اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

از سوی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان تشریح شد؛آخرین جزییات از روند تجاری ایران و ازبکستان

به گفته موسی آفایی مشکلات موجود در حمل و نقل کالاها و مسافران پیشینه طولانی در ارتباط ایران و ازبکستان دارد و تعداد پروازها تنها دو بار در هفته است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، موسی آقایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان در حاشیه نشست وزیر انرژی ازبکستان و هیات همراه با مسئولان ایران و فعالان بخش خصوصی به خبرنگاران گفت: در دو سال گذشته مقامات دو کشور ایران و ازبکستان سفرهای زیادی به دو کشور داشتند و ازبک‌ها از توانمندی‌های صنعتی ایران بازدید داشته‌اند، در پی همین سفرها رئیس جمهور ازبکستان برای نخستین بار به ایران آمد و آقای رئیسی هم تاکنون دو بار این کشور سفر داشته‌اند.

وی افزود: ازبک‌ها ایران را به عنوان یک کشور توانمند در تولید صنعتی و ادوات کشاورزی قبول دارند و متقاضی خرید محصولات ایران هستند تا جایی که امیدواریم حجم تجارت دو کشور که اکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است به یک میلیارد دلار هم برسد.

آقایی ادامه داد: از کل تجارت دو کشور دو سوم شامل صادرات کالاهای ایرانی به ازبکستان و یک سوم شامل واردات کالاهای ازبکستانی به ایران می‌شود و البته این ناترازی در تجارت خوشایند ازبک‌ها نیست و بنابراین از طرف ایرانی تقاضای ایجاد فرصت‌هایی برای افزایش واردات کالاهای ازبکی را دارند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان خاطرنشان کرد: ازبک‌ها از ایرانی‌ها خدمات فنی مهندسی، مصالح ساختمانی، رنگ و رزین، میوه و گل و گیاه می‌خرند و بیشترین کالاهایی که از ازبکستان به ایران وارد می‌شود نخ است و تا اندازه‌ای حبوبات و کود شیمیایی هم وارد می‌شود.

وی در ادامه از چالش‌های موجود در حمل و نقل کالا و مسافر میان ایران و ازبکستان گفت و توضیح داد: در ۲۵ سالی که من با ازبکستان رابطه تجاری دارم مشکلات حمل و نقل همواره برقرار بوده است، این مشکل هم در حمل ریلی و هم در حمل کانتینتری وجود دارد و گاه هم در این بین ترکمنستان نیز برای دو طرف مشل ایجاد می‌کند. تعداد پروازها از ایران به ازبکستان هم اکنون دو پرواز در هفته است و البته امیدواریم با توسعه گردشگری بین دو کشور شمار پروازها افزایش یابد.

به گفته آقایی افراد زیادی از جمعیت ۳۶ میلیونی ازبکستان راغب به سفر به ایران هستند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان در پایان از صنعت اتومبیل‌سازی ازبکستان به عنوان صنعتی پیشرفته یاد کرد و گفت: این کشور در گروه کشورها تولیدکننده و مونتاژکننده خودرو قرار دارد.

جورابیک میرزا محمداف، وزیر انرژی ازبکستان و هیات همراه وی روز گذشته با هدف بررسی فرصت‌های همکاری صنعتی و تجاری به ایران سفر کردند. این سفر سه روز ادامه خواهد داشت./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا