اقتصاداقتصاد بین المللاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذاییگفتگو و مصاحبه

بهترین استراتژی در کشور صادرات غیر نفتی است

دکتر کیومرث فتح الله کرمانشاهی گفت: اگر داشته هایمان را در نظر بگیریم و در این زمینه با برنامه جلو برویم بهترین استراتژی، صادرات غیرنفتی است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولیدآنلاین)، دکتر کیومرث کرمانشاهی در خصوص صادرات غیرنفتی و راه حل برون رفت از وضعیت فعلی اقتصاد با در نظر گرفتن به همه گیری کووید ۱۹ و تحریم های اقتصادی به خبرنگار ما گفت: دولت جدید با مشکلات خاص و متعددی رو به رو است که بیشتر این مشکلات را در مباحث مربوط به انتخابات مطرح کردند و راه حل های خوبی هم ارائه دادند.

اگر قرار باشد دولت این مشکلات را حل کند، باید شعارهای انتخاباتی محقق شود اما مشکلات مربوط به بیماری کرونا که تمام دنیا با آن رو به رو هستند و به نظرم تنها راه موجود واکسیناسیون عمومی با سرعت بالا در کشور می باشد، حال با واردات یا تولید داخلی میسر می شود.

کرمانشاهی افزود: البته این یک اپیدمی عمومی است و تمام دنیا باید این عزم را داشته باشند و عدم توجه به ترددهای منطقه ای و مرزی می تواند می تواند شرایط را شکننده تر کند.

این مقام سابق سازمان توسعه تجارت کشور در ادامه گفت: بحث دیگر مشکل تحریم است که باید تکلیف آن مشخص شود و اگر درباره مسائل اقتصادی و تجاری صحبت می کنیم باید بدانیم که می خواهیم با دنیا کار کنیم یا خیر؟ که مسئولین جدید بر این اعتقاد دارند و دولت جدید هم به این موضوع پرداخته است و جز شعارهای انتخاباتی اش بوده است.

کرمانشاهی افزود: به نظر من بهترین سیاست و استراتژیک این است که سرمایه گذاری را اعم از داخلی یا خارجی به سمت تولید سوق دهیم و تولید صادرات محور باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران ادامه داد: با توجه به شعارهای اقتصاد مقاومتی به داشته ها و آمایش و سرزمین توجه کنیم و مزیت هایمان را شناسایی کنیم و روی آنها سرمایه گذاری کنیم زنجیره ارزش کالا و خدماتمان را اعم از بخش صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات، تکمیل نماییم و حلقه های مفقوده را شناسایی کنیم و کامل کنیم.

عضو هیئت مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران افزود: باید در بخش های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات برنامه داشته باشیم چون توسعه اتفاقی شکل نمی گیرد و تحقیقا توسعه دارای اهداف مشخصی است که باید عملیاتی شود،اما عملیاتی شدن برنامه ها در تمام بخش ها، مخصوصا در حوزه اقتصادی نیازمند تیم اقتصادی قوی و هماهنگ است.

کرمانشاهی گفت: دولت باید در تمام سطوح و در کل مجموعه دولت ضمن تقسیم، از معاونت اقتصادی رئیس جمهور و در سازمان های اقتصادی، وزاتخانه های مرتبط مثل وزارتخانه های صمت، اقتصاد، جهادکشاورزی و در کل وزارتخانه های تولیدی و سازمان بورس، بانک مرکزی و سایر بخش های اقتصادی، هماهنگی لازم را ایجاد کرده و از کار جزیره ای پرهیز نماید.

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: بحث تجارت خارجی، مخصوصا صادرات غیرنفتی بیشتر در مرحله حرف و شعار باقی مانده است،یکبار برای همیشه تعین تکلیف شود که در بخش اقتصادی در چه زمینه هایی قصد داریم کار را پیش ببریم و توسعه دهیم؟

وی افزود: اگر داشته هایمان را در نظر بگیریم و در این زمینه با برنامه جلو برویم بهترین استراتژی، صادرات غیرنفتی است. باید بازارهای هدف را شناسایی کنیم و بازاریابی را بر تولید مقدم نماییم تا بدانیم بازارهای هدف ما چه کالاها و خدماتی را نیاز دارند و روی آنها سرمایه گذاری کنیم و بتوانیم تولید را به خط کنیم و متناسب با نیاز بازار هماهنگ نماییم.

کرمانشاهی ادامه داد:اصولا بازاریابی پیشرفته و نوین مقدم بر تولید مطرح می شود. مباحث مربوط به برندسازی، سورتینگ، بسته بندی، حمل و نقل، شرایط نگه داری کالا، رقابتی کردن محصولات مخصوصا دقت به قیمت تمام شده و کیفیت کالا باید در صادرات غیرنفتی مد نظر قرار بگیرد. اینها مواردی هستند که باید در بازارهای هدف با وجود ورود سخت، استمرار حضور داشته باشیم که نیاز به طرح و برنامه دارد.

این فعال صنفی در پایان گفت: بخش دولتی با بخش خصوصی باید هماهنگ باشد،اعتقاد داریم دولت باید سیاستگذاری کند ودر بخش خصوصی تصدی گری اتفاق بیفتاد.

دولت به حرف تشکل ها، اتاق بازرگانی توجه نماید و بحث همراهی بخش خصوصی بسیار مهم است. البته بخش خصوصی هم باید طرح های نو ارایه دهد و به صورت منسجم کار را جلو ببرد تا دولت هم بتواند با برنامه اهدافش را پیش ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا