اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران:انتشار نتایج طرح ملی سنجش شاخص‌های کیفیت کالا

احسان ساده از انتشار رسمی نتایج طرح ملی سنجش شاخص‌های کیفیت کالا در هفته آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)،احسان ساده گفت: طرح ملی سنجش شاخص‌های کیفیت کالا در ۲۴ شاخص کیفیت و در ۵۶ کالای پرمصرف در ۳۱ استان کشور به صورت میدانی با استفاده از نظرسنجی و مجموعه‌ای از داده‌های اطلاعاتی و آماری از ۲۰ هزار نفر مصرف کننده اجرا شد

وی افزود: کار مطالعاتی برای احصای شاخص‌های کیفیت با همکاری دانشگاه امیرکبیر ۴ ماه به طول انجامید و داده‌های اطلاعاتی در ۲ ماه جمع آوری شد.

ساده با اشاره به مهمترین شاخص‌های این طرح درباره کیفیت گفت: شاخص کیفیت ادراک شده مصرف کننده، شاخص رضایت مصرف کننده و شاخص ارزش ادراک شده مصرف کننده که به معنای نسبت میزان قیمت کالا به کیفیت آن است، از مهمترین شاخص‌های این طرح بوده است.

به گفته معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ترجیح برند یا نشان تجاری داخلی محصول نیز از دیگر شاخص‌های مورد توجه در این طرح بود و در این شاخص مصرف‌کننده در کالای مشخص با نشان‌های تجاری مختلف، مصرف‌کننده یک نشان تجاری در آن تولید را بر دیگری به واسطه کیفیت بالاتر ترجیح می‌دهد.

ساده با اشاره به خوشه‌بندی‌های شاخص‌های کیفیت در کالا‌های مختلف افزود: ۵۶ کالای مطالعه و نظر سنجی شده در این طرح، از لحاظ آماری، قابل تقسیم به ۷ گروه شبیه به هم بود.

وی با اشاره به ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، گفت: اندازه‌گیری سالانه نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات با بهره‌گیری از معیار‌ها و شاخص‌های معتبر و گزارش نتایج حاصل از ارزیابی‌ها به مراجع ذی‌ربط و جامعه بر عهده سازمان ملی استاندارد است.

به گفته ساده، نتیجه گزارش این طرح، در بیش از ۲۰۰ صفحه با نمودار و شاخص‌های آماری در ۳۱ استان کشور هفته آینده بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملی استاندارد به همراه نسخه الکترونیکی آن برای جستجوی کاربران منتشر می‌شود./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا