اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدننساجینمایشگاه و رویدادتجاری

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت: صادرات ۲۸۰ میلیون دلار فرش ماشینی/ ظرفیت یک میلیارد دلاری داریم

محسن گرجی از صادرات ۲۸۰ میلیون دلاری فرش ماشینی در سال گذشته خبر داد و گفت که به شرط رفع موانع، به ویژه پیمان سپاری ارزی، ظرفیت صادرات فرش ماشینی تا یک میلیارد دلار وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، محسن گرجی در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته صنعت نساجی و پوشاک با رشد ۱۷.۱ درصدی پیشروترین بخش صنعتی بود. رشد کل بخش صنعت نیز در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ اعلام شد.

به گفته این مقام مسئول سال گذشته حوزه تولید نخ اکلریک حدود ۳۰ درصد رشد داشته و وضعیت سایر حوزه‌ها تقریبا مشابه سال قبل بوده است. تولید الیاف اکریلیک هم رشد ۳۰۰ درصدی داشته که البته میران تولید خیلی زیاد نیست، اما هدفگذاری شده امسال تولید این محصول از ۷۰۰۰ تن به ۲۴ هزار تن برسد. تولید کفش و چرم نیز کاهش نسبی داشته است. کاهش تولید چرم به دلیل کمبود کشتار بوده که معمولا در پی کاهش تقاضا اتفاق می‌افتد.

گرجی در ادامه با بیان اینکه صادرات فرش ماشینی حدود ۲۸۰ میلیون دلار بوده که حدود یک سوم از کل ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در دفتر نساجی و پوشاک را به خود اختصاص داده، گفت: در حوزه فرش ماشینی تا یک میلیون دلار ظرفیت صادرات وجود دارد، اما افزایش صادرات نیاز به مجموعه اقداماتی دارد. بحث بازگشت ارز هم باید اصلاح شود که یکی از مهم ترین موانع است.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت با بیان اینکه ۱۰۰۰ واحد صنعتی فرش ماشینی در کاشان فعال هستند، تصریح کرد: سایر کف پوش‌ها مثل موکت در داخل تامین می‌شود. همچنین سال گذشته مجموعا ۱۰۰۰ تن واردات الیاف اکلیریک داشتیم که نشان می‌دهد زنجیره در حال تکمیل است. بخشی از ماشین آلات فرش ماشینی هم در کاشان ساخته می‌شود.

گرجی همچنین با بیان اینکه ۸۰ درصد پارچه مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: ارزبری پارچه سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه واردات پارچه با تعرفه آزاد است، گفت که هدفگذاری کردیم در اولین نمایشگاه پارچه که در شهریورماه برگزار می‌شود، میزبان تجار خارجی با هدف توسعه صادرات باشیم.

گفتنی است اولین نمایشگاه بین المللی پارچه و صنایع وابسته با حضور بیش از ۹۰ شرکت تولید کننده و تامین کننده پارچه در رسته‌های تاروپود، گردباف، گتن راشل، کش باف تریکو، و بافت‌های سنتی از شهرهای تهران، اصفهان، یزد، کاشان، البرز و دیگر شهرهای تولید کننده پارچه در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب از تاریخ ۱۸ الی ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۲، برگزار می‌شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا