اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتشکلهاصنعت و معدننساجی

اشتغال مستقیم ۲۰۰۰ نفر در صنعت چرم کشور

مسعود بنابیان، عضو انجمن صنعت چرم ایران درباره وضعیت تولید این صنعت و اهمیت آن در اقتصاد کشور به صمت گفت: تهران، تبریز و مشهد، ۳ قطب چرم‌سازی ایران هستند که د ر این میان، تهران و تبریز در حوزه چرم سنگین فعالیت دارند و مشهد، چرم سبک موردنیاز کشور را تولید و تامین می‌کند. در تولید کفش، کیف و کمربند از چرم گاوی (سنگین) استفاده می‌شود؛ بنابراین مهم‌ترین ماده اولیه کفش بیش از ۸۰ میلیون ایرانی را فقط ۲۰۰ واحد چرم‌سازی فعال فعلی تامین می‌کنند.

وی افزود: حدود ۵ کارخانه چرم‌سازی بزرگ در کشور داریم که بین ۴۰ تا ۱۲۰ نفر نیروی انسانی دارند، اما حدود ۹۰ درصد واحدهای تولیدی چرم زیر ۱۰ نفر نیرو داشته و با تعداد محدودی اداره می‌شوند.

مشکل اساسی واحدهای کوچک

این عضو انجمن صنعت چرم ایران در ادامه به مشکل اساسی صنعت چرم به‌ویژه کارگاه‌های کوچک فعال آن اشاره کرد و گفت: واحدهای تولیدی کوچک که زیر ۱۰ نفر در آنها مشغول به‌کار هستند در انجام کارهای اداری، مشکلات بسیاری دارند. به‌عنوان مثال، واحد تولیدی که ۵ نفر نیروی کار دارد، نمی‌تواند نیروی حسابدار، منابع انسانی یا بازاریاب جداگانه داشته باشد؛ بنابراین دولت باید این واحدهای تولیدی را تحت پوشش بگیرد و شرکت‌های خدماتی راه‌اندازی کند که بروکراسی اداری آنها را پیگیری کنند و انجام دهند.

بنابیان یادآور شد: در حال‌حاضر بخشی از تولیدکنندگان کوچک چرم‌سازی، گرفتار پرونده‌های مالی، محیط‌زیست، اداری و… هستند که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود.

ضرورت خوشه‌سازی

انجمن صنعت چرم ایران در ادامه سخنان خود بیان کرد: در دولت هفتم و هشتم طرح خوبی پیشنهاد شد که خوشه‌سازی در صنعت بود؛ بهترین طرحی که می‌توانست این مشکل را حل‌وفصل کند، اما متاسفانه نیمه‌کاره رها شد.

او گفت: در حال‌حاضر این واحدهای کوچک چرم‌سازی با حداقل امکانات، ۱۰۰ درصد بهره‌وری داشته و تمام نیازمندی‌های صنعت پایین‌دستی (کفش) خود را تامین می‌کنند. این صنعتگر به آمار تولید اشاره و اظهار کرد: ۸۰ درصد چرم سنگین کشور در تبریز و ۱۰۰ درصد اشبالت (لایه زیرین کفش) هم در استان آذربایجان‌شرقی، تولید و به بازارها عرضه می‌شود. بنابیان با بیان اینکه بیشتر چرم‌سازی‌های تبریز واحدهای کوچک ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ متری هستند، عنوان کرد: تمام این واحدها در شهرک صنعتی که خصوصی است، مستقرند. در این میان، با برنامه‌ریزی مناسب و خوشه‌سازی می‌توان مدیریت بهتری بر این واحدها داشت.

اهمیت آموزش مدیران سنتی

بنابیان با بیان اینکه مشکل صنعت چرم مالی نیست و بیشتر در بخش مدیریت است، گفت: مدیریت این واحدهای کوچک تولیدی توانایی و سواد لازم برای پیوستن به سامانه‌های متعددی که درحال‌حاضر فعالیت دارند مانند سامانه جامع تجارت، انبارداری و… ندارند؛ بنابراین راه‌اندازی شرکت‌های خدماتی از سوی دولت ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

او اظهار کرد: کوچکی آنها سبب‌شده همچنان با ماشین‌آلات با عمر بیش از ۴۰ سال فعالیت کنند که مستهلک شده‌اند. لازم است این تجهیزات با ماشین‌آلات حتی با عمر ۱۰ سال ساخت، فعالیت داشته باشند.

این فعال صنعت چرم با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی به‌طور محدود ماشین‌آلات موردنیاز صنایع از جمله چرم‌سازی‌ها را تولید می‌کنند، عنوان کرد: با نوسازی می‌توان راندمان کار را در این صنعت ارتقا داد؛ علاوه‌بر اینکه در کشور مکانیک و تعمیرکار ماشین‌آلات صنعتی نداریم یا حداقل بسیار کم هستند؛ به‌طوری که برای تعمیر یک ماشین صنعتی ناچاریم از ترکیه کارشناس بیاوریم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان‌شرقی پیشنهاد داد: مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای یا دانشگاه‌ها باید این افراد را تربیت کنند. بنابیان در ادامه گفت: ماشین‌آلات مستهلک شده و نیاز به تعمیر و نوسازی دارند. خلأ مکانیک متخصص در این حوزه سبب خواهد شد برخی واحدهای کوچک تولیدی، به‌ویژه با شرایط قیمتی امروز محصولات، از ادامه فعالیت باز بمانند.

 بنابیان توضیح داد: اشتغالزایی صنعت چرم بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر است، اما چرم موردنیاز ۱۲۰ هزار نفر شاغل در صنعت کفش را تامین می‌کند. اگر این صنعت به هر دلیلی از فعالیت باز بماند، تولید سایر صنایع پایین‌دستی وابسته به آن نیز متوقف خواهد شد؛ بنابراین ضرورت دارد در بحث آموزش، نه برای نیروی انسانی (کارگران) بلکه برای مدیریت اهتمام شود، چراکه بیشتر این کارگاه‌ها سنتی اداره می‌شوند و مدیران آنها سواد آکادمیک نداشته و فقط به‌صورت تجربی فعالیت کرده‌اند؛ از این‌رو دانش به‌روز ندارند و به‌نوعی، با شیوه‌های نوین تولیدی بیگانه هستند.

این فعال صنعت با تاکید بر آموزش مدیریت در صنعت چرم، ادامه داد: توسعه صنایع کوچک منجربه پیشرفت سایر صنایع وابسته به آنها شده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

دردسرهای چرم‌سازان برای جذب کارگر

بنابیان در ادامه به کمبود نیروی کارگر در صنعت چرم اشاره و عنوان کرد: کار در چرم‌سازی دشوار و سنگین است؛ از این‌رو افراد تحصیلکرده ترجیح می‌دهند در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها فعالیت داشته باشند و در صورت جذب نشدن در این کارخانجات به کارخانجات صنایع غذایی روی می‌آورند، چون کار این واحدهای صنعتی، سبک‌تر از چرم‌سازی است؛ بنابراین چرم‌سازان برای جذب نیروی کار موردنیاز خود ناگزیرند دستمزد کارگران را ۲۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از قانون کار لحاظ کنند تا بتوانند کارگر موردنیاز خود را تامین کنند که هزینه بالایی برای فعالان این صنعت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا