اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدن

استقبال منطقه اقتصادی لامرد از خبر خوش رئیس سازمان بورس

کورش فتاحی مدیرعامل منطقه ویژه‌ اقتصادی لامرد ضمن اعلام این خبر که تا پایان سال جاری ٩ قرارداد سرمایه‌گذاری در این منطقه منعقد و یا در شرف انعقاد است که دستاورد ٩٠٠ میلیون یورویی برای منطقه دارد، به استقبال از طرح سازمان بورس برای طراحی و تشکیل «میز تامین سرمایه مناطق» اشاره کرد و گفت: این طرح برای صنایع کشور منفعت به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)،کورش فتاحی در حاشیه دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کیش اینوکس ١۴٠٢ در نشست خبری خود با بیان اینکه نمایشگاه امسال فرصت بسیار مغتنمی بود که بتوانیم منطقه ویژه اقتصادی لامرد را که با متولی‌گری ایمیدرو فعالیت می‌کند، به افراد فعال در حوزه مالی و تامین سرمایه، معرفی کنیم، اظهار کرد: فرصت خوبی بود تا سرمایه‌گذاران با منطقه ویژه اقتصادی لامرد، آشنا شده و از همین جهت با پی بردن به مزیت‌های رقابتی که در منطقه وجود دارد، در امر سرمایه‌گذاری ورود کنند و صنعتگرانی را که در منطقه ویژه اقتصادی لامرد حضور دارند، کمک کنند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد  گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که خود قطب صنعتی- معدنی کشور است، در راستای امر مهم جلوگیری از خام‌فروشیِ برداشت‌هایی که از معادن صورت می‌گیرد، بر آن شد تا منطقه ویژه اقتصادی‌ای را ایجاد کند تا بدون لحاظ انتفاع از این مناطق، در خدمت صنعتگران صنایع معدنی قرار دهد تا برداشت از معادن، فرآوری شده و در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار گیرد تا ارزش افزوده مضاعف پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: ما در مرز سه‌گانه سه استان بوشهر، هرمزگان و فارس (در نقطه انتهایی استان فارس) قرار داریم که این خود از ویژگی خاصی بهره‌مند است تا  بتوان از ظرفیت هر سه استان، در جهت رشد منطقه کمک بگیریم. خوشبختانه  این منطقه به دلیل برخورداری نسبتاً مطلوب و رطوبت کمتری از ٢٠ درصد (به‌سبب موقعیت پس‌کرانه‌ای) با وجود دو کوهپایه و بهره‌مندی از پدافند غیرعامل،از شرایط خوبی برای استقرار صنایع برخوردار است. علاوه بر این نزدیکی به عسلویه که خود قطب پتروشیمی کشور است، سبب برخورداری از خوراک‌هایی که در پتروشیمی‌های این منطقه تولید می‌شود، نیز شده و از این ناحیه نیز مشتاقان بسیاری در عرصه پتروشیمی دارد که برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، اقدام می‌کنند.

فتاحی یادآور شد: وجود دو فرودگاه بین‌المللی لامرد و فرودگاه بین‌المللی عسلویه در مجاورت منطقه، موجب به وجود آمدن امکانات خوبی شده. ضمن اینکه فراموش نکنیم در حوزه کشورهای خارجی و حوزه خلیج فارس، از این بُعد که در چنین موقعیتی، صنایع به منظور صادرات بیشتر تشویق می‌شوند، مزیت بیشتری را برای منطقه ایجاد می‌کند. همچنین دسترسی به کشورهای قطر، بحرین، کویت، امارات، متحده عربی، عربستان و سایر کشورها عربی، با توجه به وجود بندر پارسیان، برای ما بسیار شرایط خوبی را فراهم کرده است.

این مقام مسئول در ادامه به دستاوردهای اخیر منطقه اشاره کرد و گفت:خوشبختانه طی مدت اخیر، از حمایت‌های مالی و فنی خوبی بهره‌مند شدیم که موجب شد شاهد رشد بسیار سریع در پیاده‌سازی زیرساخت‌ها از جمله تامین آب، گاز، برق و همچنین ایجاد فضاها و شریان‌های دسترسی و همچنین فضاهای سبز و سایر نیازمندی‌هایی که وجود دارد، باشیم.

فتاحی در این رابطه، اظهار کرد: یکی از بزرگترین پروژه‌های ما، انتقال آب از خلیج فارس از منطقه استان فارس است که اولین نقطه آبرسانی آن، منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که از همین جهت، ما به هیچ عنوان دغدغه‌ تامین منابع آبی را برای صنعتگران نداریم. همچنین در خطه‌ای قرار داریم که بزرگترین مرکز میدان گازی خشکی نیز در منطقه لامرد در دست اکتشاف است. ضمن اینکه سایر میادین گازی نیز در منطقه وجود دارند؛  بنابراین از جهت تامین گاز مشکلی وجود ندارد و دسترسی به گاز برای صنایع مختلف فراهم است. نکته مهم بعدی نیز تامین برق است که در این حوزه نیز تامین برق ۴٠٠٠ مگاوات برق پیش‌بینی شده که در حال حاضر حدود ١٠٠٠ مگاوات توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری تامین سرمایه می‌شود و تا تابستان سال آینده امیدوار هستیم که ٣٣٠ هزار مگاوات به بهره‌برداری برسد. بنابراین برای صنایع انرژی بر سنگینی که در منطقه مستقر شوند، هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر، چهار مورد سرمایه‌گذاری به سرانجام رسیده است. سرمایه‌گذاری آلومینیوم جنوب کشور که ٣٠٠ هزار تن تولید شمش آلومینیوم صادراتی می‌کند، یکی از آن‌هاست. همچنین نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی، کارخانه تولید آسفالت و کارخانه تولید بتن را هم داریم؛ درعین حال، دو کارخانه تولیدی دیگر نیز به‌زودی افتتاح خواهد شد. یک کارخانه پتروشیمی که امیدوار هستیم در ایام دهه فجر افتتاح شود و دیگری کارخانه‌ای در حوزه تولید دی‌اکسید منیزیم است که آن نیز به‌زودی افتتاح خواهد شد. جدا از این شش کارخانه، خبر خوب این است که از دی ماه سال گذشته (طی ٩ ماه اخیر) با محور قرار دادن سرمایه‌گذاری، وارد جلگه سرمایه‌گذاری شده‌ایم. به اعتقاد بنده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی برای استقرار صنایع کشور، همه و همه به دلیل تامین سرمایه برای صنایع است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، ضمن تاکید بر اینکه در راستای همین رسالت، منطقه وارد جلگه سرمایه‌گذاری شده است،گفت: قرارداد سه سرمایه‌گذاری منعقد شده است؛ احداث یک مجتمع پتروشیمی با ٢٧٧ میلیون یورو سرمایه‌گذاری با رشد مالی ٢٧درصدی که اخیراً با حضور وزیر نفت کلنگ‌زنی شد. یک کارخانه منیزیوم با ١٣ میلیون یورو سرمایه‌گذاری که به زودی کلنگ خواهد خورد و اکنون در مرحله تجهیز کارگاهی است و همچنین قرارداد سوم در حوزه پتروشیمی منعقد شده که در حال تامین سرمایه آن هستند.

فتاحی ادامه داد: سه قرارداد فولادی دیگر نیز منعقد و در شرف نهایی شدن است؛ از سوی دیگر از سه قرارداد دو مورد در حوزه آلومینیومو یک قرارداد در حوزه پتروشیی‌ در شرف انعقاد است.

وی خبر داد: مجموع این ٩ قرارداد که تا پایان سال جاری به نتیجه می‌رسد، در مجموع درآمد ٩٠٠ میلیون یورویی برای منطقه خواهد داشت. این قول را خواهیم داد که در آینده منطقه ویژه‌ اقتصادی لامرد، از جمله قطب‌های صنعتی‌ مهم کشور خواهد بود.

فتاحی، ضمن اشاره به جلسه‌ خود با رئیس سازمان بورس، گفت: خوشبختانه در این جلسه محرز شد که سازمان بورس نیز به عنوان بازوی تامین‌کننده سرمایه عظیم کشور، در صدد است که برای مناطق آزاد و ویژه کشور، مدل جدیدی را برای تامین سرمایه طراحی کند که از آن تحت عنوان «میز تامین مالی مناطق» یاد می‌شود که از این طرح منطقه ویژه اقتصادی لامرد استقبال خوبی می‌کند./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا