اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتولید دانش بنیانصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاریهمایش و نمایشگاه

امکان دسترسی فناوران و صنعتگران به «جان» تا ۲ هفته آینده/تکمیل زنجیره تولید از طریق پارک‌ها

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز به کار سامانه «جان» در دو هفته آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۳۰۰ محصول و هزار شرکت دانش‌بنیان در آن به ثبت رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، دکتر سجاد محمدعلی‌نژاد در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار که در محل مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است، گفت: شاهدیم که در ظرف مدت ۲ سال ۵۰ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و ۲۰ درصد از واحدهای فناور در پارک‌ها افزایش یافته است.

وی، ایجاد اشتغال بیش از ۱۲۰ هزار نفر (افزایش ۴۰ درصدی) در مدت ۲ سال اخیر را از دیگر دستاوردها دانست و اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که واحدهای فناور به بلوغ خود نزدیک می‌شوند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، ایجاد و تقویت زیست بوم فناوری کشور را از برنامه‌های وزارت علوم دانست و اظهار کرد: امروز با همتی که پارک‌های علم و فناوری در حوزه‌های توسعه فناوری و علمی گماردند و همچنین توسعه اقتصادی از ددغدغه‌های جدی ما نیز هست، اقتصاد نوینی ایجاد شده است و قصد داریم با راه‌اندازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور توسعه اقتصاد دانش‌نیان را در کشور تقویت کنیم.

محمدعلی‌نژاد راه اندازی سامانه «جان» (سامانه جریان اقتصاد نوین) را یکی از اقدامات وزارت علوم در این حوزه ذکر کرد و یادآور شد: این سامانه از سامانه‌های کلیدی وزارت علوم است که در آن شرکت‌ها و واحدهای فناور محصولات و خدمات خود را بارگذاری کرده‌اند و با این درگاهی که ایجاد شده، امکان خرید و فروش محصولات فناور ایجاد شده است.

معاون فناوری وزیر علوم، ایجاد ارتباط میان شرکت‌ها و واحدهای فناور با بخش‌های صنعتی را از دیگر مزایای سامانه «جان» دانست و خاطرنشان کرد:  این سامانه ظرف دو هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد و در حال حاضر ۱۳۰۰ محصول و هزار شرکت دانش‌بنیان در آن به ثبت رسیده‌اند.

پیوند توان ایران و جان

وی ادامه داد: با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صمت منعقد کردیم، سامانه «توان ایران» و «جان» به یکدیگر  متصل می‌شوند. در سامانه «توان ایران» دستگاه‌ها، شکست پروژه‌ها به پروژه‌های کوچکتر و همچنین نیازها بارگذاری شده است.

معاون فناوری وزیر علوم تاکید کرد: با اتصال دو سامانه «توان ایران» و «جان» در صورتی که محصول مورد نیاز کشور در این سامانه بارگذاری شود و تولید کننده داخلی داشته باشد، ارز به آن محصول اختصاص نخواهد یافت.

محمدعلی‌نژاد ارتقای توان تولید داخل را از مزایای این طرح عنوان کرد و گفت: این اتفاق به افزایش و رشد اقتصاد دانش‌بنیان کمک خواهد کرد.

تعریف ماموریت ملی برای پارک‌های علم و فناوری

معاون فناوری وزیر علوم ادامه داد: در کنار این اقدامات هر یک از پارک‌های فناوری استانی را مامور اجرا و تکمیل یکی از زنجیره‌های ارزش خواهیم کرد.

وی در این باره توضیح داد: به عنوان نمونه پارک فناوری یزد مامور زنجیره نساجی می‌شود و هر آنچه که برای تکمیل این زنجیره مورد نیاز است، شناسایی و اقدام به تکمیل آن خواهد شد.

وی تامین نیازهای بومی با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه منطقه را از مزایای این طرح دانست و افزود: در این زمینه از سامانه «جان» برای تکمیل و ایجاد شبکه واحد فناوری استفاده خواهد شد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا