اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتولید+شرکتهاصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنگفتگو و مصاحبه

محصولات فولادی، نیازمند برندینگ و بازاریابی در سطح بین‌المللی است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،این فعال صنعت فولاد کشور افزود: هلدینگ ماهان با رویکرد علمی و نظام‌مند به ایجاد «سودآوری» و «بهره‌وری، کار و سرمایه» در کلیه‌ شرکت‌های زیرمجموعه خود و با تمرکز بر تقویت نظام حاکمیت شرکتی، اصلاح ساختار تامین مالی، توسعه کسب‌وکارهای فعلی و ایجاد مشاغل جدید، گام‌های مهمی را در تحقق اهداف کلان صنعت کشور برداشته است.

مدیرعامل هلدینگ ماهان بیان کرد: اجرای موفق پروژه‌های توسعه این هلدینگ از جمله کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰  هزار تن، آغاز پروژه احداث فرآوری کنسانتره با ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن، آغاز پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰هزار تن، بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی مجلسی، برنامه‌ریزی و آغاز اجرای پروژه‌های توسعه ذوب و نورد و پروژه‌های زیرساختی مجتمع فولاد صنعت بناب، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی به منظور ورود به صنعت پتروشیمی، انرژی، زنجیره مس، سرب، روی و کروم و طلا از اقدامات این هلدینگ بوده است.

بصیری افزود: در بخش تولید، تحقق بیش از ۹۰ درصد اهداف یعنی تولید یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن سنگ‌آهن در شرکت‌های ماهان سیرجان، تولید ۴۴۰ هزار تن آهن اسفنجی در کارخانه احیا استیل بافت، تولید بیش از ۳۱۰ هزار تن شمش و نورد در مجتمع فولاد بناب که با استفاده از حداکثر ظرفیت تولید مجموعه احیا استیل در تولید آهن اسفنجی و کاهش میزان توقفات مجتمع فولاد صنعت بناب در ۶ ماهه اخیر، ازجمله دستاوردهای این مجموعه در مدت زمان یاد شده است.

وی خاطر نشان کرد:هلدینگ ماهان به منظور کاهش ریسک برون‌سپاری فرایندها، خدمات کلیدی و نیز هم‌افزایی و افزایش بهره‌وری از منابع خود، نسبت به ایجاد تمرکز فعالیت‌های بازرگانی در شرکت بازرگانی دانا، مدیریت پروژه‌های توسعه مجتمع بناب در شرکت گسترش فولاد شهریار، تخصصی‌سازی خدمات انرژی در شرکت لاوان و مدیریت متمرکز حمل‌ونقل مجموعه در شرکت حمل‌ونقل پرچم بار اقدام کرده است.فاز اول کارخانه فرآوری و تولید کنسانتره آهن که شامل احداث واحد سنگ‌شکنی و کوبینگ خشک است، از اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است وانتظار می‌رود که تا پایان سال به اتمام برسد.

بصیری افزود: همچنین قرارداد احداث فاز دوم این کارخانه جهت تولید کنسانتره در حال نهایی شدن است و به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد. فاز دوم کارخانه تولید آهن اسفنجی بافت نیز بیش از ۶۰درصد پیشرفت داشته است و انتظار می‌رود که این کارخانه تا بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد. پروژه‌های گندله‌سازی و همچنین توسعه مجتمع فولاد صنعت بناب شامل  واحدهای ذوب و نورد نیز به زودی با فعال شدن قرارداد با پیمانکار «EPC» آغاز خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ ماهان ادامه داد: پروژه‌های تامین زیرساخت مجتمع بناب نیز پیشرفت خوبی داشته است و طرح اتصال این مجموعه به راه‌آهن با پیشرفت حدود ۹۰ درصدی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه احداث کارخانه تولید اکسیژن و گازهای صنعتی این مجتمع نیز دارای پیشرفت حدود ۲۰درصدی است. پروژه‌های اکتشافی در حوزه معدن نیز پیشرفت خوبی داشته است و به زودی پروانه اکتشاف یکی از محدوده‌های معدنی در استان یزد صادر خواهد شد. اکتشافات در معدن سرب و روی کوهبنار دامغان نیز در حال انجام است و مشاور و پیمانکار جهت انجام اکتشافات تکمیلی انتخاب شده‌اند.

این کارآفرین کشور با اشاره به چالش های صنعت فولاد گفت: در حال حاضر توسعه زیرساخت‌ها در زمینه تامین انرژی همگام با رشد تکنولوژی در صنعت فولاد، می‌تواند مهم‌ترین چالش پیش روی تولید کشور باشد. همان‌‌طور که مشکل تامین برق و گاز در فصل‌های مختلف سال به چالش‌های اساسی تولیدکنندگان کشور تبدیل شده، این امر ناشی از توسعه نیافتن پایدار زیرساخت‌ها و جاماندن از تخصیص به ‌موقع منابع است.

وی افزود: تامین مواد اولیه مانند سنگ‌آهن، ازجمله چالش‌های اساسی پیش‌رو است که نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و توسعه راهبردهای اکتشافی در سطح کشور است که در این امر، دولت باید بتواند با تدوین ساز و کارهای صحیح، بخش خصوصی را با حفظ منافع ملی فعال کنند. این توسعه منجر به کاهش خام‌فروشی سنگ‌آهن و افزایش بازدهی تولید می‌شود؛ اگرچه داشتن رویکرد صحیحی به واردات در مواقع نیاز نیز می‌تواند نرخ این بازدهی را ارتقاء بخشد.

بصیری در ادامه گفت: همچنین مسئله سرمایه‌گذاری متناسب با راهبردهای تدوین شده در افق ۱۴۰۴، از چالش‌های عمده در راه تولید فولاد کشور است. تامین سرمایه مورد نیاز برای توسعه در زمینه‌هایی مانند اکتشاف، تکنولوژی و زیرساخت در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی امری بسیار دشوار و سخت به نظر می‌رسد. در حال حاضر تحقق این مهم، نیازمند به‌کارگیری دیپلماسی اقتصادی و تغییر نگرش‌های سیاسی در سطح کشور و بین‌المللی است. فقدان ارتباطات منسجم بین سیاست‌گذاران و تولیدکنندگان نیز روند اصلاحات و اتخاذ تصمیمات صحیح را به منظور جبران کاستی‌های پیش آمده دچار انفعال کرده که این امر نیازمند ایفای نقش صحیح دولت با هدف تسهیل و ترغیب است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از چالش‌های زنجیره فولاد این است که در داخل کشور با مازاد عرضه روبه‌رو هستیم؛ چراکه تقاضا در داخل کشور همراه با رکود اعلام شده و به همین جهت نیز صادرات محصولات فولادی، نیازمند برندینگ و بازاریابی در سطح بین‌المللی است. بدون شک، صادرات محصولات فولادی راهکاری برای اطمینان از وجود بازار مطمئن جهت رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد در سال است. در این راستا نیازمند برندینگ و بازاریابی در سطح بین‌المللی هستیم که باید از تجربیات سایر حوزه‌ها جهت بازاریابی و برندینگ استفاده کرد تا بتوان محصولات تولیدی را به بازارهای بین‌المللی صادر و ارزآوری مطلوبی به دست آورد.

بصیری در پایان گفت: با توجه به موارد یاد شده، مکانیزم‌های اصلاح این کاستی‌ها، خود به چالش اساسی تبدیل شده است که البته با نگاه توسعه‌ای تا حدودی قابل جبران خواهد بود. برای مثال، بهره‌مندی از فرصت‌های جهانی و نیاز بازارهای بین‌المللی با توجه به تنش‌های ایجاد شده در زمینه مسائل انرژی به دلیل تغییرات سیاسی در اروپا و آمریکا و نگاه مثبتی که به ایفای نقش ایران در برطرف ساختن کمبودهای بازار جهانی وجود دارد. به همین منظور باید با استفاده بهینه از این فرصت، به نجات بخش خصوصی از رکود اقدام کنیم. اگرچه تاکنون این مهم با توجه به تضاد آرا در سطح کلان محقق نشده است اما با این وجود ایران می‌تواند با به کارگیری راهبردهای صحیح شتاب توسعه خود را افزایش دهد و به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

هفته نامه فلزات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا