اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتجامعه و سلامتدارویی، آرایشی و بهداشتیسلامتصنعت و معدنصنعت ومعدن

منع داروخانه‌ها از اتصال مستقیم به پلتفرم‌های توزیع دارو

وزارت بهداشت آیین‌نامه ارائه خدمات غیرحضوری نسخه الکترونیکی در داروخانه‌ها را تدوین کرد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)،  وزارت بهداشت آیین‌نامه ارائه خدمات غیرحضوری نسخه الکترونیکی در داروخانه‌ها را تدوین کرد. طبق این آیین‌نامه سازمان غذا و دارو موظف به راه‌اندازی سامانه توزیع آنلاین دارو شده است. از سمت دیگر داروخانه‌های متقاضی توزیع آنلاین دارو و پلتفرم‌های حمل و نقل دارو برای ارسال دارو، حتما باید به این سامانه متصل شوند. این آیین‌نامه تاکید کرده که داروخانه‌ها برای اتصال به سامانه باید ابتدا از سازمان غذا و دارو تاییدیه دریافت کنند و پس از آن مجاز هستند در سامانه‌ای که از سوی این سازمان اعلام می‌شود، با رعایت مقرارت خاص نسبت به پذیرش و عرضه انواع داروهای مسخه‌ای و تنها نسخه الکترونیکی اقدام کنند.

طبق این آیین‌نامه کاربر متقاضی دریافت خدمات غیرحضوری، فقط از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یا پنجره واحد خدمات هوشمند سازمان یا سامانه که توسط سازمان اعلام می‌شود، مجاز به دریافت خدمت است.

سازمان نسبت به راه‌اندازی سامانه به منظور پذیرش الکترونیکی نسخه اقدام می‌کند. هرگونه تبادل اطلاعات از جمله ثبت درخواست‌ها، پرداخت، رسیدگی به شکایات و سایر فرآیند‌های مرتبط باید از مسیر این سامانه صورت گیرد.

طبق تبصره این ماده هرگونه سفارش‌گیری برخط نسخ خارج از مسیر سامانه به هر نحو ممنوع است و با مرتکب طبق موازین و مقررات قانونی برخورد خواهد شد. همچنین سازمان به هر یک از داروخانه‌هایی که موفق به اخذ تاییدیه براساس این آییننامه شوند، یک درگاه ارائه خدمت اعطا می‌کند. اعطای این درگاه ارائه خدمت به داروخانه‌های فاقد تاییدیه موضوع این آیین‌نامه ممنوع است. اعطای این درگاه تا زمان بقای شرایط اخذ تاییدیه معتبر خواهد بود.

همچنین براساس تمایل کاربر، سامانه آمادگی هر داروخانه نسبت به ارسال سفارش‌های پذیرفته شده را به صورت برخط به شرکت‌های واسط حمل‌ونقل اعلام خواهد کرد. از سوی دیگر داروخانه مجاز است از دارورسان اختصاصی خود برای ارسال استفاده کند، در این صورت پرداخت هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل بر عهده داروخانه است.

این آیین‌نامه برای ارائه خدمات غیرحضوری توسط داروخانه‌های واجد شرایط مراحلی در نظر گرفته است. که از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- دریافت درخواست خدمات غیرحضوری از طریق سامانه

۲- نسخه پیچی در حضور مسئول فنی برای کلیه نسخ الکترونیکی

۳- ارائه خدمات دارویی و مشاوره‌ای غیرحضوری مرتبط توسط مسئول فنی در بستر مجاز اعلام شده

۴- بسته‌بندی فرآورده‌های سلامت محور در خواستی و تایید شده توسط داروخانه براساس استانداردهای عنوان شده در این آیین‌نامه

در این آیین نامه تایید شده که اطلاعات جمع‌آوری شده در سامانه متعلق به سازمان است. هرگونه مدیریت و ذخیره‌سازی اطلاعات سلامت به هر نحو توسط شرکت‌های واسط حمل و نقل ممنوع است.

براساس این آیین‌نامه پشتیبانی از سامانه به صورت کامل در اختیار سازمان غذا و دارو است و در این دستورالعمل سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که وجه پرداختی کاربران برای دارو ابتدا وارد سازمان غذا و دارو می‌شود و پس از آن به داروخانه پرداخت می‌شود.

طبق این دستورالعمل وجوه حاصل از خدمات غیرحضوری داروخانه در سامانه، به حساب موسس داروخانه و شرکت واسط حمل و نقل به صورت مستقل ظرف مدت حداکثر ۷۲ ساعت کاری واریز می‌شود. شرکت‌های واسط حمل و نقل اجازه اخذ وجه مستقیم از کاربر را ندارند. در این آیین‌نامه شرایط توزیع دارو و شرکت‌های توزیع دارو و شرایط نگهدرای دارو برای توزیع را نیز به صورت مشخص اعلام کرده است./دوشنبه های دارویی


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا