اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازاربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدننساجیگفتگو و مصاحبه

کاهش نقدینگی یکی از مهمترین چالش های اصلی تولیدکنندگان است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، علیرضا حائری  با بیان اینکه تاثیر افزایش نرخ ارز که باعث افزایش تورم می شود ومراتب را به مردم سخت می کند، افزود: در خصوص تولید، این امر با توجه به اینکه رونقی در کسب و کارها ایجاد کردهد، می تواند  باعث افزایش تولید شود.

این فعال صنعت نساجی  ادامه داد: اگر این افزایش تولید در حوزه کالاهای صادراتی باشد ، باعث ارزآوری بیشتری برای کشور خواهد بود که اثرات مثبتی در اقتصاد  خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اما اینکه این روند افزایش نرخ ارز تا کجا می تواند مثبت باشد را  باید اقتصاددانان دولتی و غیر دولتی در یک اجماع به آن برسند و نقطه ی اپتیمم  آن را پیدا کنند، چرا که به دلیل فشار اقتصادی و عدم تحمل  مردم این افزایش نرخ ارز نمی تواند به صورت لجام گسیخته و بدون هدف و برنامه ادامه یابد، حتی اگر  این افزایش نرخ  برای تولیدکنندگان خوب باشد و باعث افزایش داد و ستد شده باشد.

حائری خاطر نشان کرد:وقتی ارزش پول ملی کاهش می یابد؛ کسانی که نقدینگی و سرمایه دارند،سعی می کنند این پول را تبدیل به کالا کنند، تولیدکنندگان نیز در این راستا  اقدام به خرید مواد اولیه می کنند تا مدت زمان بیشتری خط تولیدشان کار کند، سوداگران هم  به بازار ارز و طلا روی می آورند.

وی افزود: در وقتی تولیدکنندگان با اقدام  به خرید مواد اولیه می کنند، این امر باعث افزایش و رونق تولید می شود مشروط بر اینکه مصرف کنندگان نیز قادر باشند از محصولات تولیدی داخلی خریداری کنند.

این فعال اقتصادی اد امه داد:  در این راستا خیلی خوب خواهد بود که ما بتوانیم به سمت تولید کالاهایی که قابل صدور است، برویم و بتوانیم ارزآوری بیشتری داشته باشیم.

این عضو هیئت مدیره جامعه  متخصصین صنعت نساجی  چالش فعلی صنعت کشور را کاهش نقدینگی  برای واحدهای تولیدی دانست و گفت: هرچه نرخ ارز افزایش یابد نیاز به نقدینگی هم افزایش می یابد، اگر افزایش تولید و محصول منجر به افزایش فروش شود این نقدینگی  تا حدودی به دست می آید، اما اگر قدرت خرید مردم پایین باشند و قادر به خریداری کالاهای تولیدی نباشند در نهایت نقدینگی در انبارها به صورت کالا انباشت وحبس می شود که چالش بزرگی برای صنایع خواهد بود.

حائری افزود: با توجه به اینکه بانک ها نیز مشکلات مربوط خو د را دارند و به صورت کامل  نمی توانند نقدینگی تولیدکنندگان را حل کنند این اتفاق در دراز مدت باعث انباشته شدن  اجناس  در انبارها می شود و واحدهای صنعتی با کمبود مواد اولیه مواجه خواهند شد و قاعدتا با مشکل کاهش تولید می شوند و این امر مساوی است با ورود به محدوده زیان و ضرر و درنهایت تعطیلی کارخانجات .

این فعال اقتصادی در پایان گفت: امیدواریم  عقلا و اقتصاددانان دولت بتوانند  نقطه اپتیممی برای نرخ ارز پیدا کنند و شرایطی را به وجود بیاورند که قدرت خرید مصرف کنندگان هم کاهش نیابد تا چرخ تولید و صنعت کشور به حرکت خود ادامه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا