اخباربرگزیدهاستان هااقتصاداقتصاد و تجارتانرژیاهم اخبارصنعت و معدنصنعت ومعدنهرمزگان

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس: میزان تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس به ۱۴۰ هزار تن در سال می رسد/ آغاز تبدیل نفت کوره به کک اسفنجی

هاشم نامور با اشاره به طرح ارتقای کیفیت نفت کوره گفت: برنامه این است که نفت خام تبدیل به فراورده سبک و با ارزش افزوده بالاتر مثل کک اسفنجی به میزان ۴۰۰ هزار تن در سال شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، هاشم نامور در نشست خبری طرح ملی ارتقای کیفیت فراورده های نفتی سنگین با بیان اینکه پالایشگاه بندر عباس آخرین پالایشگاه نفت کشور است که احداث آن سال ۶۹ آغاز و در سال ۷۷ به بهره برداری رسیده است، اظهار داشت؛ پالایشگاه ظرفیت تصفیه ۳۵۰ هزار بشکه نفت سنگین را دارد که در حال حاضر این رقم ۲۳۳ هزار بشکه است و بنا داریم با بهینه سازی به تصفیه ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسیم.

وی افزود: خوراک ما ۶.۴ درصد میعانات از عسلویه، ۶ دهم درصد میعانات از سرخون، ۶ دهم درصد نفت خام از هنگام و ۹۲.۵ درصد نفت خام سنگین است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه ۱۹ درصد از سبد سوخت کشور را در اختیار داریم، گفت بعد از پالایشگاه آبادان و اصفهان بیشترین میزان تولید سوخت را داریم.

وی بیان داشت: ۱۰ درصد از گاز مایع، ۲۰ درصد از بنزین، ۳۴ درصد از نفت سفید، ۲۰ درصد نفتگاز و ۱۹ درصد نفت کوره کشور در این پالایشگاه تولید می شود.

نامور با اشاره به طرح ارتقای کیفیت نفت کوره گفت: برنامه این است که نفت خام تبدیل به فراورده سبک و با ارزش افزوده بالاتر مثل کک اسفنجی به میزان ۴۰۰ هزار تن در سال شود،

وی با اشاره به میزان فراورده های تولیدی طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه خاطرنشان کرد: میزان تولید گاز مایع ۸۰ هزار تن در سال، پروپیلن ۱۴ هزار تن در سال، نفتای خوراک صنایع پتروشیمی، ۲۹۰ هزار تن در سال، بنزین یورو‌۵. ۱۴۰ هزار تن در سال، انواع حلالد۵۰۰ هزار تن در سال، نفتگاز یورو ۵؛ ۲۲۱۰ هزار تن در سال، کک اسفنجی ۳۰۰ هزار تن در سال، انواع روغن گروه ۱ و ۲؛ ۵۰۰ هزار تن در سال، انواع قیر ۱۰۰۰ هزار تن در سال و کوگرد جامد ۱۰۰ هزار تن در سال است.

وی با بیان اینکه بهبود کیفیت فراورده و‌ اقتصادی شدن آن، الزامات زیست محیطی، و قانونی و حقوقی ار جمله اهداف ما بوده است، گفت؛ ابتدای احداث پالایشگاه هدف تولید کمی بنزین بود و مقررات زیست محیطی سختگیرانه نبود با گذشت زمان استانداردهای جدید موجب شد لزوما به بهبود کیفیت نفت کوره اقدام کنیم اما تکنولوژی و منابع مالی از جمله موانع بوده است.

وی گفت: فقط ۶ کشور دانش فنی ارتقای نفت کوره و تبدیل به کک اسفنجی را داشتند که به دلیل تحریم در اختیار ما قرار دهند اما ما طب ۳ مرحله در یک واحد نیمه صنعتی توانستیم به دانش فنی آن دست پیدا کنیم و اکنون ابران هفتمین کشوری است که این دانش فنی را دارد.

مدیر عامل پالایشگاه بندرعباس با اشاره به محدودیت های مالی خاطرنشان کرد؛ این پروژه به حدود ۲.۲ میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد که براحتی تامین نمی شد. ضمن اینکه اگر تولید نفت کوره ادامه پیدا کند بازار مصرفی نخواهد داشت.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۱۰۰ میلیون دلار نفت سفید برای تولید نفت کوره تزریق می شود که با توقف تولید نفت کوره و اجرای طرح تولید کک اسفنجی علاوه بر پرآمد ۱۰۰ میلیون دلار هم بابت عدم تزریق نفت سفید درآمد خواهیم داشت. همچنین با اجرای طرح صد در صد روغن گروه ۱ و ۲ ‌کک اسفنجی مورد نیاز کشور را تامین خواهیم کرد.

وی یادآور شد: طی برنامه تدوین شده میزان تولید نفت کوره پالایشگاه باید به ۱۰ درصد برسد زیرا ارزش افزوده کمتری ایجاد می کند، بنابراین باید میران آن کم شده و کیفیت ارتقا یابد. بر این اساس تفاهمنامه ای با آلومینیوم سازان امضا کردیم و ملزم شدیم کک اسفنجی مورد نیاز کشور را تامین کنیم.همچنین میزان تولید ۳ درصدی گوگرد باید به تیم درصد برسد.

نامور با اشاره به پیشرفت ۷۹ درصدی طرح ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس گفت: با تولید کک اسفنجی موردنیاز صنایع آلومینیوم‌سازی در واحدهای جدید این پالایشگاه، ایران جزو هفت کشور برتر جهان در تولید کک اسفنجی قرار می‌گیرد.

وی گفت: هم‌اکنون دانش فنی و منابع مالی این پروژه عظیم اقتصادی و ملی تأمین شده است.

نامور تصریح کرد: ۱۵ واحد فرآیندی و تعدادی واحدهای جانبی با اجرای این پروژه به پالایشگاه بندرعباس افزوده می‌شود که پالایشگاه بندرعباس را از یک پالایشگاه به یک پتروپالایشگاه تبدیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از تولید سالانه ۴۰۰ هزارتن کک اسفنجی ۴۰۰ میلیون دلار در سال و حاصل از تولید روغن‌های گرید ۲ و ۳ سالانه ۷۵۰ میلیون دلار است.

نامور افزود: مناقصه عمومی پروژه احداث واحدهای فرآیندی هم‌اکنون انجام شده و این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای این طرح با اتکا به دانش بومی برای نخستین بار در کشور گفت: بازگشت سرمایه این طرح که در طول حداقل ۴۲ ماه اجرای پروژه حدود ۸ هزار نفر در آن به کار گرفته خواهند شد ظرف سه سال خواهد بود که جذب ۲ هزار و ۶۵۰ نفر از این تعداد از طریق نیروهای بومی است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس خاطرنشان کرد: طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از طرح‌های مهم، راهبردی و اولویت‌دار کشور است که‌ با هدف کاهش تولید نفت کوره و تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر و سازگار با محیط زیست و با محوریت تولید کک اسفنجی موردنیاز صنایع آلومینیوم‌سازی کشور در حال اجراست.

وی تولید سالانه ۱۴ هزار تن پروپیلن، افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه نفت بندرعباس و تبدیل آن به یک پتروپالایشگاه، افزایش روزانه ۵۰۰ هزار لیتری تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس و تولید نفت گاز با کیفیت یورو ۵ را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد.

مدیر عامل پالایش نفت بندر عباس با اشاره به طرح ارتقای کیفیت نفت کوره گفت: برنامه این است که نفت خام تبدیل به فراورده سبک و با ارزش افزوده بالاتر مثل کک اسفنجی به میزان ۴۰۰ هزار تن در سال شود.

نامور تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تجهیزات موردنیاز پالایشگاه نفت بندرعباس از داخل کشور تأمین می‌شود./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا