه های نوین آبیاری پتانسیل افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی راندمان آب، افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بهره وری مدیریت منابع آب کشور در کلان، افزایش عملکرد و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی وجود دارد.

عباسی با بیان اینکه بخش اعظم لوازم و تجهیزات سامانه های نوین آبیاری داخلی است، گفت: در دهه ۷۰ با ورود این‌ تکنولوژی و توسعه آن در کشور، عمده لوازم و تجهیزات این سامانه وارداتی بود، اما بعد از حدود ۳ دهه افتخار آن را داریم که  ۹۹ درصد سامانه های نوین در داخل توسط ۳۰۰ تا ۳۵۰ تولیدکننده تولید می شود.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری ادامه داد: هم اکنون نه تنها نیازی به واردات لوازم و تجهیزات سامانه های نوین نداریم، بلکه برخی تولیدکنندگان امکان صادرات به کشورهای همسایه و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی در خصوص سامانه و مطالعه سامانه ها در داخل کشور را دارند.

به گفته او، براساس مطالعات صورت گرفته با اجرای سامانه های نوین آبیاری امکان افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بهره وری و ارتقای راندمان آبیاری در مزارع وجود دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بهترین روش سامانه های نوین آبیاری گفت: بهترین روش از نظر راندمان آبیاری و ارتقای بهره وری روش های موضعی بویژه آبیاری زیرسطحی و ماشین آبیاری است که بیشترین تاثیر را در ارتقای بهره وری دارد.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری در ادامه افزود: سامانه نوین آبیاری یک تکنولوژی جدید است که استفاده از آن سبب کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری و کیفیت مصرف آب می شود که استفاده از این روش در برخی کشورهای پیشرفته در حال توسعه روزافزون است.

به گفته او، با این روش می توان برای مزرعه و باغ، برنامه ریزی آبیاری داشت چراکه یک تکنولوژی به‌روز است و چند سالی است توسط شرکت های دانش بنیان کشورمان بومی سازی شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در میان سامانه‌های نوین آبیاری ۶ تا ۷ روش داریم که برخی از آنها نسبت به بقیه از بهره‌وری بالاتری برخوردارند. به عنوان مثال روش‌های موضعی آبیاری همچون آبیاری زیر سطحی، آبیاری قطره ای، ماشین های آبیاری است که نسبت به بقیه روش‌ها از راندمان بهتری برخوردار هستند.

مشاور وزیر جهاد با تاکید بر توسعه روش ها با راندمان بالا گفت:هیچ یک از سیستم ها و روش های نوین آبیاری راندمان صددرصدی ندارد، اما در برخی از این روش‌ها و سیستم‌ها راندمان آبیاری بیش از ۹۵درصد و در ماشین‌های آبیاری بالای ۸۵ درصد است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: یکی از این برنامه‌هایی که در دستور کار ما قرار دارد، کاهش هزینه‌ها در روش‌هایی است که هزینه بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارند که این امر جزء اهداف طرح توسعه سامانه‌هاست.

عباسی ادامه داد: برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در قالب برنامه هفتم طراحی کرده ایم که در یک میلیون هکتار اجرا شود و در برنامه بلندمدت ۱۰ تا ۱۵ ساله که تدوین کرده ایم، در صورت تامین اعتبار باقی مانده اراضی قابلیت اجرای سامانه وجود دارد.

او با بیان اینکه روش های مختلفی برای اجرای سامانه های نوین آبیاری وجود دارد، گفت: هزینه های اجرا از یک سامانه به سامانه دیگر از ۲۵ تا ۷۰ میلیون تومان متفاوت است.

عباسی گفت: امسال سازمان برنامه و بودجه به خاطر شرایط اقتصادی به هیچ یک از طرح ها اعتباری تخصیص نداد که بنابر پیگیری های صورت گرفته به زودی تخصیص اعتبار صورت می گیرد که به محض تخصیص به استان ها ابلاغ می شود تا دغدغه کشاورزان مرتفع شود./باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا