اخباربرگزیدهتشکلهاخودروصنعت و معدن

مطالبه قطعه‌سازان از خودروسازان؛ تسریع در اصلاح و تعدیل قرارداد‌ها

به گزارش  پایگاه خبری تولید و اقتصاد،از انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور؛ آرش محبی نژاد افزود: بخش زیادی از اصلاح و تعدیل قرارداد‌های میان قطعه‌سازان و خودروسازان هنوز انجام نشده و حتی نرخ‌هایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوعات اضافه کار و دستمزد ساعتی اعلام کرده، در قرارداد‌ها محل مناقشه بوده و به‌روز رسانی نشده است.

وی گفت: در حالی که دو ماه تا پایان سال باقی مانده، همه صنایع به‌ویژه صنایع قطعه‌سازی با قطعی برق و گاز مواجه بوده و برودت هوا بر مشکلات افزوده است و سوخت جایگزین نیز به راحتی در دسترس نمی‌باشد.

محبی نژاد اضافه کرد: مشکل قطعی گاز همانند قطعی آب و برق نیست و وضعیت کوره‌ها، مشعل ها، دیگ‌ها و … در خطوط تولید به گونه‌ای است که اگر قطعی گاز اتفاق بیفتد، با وصل شدن مجدد گاز امکان بازگشت مجدد آن‌ها به کار مدتی به طول می‌انجامد. برخی اوقات کوره‌ها برای رسیدن به حالت پایدار در تولید نیازمند ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان هستند و با این قطعی‌های مکرر مشاهد ضربه به تولید و فشار به تولیدکننده هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور گفت: متاسفانه با وجود همه هشدار‌هایی که در گذشته به مسئولان داده می‌شد، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز را در زمستان شاهد بودیم، اما امسال جزو معدود سال‌هایی است که در فصل سرما برق و گاز با هم می‌شود و لذا وضعیت بسیار ناپایدار بوده و برنامه ریزی بسیار سخت است.

وی افزود: با وضعیت یاد شده، خودروسازان نیز باید این شرایط را جزو شرایط بحرانی (فورس ماژور) و اضطراری تلقی کنند، زیرا با توجه به قطعی‌های مکرر برق و گاز و برودت هوا، همچنین احتمال بسته شدن محور‌های مواصلاتی بین استان‌ها که امکان حمل و نقل مواد و محصولات را کاهش می‌دهد، صنایع در شرایط اضطراری به سر می‌برند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، اعمال فشار بیش از حد جز ضرر و زیان به قطعه‌سازان و دیگر صنایع، چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت و انتظار برخورد منطقی از سوی خودروسازان داریم.

محبی نژاد گفت: انتظار افزایش تولید در شرایط بحرانی کنونی، درحالی که مطالبات معوق قطعه سازان پرداخت نشده، قرارداد‌ها به روز رسانی نشده و خبری از اصلاح و تعدیل قیمت‌ها نیست، توقع سختی است؛ باید به‌طور منطقی با واقعیات روبه‌رو شد، خودروساز زنجیره تامین را از خودش بداند و درک متقابل بین خودروساز و قطعه‌ساز وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد ضعیف شدن زنجیره تامین هستیم، افزود: حداقل انتظار می‌رود خودروساز با اصلاح قیمت‌ها و قراردادها، پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان را در دستور کار خود قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا