اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع دستیصنایع دستیصنعت و معدنصنعت ومعدن

نشان جغرافیایی فرش‌دستباف اصفهان و کردستان ثبت جهانی شد

رئیس مرکز ملی فرش ایران از ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش‌دستباف مناطق اصفهان و کردستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، از وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرح‌نا‎ز رافع در نامه‌ای خطاب به «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت از ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش‌دستباف مناطق اصفهان و کردستان خبر داد.

وی در این نامه عنوان‌کرد: یکی از فعالیت‌های شایسته مرکز ملی فرش ایران، حمایت از حقوق مالکیت فکری پدیدآورندگان این آثار هنری بی‌بدیل است. در همین راستا، تلاش این مرکز با همراهی ذی‌نفعان حوزه فرش دستباف به ثمر نشست و فرش دستباف جوشقان اصفهان، بیجار و سنندج کردستان در قالب نشانه‌های جغرافیایی مطابق با معاهده بین‌الملل لیبسون در سازمان‌ جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت رسید.

در سال ۱۴۰۱ تولید فرش دستباف ایران با رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به حدود چهار میلیون متر مربع رسید. همچنین در سالی که گذشت بیش از ۴۰ هزار شغل جدید در کل زنجیره تولید فرش دستباف ایجاد شد.

دست‌کم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می کنند که این میزان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا