اهم اخبارصنعت و معدن

هدایت نقدینگی صنایع بزرگ به سمت تولید و اشتغال، سیاستگذاری درست در دوران تحریم است

«فرشید ایلاتی» امروز (سه‌شنبه) در ارتباط با طرح دولت برای سرمایه‌گذاری جدید در پروژه‌های بزرگ صنعتی، افزود: با توجه به حمایت‌هایی که دولت از این بنگاه‌ها دارد و در بعضی موارد منابع و انرژی ارزانی که در اختیار این بنگاه‌ها قرار می‌دهد، می‌تواند با یک سیاست‌گذاری درست، هدف‌گذاری اقتصادی خود را محقق سازد.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت برای تحقق رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱، سعی دارد با اجرای طرح‌های جدید، نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند تا علاوه بر تحقق رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد، به کاهش نرخ تورم نیز کمک کند.

وی ادامه‌داد: البته برای رسیدن به این هدف می‌تواند از محل رانت یا همان حمایت یارانه‌ای که در اختیار بنگاه‌ها و شرکت‌ها قرار داده است، از خود سرمایه‌ها و محل انباشت این شرکت‌ها استفاده کند تا زنجیره پایین‌دست این صنایع تکمیل شود.

ایلاتی خاطرنشان‌کرد: وقتی سرمایه‌گذاری به این شکل اتفاق بیافتد و صنعت بالادستی زیرمجموعه خودش را ایجاد کند، در سود نهایی نیز مشارکت دارد و از این محل می‌تواند سود بیشتری را بازتولید کند، درنتیجه اگر دولت با یک برنامه مشخص کمک کند تا سبد سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع پایین‌دست در صنایع بالادست شکل بگیرد، این برنامه برای تحقق رشد هشت درصدی هدف‌گذاری شده مؤثر خواهد بود.

وی با ذکر مثالی از کشور سنگاپور، خاطرنشان‌کرد: سنگاپور کشوری است که منابع نفت و گاز ندارد اما به عنوان پنج کشور برتر در حوزه محصولات پتروشیمی و شیمیایی مطرح است و این به دلیل طراحی است که در خود سنگاپور اتفاق افتاده و اندونزی و مالزی، مواد خام، نفت، نفتا و گاز را وارد سنگاپور می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی اضافه‌کرد: به خاطر طراحی خوشه‌ای و آن زنجیره صنعتی که در پتروشیمی و صنایع نفت و گاز سنگاپور تعریف شده است، موجب شکوفایی این صنعت در این کشور شده و سبب شد که زنجیره پایین‌دست این صنایع توسط صنایع بالادست شکل بگیرد و ارزش افزوده بالایی اتفاق بیفتد. در واقع می‌توانیم از تجربیات این کشور در بحث تکمیل زنجیره ارزش و مدل سهامداری شرکت‌های بالادستی در شرکت‌های پایین‌دستی و مشارکت در سود نهایی نیز بهره بگیریم.

عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور روز یکشنبه (۱۷ بهمن) با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد. در طرح جدید دولت که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران محسوب می‌شود، قرار است سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی (حدود ۱۹ میلیارد دلاری) برای توسعه صنایع کشور با استفاده از منابع کارخانه‌های سود ده داخلی، اجرایی شود. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را بر عهده دارند. البته ۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا