انرژی

۱۸ درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس تا پایان سال واگذار می‌شود

«جعفر ربیعی» امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه ۱۸ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، افزود: دولت تصمیم گرفته این مقدار سهام را واگذار کند.

وی ادامه‌داد: ۱۸ درصد از سهام این شرکت سهم بزرگی است و مبلغ بالایی را شامل می‌شود.

ربیعی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی مذاکرات را با خریداران بالقوه آغاز کرده است تا این واگذاری به گونه‌ای انجام شود که حتما موفق باشد و خریدار بتواند منابع مالی لازم را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مذاکرات انجام شده قرار است انعطافی وجود داشته باشد تا این ۱۸ درصد در چند بلوک عرضه شود، گفت: با این اقدام واگذاری برای خریداران جذاب می‌شود و با تقسیم منابع مالی مورد نیاز، احتمال موفقیت عرضه ۱۸ درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس افزود: سازمان خصوصی اصرار دارد کل ۱۸ درصد سهام این هلدینگ در سال ۱۴۰۰ واگذار شود و از آنجا که فقط سه ماه تا پایان سال باقی است، این کار در این مدت انجام خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی پیش از این اعلام کرده بود که در جلسه هیات واگذاری، مقرر شد این سهام در سه بلوک یک، ۲ و ۱۵ درصدی در قالب مزایده در بورس عرضه شود. بلوک‌های یک و ۲ درصدی به طور نقد، (چون غیر مدیریتی و غیر کنترلی محسوب می‌شوند)، بدون اضافه ارزش (پرمیوم) عرضه خواهد شد.

«حسین قربان‌زاده» ادامه‌داد: همچنین بلوک ۱۵ درصدی اگرچه غیر کنترلی است، اما مدیریتی محسوب می‌شود. بنابراین، ۳۰ درصد به قیمت پایه اضافه خواهد شد.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، در مجموع حدود ۴۰ درصد تولید صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار صادرات داشته ست. از مجموعه شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی نوری، اروند، بندر امام(ره)، تندگویان، بوعلی سینا، خوزستان، پارس، ایلام، ارومیه، گچساران، هنگام، بروجن، دهدشت، کازرون، الماس ماهشهر، ان. پی. سی اینترنشنال، پلیمر آریاساسول، ۲ شرکت مهم تامین کننده یوتیلیتی (فجر و مبین) و همچنین بسیاری از شرکت های بازرگانی و خدماتی اشاره کرد.

واگذاری ۱۸ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس نشان از تحقق خواسته کارشناسان اقتصادی مبنی بر خروج دولت از شرکت‌داری و مدیریت مستقیم دولت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا