اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدن

یونیت‌های دندانپزشکی وارداتی؛ بلای جان تولید داخل

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: با وجود خودکفایی در تولید یونیت‌های دندانپزشکی، سازمان غذا و دارو، مجوز واردات این محصول را همچنان صادر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، مسئله اینجاست مسئولان وزارت بهداشت و در زیرمجموعه آن سازمان غذا و دارو مجوز و ارز حمایتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یا ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌هایی اختصاص می‌دهند که در داخل کشور به صورت صددرصد تولید می‌شوند.

یکی از این اقلام، یونیت دندانپزشکی است؛ که از جمله تجهیزات مهم و ابزاری که امکانات مورد نیاز برای فعالیت دندانپزشک و خدمات بیمار را داراست، که این کالا بنام یونیت کودکان وارد کشور می‌شود.

آقای سیدمحمود مفیدی شمیرانی رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: در زمینه تولید یونیت‌های دندانپزشکی به طور کامل خودکفا هستیم و چندین تولیدکننده در این زمینه داریم، اما متاسفانه به نام یونیت کودک، این کالا را وارد کشور میکنند.

شایان ذکر است با وجود توانمندی داخلی در تولید یونیت‌های دندانپزشکی، سایه واردات در این صنعت همچنان سنگینی می‌کند.

امیر عسکری راد عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی هم این مهم را تایید کرد و گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر حجم زیادی یونیت دندانپزشکی به عنوان یونیت اطفال با وجود ۴ تا ۵ تولیدکننده در این زمینه که می‌توانند نیاز بازار داخل را تامین کنند، وارد کشور شده است.

موضوع ثبت سفارش، تخصیص ارز و واردات یونیت‌های دندانپزشکی را از دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صنعت، معدن و تجارت جویا شدیم.

آقای عبدالناصر آزاد بخت مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت در پاسخ به پرسش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفت: این وزارتخانه هیچ دخالتی در فرایند ثبت سفارش، تخصیص ارز و واردات یونیت‌های دندانپزشکی ندارد.

به همین دلیل برای رسیدن به پاسخ سوال با سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تماس گرفتیم و مصاحبه با آقای جلال غفارزاده مدیرکل دفتر ملزومات و تجهیزات پزشکی این سازمان را برای دریافت میزان نیاز کشور به یونیت دندانپزشکی، میزان تولید و ثبت سفارش واردات، درخواست کردیم؛ اما متاسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان از اداره کل روابط عمومی، حاضر به مصاحبه و ارائه آمار در این زمینه نشدند.

برای دریافت آمار واردات یونیت‌های دندانپزشکی در سال‌های گذشته به بخش آمار سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران مراجعه کردیم و با تحقیقات میدانی توانستیم آمار وزنی و ارزی این کالا را استخراج کنیم.

بر اساس آمار گمرک در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۲۸۴ هزار دلار، در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۲۲ هزار دلار و در ۴ ماهه نخست امسال ۴۱۷ هزار دلار یونیت دندانپزشکی از کشور‌های چین، ایتالیا و آمریکا وارد کشور شده است.

ثبت سفارش، ارائه مجوز و تخصیص ارز به واردات کالا‌های مشابه توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت که توان تولید داخل را دارد در حالی است که آقای آزادبخت مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت می‌گوید: براساس ماده ۵ و ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند اگر طرحی در دست دارند کلیه مستندات را در سامانه توانیران بارگذاری کرده و اگر نیاز به محصولی مشخص که در داخل کشور تولید یا ظرفیت تولید ندارد، اعلام کنند تا به کشور وارد شود.

با وجود سامانه‌های متعدد از جمله توانیران و لزوم ثبت نیاز به واردات و ثبت میزان توان تولید و همچنین قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، اما همچنان یونیت‌های دندانپزشکی وارد کشور می‌شوند./خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا