اقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتشکلهادسته‌بندی نشدهصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

افزایش دو برابری پروژه‌های افغانستان در ایران

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی گفت: شمار پروژه‌هایی که افغانستانی‌ها در 10 ماهه امسال در ایران اجرا کرده‌اند نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد و ارزش رشد دو برابری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی و رئیس پیشین اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان از افزایش ساعت کاری رفت و آمد کامیون‌ها در مرز ایران و افغانستان خبر داد و گفت: تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون از ۸ ساعت به ۱۶ ساعت افزایش یافته تا این ماشین‌ها کمتر معطل شوند و انتقال کالادر مرزها با سرعت بیشتری صورت گیرد و هزینه حمل کالا کاهش پیدا کند.

وی افزود: بیشترین انتقال کالا میان ایران و افغانستان از همین مرز صورت می‌گیرد.

سلیمی در ادامه شرحی از سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران ارائه و اظهار کرد: شمار پروژه‌هایی که افغانستانی‌ها در ۱۰ ماهه امسال در ایران اجرا کرده‌اند نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد و ارزش رشد دو برابری داشته است.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی اظهار کرد: بیشتر سرمایه‌گذاری‌های افغانستانی‌ها در ایران در شهر مشهد و در حوالی آستان قدس رضوی متمرکز شده، چون  این منطقه به مرز ایران با افغانستان نزدیک است.

وی ادامه داد: افغانستانی‌ها بیشتر در بسته‌بندی کالاهایی که در افغانستان مشتری دارد در مشهد فعال هستند؛ این کالاها شامل خشکبار، سبزیجات خشک و حبوبات می‌شود که در مشهد آماده‌سازی و به افغانستان ارسال می‌شود. صاحبان این کسب و کارها با دریافت اقامت و اخذ مجوز فعالیت دارند. افغانستانی‌ها همچنین در ایجاد اقامتگاه و مهمانسرا برای کسانی که با هدف گردشگردی زیارتی و سلامت به مشهد می‌آیند فعالیت چشمگیری داشته‌اند. اینها اصلی‌ترین فعالیت‌های افغانستانی‌ها در ایران را تشکیل می‌دهد اما مجموع کسب‌وکارهای آنها فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود.

رئیس پیشین اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: مزیتی که کسب‌وکارهای افغانستانی‌ها برای ایران دارد این است که آنها بازار مقصد را به خوبی می‌شناسند و متناسب با آن در ایران تولید و صادرات می‌کنند.

سلیمی ارزش کل سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در ایران را در سال جاری ۴ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: افغانستانی‌ها سهمی ۱۵ درصدی از این رقم دارند و  می‌توان گفت از حدود ۷۰۰ پروژه‌ای که در ایران با سرمایه‌گذاری خارجی پیش می‌رود، حدود ۱۵۰ پروژه به دست افغانستانی‌ها انجام می‌شود.

وی درباره احتمال سرمایه‌گذاری اقتصادهای بزرگ در افغانستان اظهار کرد: گفته می‌شود که ارزش ذخایر معدنی بکر موجود در افغانستان به ۲ تریلیارد دلار می‌رسد. خاک این کشور حاوی تیتانیوم به عنوان ماده‌ایست که در کمتر جایی از دنیا پیدا می‌شود؛ جدا از فلزات صنعتی ذخایر فیروزه و زمرد افغانستان هم چشمگیر است و همین ذخایر افغانستان را برای اقتصادهای بزرگی مانند امریکا، چین و ژاپن به گزینه‌ای جذاب تبدیل کرده است. چین تاکنون در دو مناقصه بهره‌برداری از معادن سنگ آهن این کشور برنده شده است.  

سلیمی اضافه کرد: با این حال بی‌ثباتی سیاسی هنوز بر افغانستان سایه افکنده و تغییر مستمر حکومت‌ها در این کشور به سرمایه‌گذاران امنیت خاطر لازم را برای سرمایه‌گذاری سنگین و طولانی‌مدت نمی‌دهد. طالبان همچنین باید ارتباطات سیاسی خود را در سطح بین‌الملل تقویت و تایید رسمی کشورهای جهان را دریافت کند. بسیاری از کشورها هنوز سفارت خود را در افغانستان مستقر نکرده‌اند.

وی در نهایت یادآورد شد: با این حال توسعه اقتصادی افغانستان می‌تواند برای ایران مثمرثمر باشد. افغانستان محصور در خشکی است و بنادر جنوبی ایران نزدیک‌ترین نقطه دسترسی این کشور به آب‌های آزاد به شمار می‌آید./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا