اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصنعت و معدنصنعت ومعدنیادداشت

یادداشت/ لزوم حمایت از کارآفرینان در مرحله تشخیص فرصت های کارآفرینی به قلم دکتر محمدرضا جعفرزاده

کارآفرینی فرآیندی است که با تشخیص یا ایجاد فرصت توسط افراد ریسک پذیر آغاز می شودو در صورت بهره برداری صحیح از فرصت کشف شده و یا خلق فرصت مناسب، موجب ایجاد یک کسب و کار نوپا می گردد.

محمدرضا جعفرزاده دکتری تخصصی مدیریت کسب و کار-کارآفرینی

کارآفرینی فرآیندی است که با تشخیص یا ایجاد فرصت توسط افراد ریسک پذیر آغاز می شود و در صورت بهره برداری صحیح از فرصت کشف شده و یا خلق فرصت مناسب، موجب ایجاد یک کسب و کار نوپا می گردد.

در واقع ، نقطه شروع و پایه و اساس راه اندازی یک کسب و کار کارآفرینانه، مرحله تشخیص فرصت می باشد. اما این مرحله نیازمند برخورداری از توان مالی مناسب برای کسب اطلاعات و آزمون چندجانبه بازار می باشد، در حالی که هنوز کسب و کاری ایجاد نشده و بالطبع درآمدی نیز از فرصت کشف شده ، عاید کارآفرین نمی گردد.

مطالعات زیادی نشان داده است که بیش از ۹۰ درصد افرادی که قصد کارآفرینی دارند، در این مرحله به دلیل هزینه های بالای آزمون فرصت از یک سو و نبود هیچگونه درآمد و یا حمایت مالی از سوی دیگر، از ادامه فرآیند کارآفرینی منصرف می شوند.

این در حالی است که دولت ها، بیشتر طرح هایی را مورد حمایت مالی قرار می دهند که به مرحله اجرا و گاها سوددهی رسیده باشد و توان بازپرداخت تسهیلات اعطایی را دارا باشد. عدم حمایت از کارآفرین در این مرحله موجب مرگ کسب و کار، پیش از تولد خواهد شد.

در صورتی که دولت ها سازکاری را برای حمایت از فرآیند کارآفرینی (و نه فقط کسب و کارهای کارآفرینانه) را از نقطه شروع و مرحله شناسایی فرصت های کسب و کار، طراحی نمایند، بی شک شاهد رشد تعداد کسب و کارهای نوپا و در نتیجه آن شکوفایی اقتصاد در میان مدت خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا