اهم اخبارصنعت و معدن

همکاری فناورانه بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی با دیگر کشورها توسعه می‌یابد/ فعالیت ۶ شهرک فناوری

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: همچنین تفاهم‌نامه سال‌های گذشته با آلمانی‌ها که چند سال راکد مانده بود، مجدد فعال شد و در سال جاری برخی مدیران بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ارتباط گرفتن با شرکت‌های بزرگ این کشور روانه آلمان خواهند شد.

وی گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از سال‌های گذشته و به‌ویژه پارسال برنامه عملیاتی خود برای شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به آنها را طراحی و اجرایی کرده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین معاف شدند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌ داشت: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین این سازمان معاف شدند و اراضی موجود با اولویت به آنها واگذار شد.

وی ادامه‌داد: همچنین اقساط طولانی‌مدت تا ۶۰ ماه و تخفیف ۱۰ درصدی برای حق ارائه خدمات به این شرکت‌ها داده شد.

رسولیان اظهار داشت: سال گذشته ۴۸ هکتار زمین طی ۱۴۸ فقره قرارداد به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار و در مراکز فناوری و کسب وکارهای این سازمان نیز دفاتر با اولویت به این شرکت‌ها واگذار شد.

در سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد

معاون وزیر صمت با اشاره به برنامه نهضت کارگاه‌سازی و ایجاد یک‌هزار کارگاه صنعتی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در این زمینه عملکردی بهتر از برنامه ثبت و در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد یک‌هزار و ۴۰۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد که بخشی از آنها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسطی که در حوزه فناوری کار می‌کردند قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد:‌ امسال برای ایجاد یک‌هزار کارگاه جدید با اولویت کارگاه‌های دانش‌بنیان همراه با ارائه تخفیفات ارائه خدمات برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

فعالیت ۶ شهرک فناوری در کشور

وی گفت: اکنون ۶ شهرک فناوری در کشور فعال است که ۱۱۸ شرکت فناور در آنها استقرار دارند و سال گذشته ۲۰۵ مشاور برای ارائه خدمات فنی و مهندسی در آنها مستقر شدند.

رسولیان افزود: اکنون برای چهار شهرک فناوری نیز مجوز گرفته شده است که از همه مزایای پارک‌های علم و فناوری برخوردار هستند.

وی یادآوری کرد: در ۳۸ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار این سازمان، تعداد ۵۷۹ مشاور مستقر هستند که به توسعه کسب و کارها، احیای واحدهای راکد، دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها و ارائه خدمات کلینیکی به بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از اقداماتی که از سال‌های گذشته آغاز و پارسال نیز تقویت شد، کمک به واحدهای صنعتی بود که امکان دانش‌بنیان شدن داشتند.

وی بیان داشت: در این راستا یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی که مستعد دانش‌بنیان شدن بودند شناسایی و در ادامه، ۷۰۰ مورد آنها دانش‌بنیان شدند یا در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار گرفتند.

رسولیان ادامه داد:‌ این سازمان ارتباطات خوب و نزدیکی با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری دارد و پیوند خوبی بین این معاونت با شرکت‌های کوچک و متوسط فناور و دانش‌بنیان ایجاد شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب این سازمان در موضوع فن‌بازار و مراکز مبادله فناوری، امضای ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد به‌منظور شناسایی و رفع مشکلات بنگاه‌ها و واحدها بود، همچنین در تلاشیم شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک را به بنگاه‌های بزرگ وصل کنیم تا در زنجیره تامین آنها قرار بگیرند و نیازهای این شرکت‌ها را برطرف کنند.

این مقام مسوول معاون وزیر صمت اضافه‌کرد: بازاریابی محصولات‌ تولیدی، کمک مالی برای برندسازی و کمک برای حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور، از جمله حمایت‌های این سازمان از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی خاطرنشان‌کرد: تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ نیاز فناوری در سطح کشور شناسایی شده که مربوط به کالاها و تجهیزاتی بوده که یا وارداتی بودند یا به فناوری نیاز داشتند.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: از این تعداد، ۴۱۰ نیاز فناوری در سال ۱۴۰۰ شناسایی و ۹۶ نیاز رفع شد و این برنامه امسال نیز با قوت پیگیری می‌شود.

ایجاد ۷ مرکز نوآوری خوشه‌های کسب و کار

وی به ایجاد هفت مرکز نوآوری خوشه‌های کسب و کار در برخی استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: این مراکز در استان‌های آذربایجان شرقی در زمینه کفش، استان فارس در زمینه فرش، استان مرکزی در زمینه نفت و گاز، استان یزد در زمینه کاشی و استان سیستان و بلوچستان در زمینه شیلات ایجاد شده است که با کمک دانشگاه‌ها به توسعه نوآوری بنگاه‌ها و واحدها کمک خواهند کرد.

رسولیان خاطرنشان‌کرد:‌ در سال جاری با انتخاب مشاورانی در سازمان صنایع کوچک، مسائل مربوط به انقلاب چهارم صنعتی و نحوه ورود به آن و آماده سازی شرکت‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا