اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنلوازم خانگی

هدف‌گذاری گلدیران برای تصاحب نیمی از بازار مانیتور

امیرمهدی جانکه، مدیرعامل شرکت صنایع فناوران گلدیران مدیا، معتقد است که بزرگ‌ترین رقیب این شرکت در تولید مانیتور نه تولیدکنندگان داخلی، بلکه برندهای بین‌المللی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، اواسط اردیبهشت بود که از خط تولید مانیتورهای جی‌پلاس در سایت سیرجان گروه صنایع گلدیران توسط رسانه‌ها بازدید شد. در ادامه مشروح گفتگوبا امیرمهدی جان که، مدیرعامل شرکت صنایع فناوران گلدیران مدیا (تینا همراه پارس)، را می‌خوانید.

در نیمه اردیبهشت سال جاری خط تولید مانیتور جی‌پلاس در کارخانه سیرجان شرکت صنایع گلدیران راه اندازی شد. میزان سرمایه‌گذاری و نحوه تأمین آن در این خط تولید جدید به چه شکل صورت گرفته است؟

در وهله اول باید توجه داشت که خط تولید مانیتور در سیرجان اردیبهشت ماه امسال افتتاح نشد، بلکه این کارخانه آماده بود، اما بنا به سیاست‌های کشور و شرکت، میزان خرید مانیتور به حدنصاب نرسیده بود که امکان واردات قطعات فراهم شود. این خط تولید از آخرین تکنولوژی روز تولید مانیتور بهره می‌برد.

ظرفیت تولید سالانه این خط چقدر است و در سال جاری چه میزان از این ظرفیت مورد بهره‌برداری می‌رسد و چه تیراژی از مانیتورهای جی‌پلاس به بازار عرضه می‌شود؟

ظرفیت تولید هر دو گروه کالایی، یعنی هم تلویزیون، هم مانیتور به صورت سالانه یک میلیون دستگاه در نظر گرفته شده است. اما به‌طور خاص فعلاً ظرفیت تولید ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه مانیتور در سال را در نظر گرفته‌ایم و برای امسال هدف‌گذاری شرکت افزایش ۱۰ درصدی سهم بازار در نظر گرفته شده است.

راه افتادن خط تولید مانیتور در کارخانه سیرجان چه کمکی به اشتغال‌زایی کرد؟

در حال حاضر در سایت سیرجان صنایع گلدیران ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

آیا به بومی‌سازی اشتغال هم توجه شده است؟

بله؛ نزدیک به ۱۰۰ درصد نیروی انسانی شاغل در سایت سیرجان اهالی بومی هستند.

آیا جی‌پلاس به حضور در بازارهای بین‌المللی هم می‌اندیشد؟ در حال حاضر در این بازارها چه سهمی دارد؟

در همکاری با برندهای بین‌المللی به جرئت می‌توان گفت یکی از برندهای داخلی که از لحاظ کیفیت توانایی رقابت با محصولات موجود در بازار جهانی را دارد و از نوع کیفیت پنل، پایه و کالا می‌تواند مدعی برتر نسبت به بسیاری از کالاهای جهانی باشد، همین مانیتورها با برند جی‌پلاس است. کیفیت خط قرمز جی‌پلاس است و با شرکت‌های معتبر ارتباط خود را حفظ کنیم که اکثر این شرکت‌ها در چین فعالیت دارند. البته این ارتباطات با شرکت‌های چینی به معنای زیرسوال‌رفتن کیفیت محصولات نیست.

آیا متناسب با کیفیتی که به آن تأکید دارید در حوزه برندسازی هم توانسته‌اید موفق عمل کنید؟

هدف جی‌پلاس از ابتدا هم تبدیل شدن به یک برند ملی با بهره‌گیری از دانش بومی توأمان با تکنولوژی روز است. البته ما ادعایی نداریم که روی لبه تکنولوژی حرکت می‌کنیم؛ اما بهره‌گیری و سرمایه‌گذاری هنگفتی روی جی‌پلاس انجام داده‌ایم.

قطعاً در حوزه کالاهای IT هنوز ایراداتی وارد است، اما ما همواره در تلاشیم این ایرادات را رفع کنیم. مدیران جی‌پلاس این موضوع را مد نظر دارند که وقتی نام این برند در مکالمات روزمره استفاده می‌شود، در وهله نخست چه تصویری در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. این امر باعث می‌شود تا ما بتوانیم حتی خاطرات بد و تهدیدها را به یک فرصت تبدیل کنیم. به‌عنوان مثال در جی‌پلاس یکی از کالاهای استراتژیک ما اسمارت بوردها هستند که در صورت بروز مشکل، شرکت دستگاه را برای مشتریان تعویض می‌کند. نه تعویض بلکه بلافاصله برای مشتری تعویض می‌کنیم. چرا که عموم مشتریان محصولات IT جی‌پلاس، مردم عادی یا مصرف‌کنندگان خانگی نیستند.

آیا در بازارهای هدف خود، دستیابی به بازار اروپا را هم امکان‌پذیر می‌دانید؟

ما تلاش بسیاری برای دریافت استانداردهای اروپا انجام دادیم و در حال حاضر نیز در حال مکاتبه برای دریافت این استانداردها از مؤسسات مربوطه هستیم تا کالای خود را در این قاره هم عرضه کنیم. تأمین قطعه به چه شکلی صورت می‌گیرد؟ در این زمینه تا چه حد داخلی‌سازی صورت گرفته است؟در حوزه IT می‌توان گفت که با توجه به اینکه تکنولوژی ساخت برد بومی‌سازی و تقریباً ۳۰ درصد قطعات در داخل تأمین می‌شود. طبیعتاً امکان ساخت هر آنچه در داخل وجود داشته باشد، واردات آن قطع می‌شود.

در جی پلاس نیز کمیسیونی تشکیل شده که قبل از انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی تأمین‌کننده، قطعات آن‌ها را مورد بررسی کارشناسی موشکافانه قرار می‌دهند و در صورت تائید کیفیت، امکان واردات آن فراهم می‌شود.

اکنون علاوه بر چین، تأمین‌کننده خارجی دیگری با جی‌پلاس همکاری دارد؟

در حال حاضر به غیر از چین تأمین‌کننده دیگری در حوزه مانیتور فعالیت جدی ندارد که ما از آن عقب مانده باشیم. چین به قطب تأمین قطعات صنعت تصویر تبدیل شده است. در واقع می‌توان می‌توان گفت ۹۰ درصد این شرکت‌ها در چین فعالیت دارند.

با این حال می‌توان از کشورهای دیگری نظیر ویتنام، تایوان، هنگ‌کنگ، ترکیه و … هم به‌عنوان دیگر تأمین‌کنندگان نام برد. آیا دستور کاری برای همکاری با شرکت ال جی در صورت بازگشت احتمالی به ایران وجود دارد؟

همین حالا هم ارتباط گلدیران با دفتر منطقه‌ای ال‌جی برقرار است. گرچه فعالیت این شرکت در ایران به حداقل رسیده، اما اطلاعاتی رد و بدل می‌شود.

در صورت بازگشایی مرزهای کشور برای برندهای خارجی، آیا جی‌پلاس توانایی رقابت با آن‌ها را خواهد داشت؟

در این سال‌ها بنا به شرایط اقتصادی و توان خرید مردم، بازار به سمت و سویی رفته که هر برند خارجی که به ایران بازگردد، تهدیدی برای برندهای ایرانی نخواهد بود. علاوه بر این، ما هم از همکاری و حتی رقابت با این شرکت‌ها استقبال می‌کنیم و آن را یک فرصت و مسیر رو به جلو می‌دانیم.

آیا در این مسیر برنامه‌ای برای مشارکت در تولید مشترک هم تدوین کرده‌اید؟

گروه صنایع گلدیران حتی تحقیقی در این زمینه انجام داده تا شرکت‌هایی که توانایی تولید برد دارند را شناسایی کند تا علاوه بر بهره‌برداری از ظرفیت خود گلدیران از آن‌ها در تولید بردهای الکترونیکی استفاده کند.

آیا به خدمات پس از فروش هم تا این حد اهمیت می‌دهید؟ جی‌پلاس چه وجه تمایزی در این زمینه دارد که مشتری را به دلیل خدمات پس از فروش ترغیب به خرید محصول کند؟

اخیراً شرکت مشتریان گلدیران، به‌عنوان شرکتی که خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد برای دوازدهمین سال پیاپی موفق شد که تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کند. من به یاد دارم که از اواسط دهه هفتاد شمسی کیفیت خدمات در ذهن صاحبان سهام گلدیران به یک ارزش جدی تبدیل شد. گلدیران به طور خاص سه سال است که وارد بازار IT شده و تجربه کمتری نسبت به حوزه لوازم خانگی و صوتی و تصویری دارد. در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده تا ایرادات جزئی هم رفع شود.

به‌عنوان مثال پیش از عید به یکی از ارگان‌ها حدود ۷۵ دستگاه مانیتور فروختیم که چند مورد دچار ایراد شدند. ما کل دستگاه‌ها را عودت دادیم و علاوه بر ارسال کالای جایگزین، چند دستگاه مانیتور هم به این سازمان هدیه دادیم.

محصولات کارخانه سیرجان چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

بنا به زمان‌بندی تولید، بخشی از تولیدات در این مدت به بازار عرضه شده است. اکنون نیز قطعات مانیتورهای ۲۲ و ۲۴ اینچ هم روی خط تولید رفته‌اند.

مانیتورهای گیمینگ چه زمانی روی خط تولید می‌روند؟

دنیای گیمینگ به‌طور کلی دنیای متفاوتی است و به دلیل کیفیت تصویر و گرافیکی که لازم است این نیاز احساس می‌شود که از یکی از تأمین‌کنندگان راهنمایی و کمک بگیریم. علاوه بر این تولید بوردهای هوشمند و ماشین‌های اداری هم در دستور کار تولید قرار دارد.

شاید بتوان قیمت را اصلی‌ترین بخش رقابت در بازار دانست. آیا در قیمت‌گذاری‌ها هم به ویژگی رقابتی توجه داشته‌اید؟

در تمام گروه‌های کالایی دیگر قیمت‌ها کاملاٌ در دسترس همه هستند و این بازار است که قیمت را تعیین می‌کند. ما نیز با توجه به عرضه و تقاضا به نرخ نهایی دست پیدا می‌کنیم.

بزرگ‌ترین رقیب داخلی خود در بازار مانیتور را کدام شرکت می‌دانید؟

بزرگ‌ترین رقیب ما برندهای بین‌المللی هستند که در بازار ایران نیز به وفور حضور دارند. حتی می‌توان این ادعا را مطرح کرد که ما از لحاظ کیفیتی بهتر هستیم و آن‌ها محصولات خود را با قیمت حدود ۳۰ درصد بالاتر از ما عرضه می‌کنند.

بزرگ‌ترین مانع پیش روی جی‌پلاس چیست؟

مانع که خیر، اما اکنون چالش‌هایی وجود دارد. چالش اصلی هم به تأمین ارز بازمی‌گردد که برای تمام تولیدکنندگان و واردکنندگان وجود دارد.

مهم‌ترین برنامه توسعه‌ای جی پلاس چیست؟

طبیعتاٌ پررنگ‌شدن در گروه کالاهای بردهای هوشمند و ماشین‌های اداری ازجمله برنامه‌های ماست. همچنین توسعه بازار، به‌ویژه تولید محصولاتی نظیر ماوس و کی‌بورد گیمینگ و اداری هم از نوع بی سیم و باسیم را هم با جدیت دنبال می‌کنیم./مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا