اخباربرگزیدهاقتصاد و تجارتبازارتجارتحمل و نقلخودروشرکتهاصنعت و معدن

نخستین خودرو متصل با ناوبری ملی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رویداد فناورانه خودروهای آینده (۲) با مشارکت مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و گروه خودرویی ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صبح امروز با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، مدیران عامل دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو و شرکتهای دانش بنیان آغاز به کار کرد.

در مراسم آغاز رویداد فناورانه خودروهای آینده که با هدف استفاده از ظرفیت شرکت‌های توانمند و دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه در توسعه خودروهای آینده متناسب با سال تولید، دانش بنیان و اشتغال برگزار می شود، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: در حال حاضر صنعت خودرو ما در زمینه خودروهای برقی و الکتریکی با دو چالش نرم‌افزارهای پیچیده و همچنین ضعف صنعت قطعه سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجه است که با توجه به برنامه تحولی که برای صنعت خودروسازی کشور آغاز کرده ایم باید حتما به سمت طراحی خودروهای برقی حرکت کنیم و در این جریان باید به رفع ضعف‌هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه‌سازان تیروان در این بخش بپردازیم.

منوچهر منطقی افزود: پیش بینی می شود در زمینه فناوری‌های جدید خودرو، در دهه آینده با بسیاری از خودروهای کنونی خداحافظی شود و به سمت خودروهای برقی و مدرن حرکت های جدی تری آغاز شود.

منوچهر منطقی



وی با تاکید بر لزوم تولید اتوبوس‌های کاملا برقی در کشور، اظهار داشت: در زمینه موتورسیکلت‌های برقی هم باید پروژه سوآپ که طی آن باتری موتورها در مراکز پیش‌بینی شده تعویض خواهند شد، حرکت شود.

معاون وزیر صمت همچنین یکی از راهبردها در زمینه خودروهای آینده را تولید پلتفرم برقی عنوان کرد و افزود: امروز بر اساس همین پلتفرم، خودروی برقی تارا تولید شده است.

منطقی خاطرنشان‌کرد: خودروی برقی یک فرصت است تا از نیروهای نخبه دانشگاهی استفاده کنیم؛ موضوعی که بیشترین میزان مهاجرت نخبگان را در سال‌های گذشته به دنبال داشته است.



اولویت سایپا تمرکز بر خودروهای برقی کار است /عرضه شاهین هیبرید در سال ۱۴۰۲



در ادامه این مراسم، مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه تمرکز و اولویت نخست این گروه خودروسازی خودروهای برقی به خصوص خودروهای کار و حمل و نقل عمومی است، از تولید و عرضه شاهین هیبریدی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

محمد علی تیموری با تاکید بر انعقاد قرارداد با شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها برای تولید شاهین هیبرید بیان کرد: اولویت دوم سایپا در مرکز تحقیقات این گروه خودروسازی پروژه ای در زمینه خودروهای برقی آینده است که هم اکنون آغاز شده است محصولات برقی که بدون وابستگی به باتری های لیتیومی تولید خواهند شد.

محمدعلی تیموری



وی همچنین با اشاره به اینکه با حمایت وزارت صمت و اتحاد با شرکت ایران خودرو، به زودی پروژه هایی با قیمت مناسب تر و مدت زمان منطقی تر در مرکز تحقیقات سایپا به نتیجه نهایی می رسند، تاکید کرد: پروژه جدیدی که در این مرکز در حال انجام است، تست عابر پیاده است که ظرف ۳ ماه آینده در مرکز تحقیقات سایپا راه اندازی می شود تا تمام شرکتها از این امکان بهره مند شوند.

مدیرعامل سایپا در ادامه ۷۰ درصد مشکلات خودروهای داخلی را ناشی از طراحی قطعات دانست و افزود: ۳۰ درصد مشکلات مربوط به فرآیند تولید و خدمات است و اینجاست که باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در طراحی قطعات استفاده شود.

تیموری همچنین به آخرین امار تولید روزانه گروه خودروسازی سایپا و دستیابی به تولید یک هزار و ۹۰۰ دستگاه در روز اشاره و تصریح کرد: خط موتورسازی جدید سایپا بهمن ماه امسال راه اندازی می‌شود که قابلیت ساخت روزانه ۷۰۰ موتور نسل جدید M16 را دارد.



خودروهای برقی و هیبرید نزدیک ترین مسیر برای دستیابی به خودروهای آینده



در مراسم آغاز بکار این رویداد فناورانه سید شاهین عزبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا هدف از برگزاری این همایش را استفاده از تمام ظرفیت های کشور در پروژه های آینده صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: درهای مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا بر روی تمام شرکت دانش بنیان و مهندسی که فکر و ایده جدیدی در بخش خودروهای آینده داشته باشند باز است.

وی با توجه به فلسفه مشارکت شرکتهای دانش بنیان برای خودروهای آینده به ۴ محور اصلی در این راستا اشاره و تاکید کرد: “رویداد فناورانه خودروهای آینده (۲)” برای رفع نیازهای فناورانه در زمینه «خودروهای برقی، هیبریدی و متصل» و «زیرساخت‌ها و تجهیزات آزمون خودروها» برنامه‌ریزی شده است. رویدادی که در آن، نیازهای فناورانه مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا ارائه می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های دانشی و تخصصی خود را برای رفع آنها عرضه می‌کنند.

سیدشاهین عذبی



مدیر همایش رویداد فناروانه خودروهای آینده با اشاره به اینکه امید است میاحث مطرح در خودروهای هیبریدی و برقی راهگشای اقدامات سایپا در تولیدات آینده باشد، افزود: مرکز تحقیقات سایپا تاکنون چندین پروژه در حوزه خودروهای هیبریدی را تعریف کرده است چرا که معتقدیم که خودروهای هیبریدی و برقی نزدیک ترین راه برای خودروهای آینده ما خواهد بود.

عزبی در پایان از مشارکت ۵٠ شرکت دانش بنیان در قالب ٢٩ غرفه در این همایش اشاره و تصریح کرد: در این رویداد دو روزه که امروز و فردا ( ۲۵ و ۲۶ مهرماه جاری ) برگزار می شود ۲۲ نشست تحصصی برگزار می شود و ۲۵۰ شخص حقیقی و حقوقی در این رویداد فناورانه حضور خواهند داشت.

همچنین در ادامه این مراسم چهار تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های راه‌اندازی مرکز ملی توسعه توسعه فناوری باتری‌های لیتیم، ایجاد مرکز مشترک نوآوری صنایع پیشرفته خودرویی، ارتقای سطح همکاری خودروهای متصل و توسعه زیرساخت‌ها، مراکز تست و آزمون خودرو بین وزارت صمت، ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت‌های دانش بنیان به امضا رسید.

در پایان مراسم آغاز بکار این رویداد فن آورانه از خودروی متصل به اینترنت شاهین مجهز به سیستم ناوبری ملی رونمایی شد.

پرشین خودرو

خبرنگار: زهرا حریری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا