اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتحمل و نقلخودروشرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاری

تاکید وزیر صمت برای حمایت از تولید داخل خودرو برقی

عباس علی آبادی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی در توسعه خودرو‌های برقی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، عباس علی آبادی در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو و در جمع خبرنگاران، گفت: خودروی برقی از آنجا که سازگار با محیط زیست است و همچنین مشکل سوخت را حل می‌کند در اولویت حمایت است لذا هر کدام از شرکت‌های خودروساز که با اولویت به سمت خودروی برقی بروند و حتی مردم که خودروی برقی را مطالبه کنند ما آنها را در اولویت برای تأمین ارز قرار می‌دهیم و آمادگی داریم مشکل آنها را بدون محدودیت برای تأمین خودروی برقی رفع کنیم.

وی راهبرد اصلی وزارت صمت را حمایت منطقی، دقیق و عالمانه از ساخت داخل اعلام کرد و افزود: حمایت از تولید داخل به این معنا نیست که تجارت، صادرات و واردات را از دستور کار خارج کنیم، معتقدیم باید تولید داخلی را حمایت کنیم و این تا زمانی معنی دارد که بتوانیم تولیدات را صادر کنیم.

علی آبادی اضافه کرد: خودروی داخلی باید در تراز جهانی تولید و قابلیت صادرات داشته باشد و این آینده‌ای است که برای تولید داخلی متصور هستیم.

وزیر صمت با بیان این‌که ساخت داخل باید براساس مزیت‌های داخل کشور باشد، گفت: هدف‌گیری ما در درجه نخست، رفع گلوگاه‌ها، ایجاد اشتغال، حداقل کردن مصرف ارز کشور و اقتصادی کردن طرح‌هاست و اگر برنامه‌ها با هر یک از این موارد معارض باشد، متوقف می‌شود.

مردم انتظار بیشتری از خودروسازان دارند

علی آبادی با بیان اینکه این وزارتخانه مطالبه گر کیفیت محصولات خودروسازان است، گفت: مردم انتظار بیشتری از خودروسازان دارند و این انتظارات برآورده نشده است.

علی آبادی با اشاره به اینکه خودروسازان باید به این خواست ملی اهتمام داشته باشند، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع را به صورت جدی مطرح کردند و ما نیز در وزارتخانه موضوع را مطالبه می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم توجه خودروسازان به صنعت خودرو‌های برقی، گفت: با توجه به قدمت‌مان در صنعت خودروسازی باید زودتر در تولید خودرو‌های برقی ورود می‌کردیم، زیرا برقی سازی ٧٠ سال است که در جهان مورد توجه است.

وی افزود: در زمینه خودروی برقی نیز اصلا محدودیت نداریم زیرا چشم‌انداز دنیا تولید خودروی برقی است و در سطح ملی نیز اصالتاً باید به سمت رفع نیازی حرکت کنیم که بیشترین منفعت را برای کشور داشته باشد.

علی آبادی اضافه کرد: امروز شهر تهران از لحاظ آلودگی هوا قابل تحمل نیست و زمستان روز‌های آلوده بیشتری خواهیم داشت، از این رو نگران سلامتی مردم هستیم و دولت هم برای حل این معضل برنامه‌ریزی می‌کند.

وزیر صمت بابیان اینکه یکی از راهکار‌های کاهش آلودگی هوا، برقی سازی خودروهاست، گفت: اقتصاد انرژی ما به دلیل صرف انرژی‌ها در حال کوچک شدن است، در این زمینه باید سرمایه‌گذاری‌ها در جهت سودآوری و بهبود اقتصاد کشور انجام شود و خودرو‌های برقی انرژی‌ها را به سمت پاک می‌برند.

علی آبادی افزود: خودروسازان متوجه شده‌اند که باید به سمت برقی سازی حرکت کنند، در این زمینه خودروسازان اصلی کار را آغاز کرده‌اند، اما به محصول نهایی دست نیافته‌اند.

وی اضافه کرد: خودروسازان قول داده‌اند که در ۶ ماه نخست سال آینده، ساخت خودرو‌های برقی محقق شود، وزارت صمت نیز پیگیر مطالبه مردم است و از خودروسازان در ساخت خودرو‌های برقی حمایت می‌کند.

وزیر صمت تاکید کرد: این حق مردم است که خودرو‌هایی در شان و با کیفیت را انتخاب کنند که در اقتصاد ملی اثر مثبت ایفا کند.

 نگرانی از بابت تامین زیرساخت‌های برقی سازی وجود ندارد

وی با بیان اینکه نگرانی در تامین زیرساخت‌های برقی سازی وجود ندارد، افزود: در کشور در این زمینه سرمایه گذاری هنگفتی انجام شده است، ظرفیت ٩٢ هزار مگاواتی نیروگاهی در کشور و در هر نقطه کشور دسترسی به برق وجود دارد، بر این اساس شارژ سریع مورد انتظار مردم است. 

علی‌آبادی ادامه داد: در همه شهر‌ها به ویژه کلان شهر‌ها و مسیر‌های جاده‌ای بین راهی مهم نیز ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی را تعبیه خواهیم کرد.

وزیر صمت افزود: لزوماً متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمی‌افتد و نباید در این زمینه آدرس اشتباه داد. تحول از نوآوری شروع می‌شود لذا ما باید به سمت نوآوری حرکت کنیم و سپس به سمت تسخیر بازارهای بین‌المللی برویم.

علی‌آبادی گفت:‌ باید قطعات راهبردی خودرو تولید کنیم که برای کشور درآمدزا باشد و ارزش افزوده بالا داشته باشد و از مزیت نسبی آن استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور در خصوص ارتقاء کیفیت خودرو مطالباتی داشته است، وزارت صمت در اینباره چه اقدامی انجام داده است افزود:‌ این موضوع مطالبه ما نیز است و به خودروسازان اعلام کرده‌ایم اگر به استانداردهای جهانی نرسند، از آنها حمایت نمی‌کنیم زیرا حمایت مشروط بر این است که در تراز جهانی باشد.

علی آبادی با بیان اینکه راه را برای واردات خودرو باز کرده‌ایم، گفت: آن چیزی که اتفاق افتاده، ناترازی در کیفیت و مطلوبیت است، به سمتی حرکت می‌کنیم تا نیاز مردم را از طریق واردات برطرف کنیم، ضمن اینکه از خودروسازان داخلی نیز برای اصلاح کمی، کیفی و تنوع حمایت و تشویق می‌کنیم.

وی افزود: خودروسازان باید کیفیت را تضمین کنند و با تنوع تولیدات، خودرو‌هایی در شان و در خور مردم تولید کنیم تا در بازار‌های جهانی عرضه شود.

وزیر صمت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعضی از خودروسازان در سامانه یکپارچه هنگام تحویل خودرو به متقاضیان، خودرو‌های دیگری را تحمیل می‌کنند، گفت: خودروسازان به هیچ عنوان حق این کار را ندارند و باید طبق قانون و قرارداد عمل کنند؛ در این باره خودروسازان گفته‌اند که به مشتریان توصیه کرده اند که مشتریان می‌توانند توصیه را قبول نکنند.

وی در خصوص دستاورد سفر به چین هم گفت: در سفر به چین ما به دنبال شناسایی ظرفیت‌های این کشور بودیم و شرکت‌ها قراردادهایی را منعقد کردند و تلاش کردیم که شرکت‌ها در این قراردادها به سمت انتقال فناوری حرکت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص بومی‌سازی صنعت موتورسیکلت افزود: هر چه درباره خودرو گفته‌ایم شامل موتورسیکلت‌ نیز است به نظرم موتورسیکلت زودتر می‌تواند ساخت داخل شود، چند شرکت این کار را انجام داده‌اند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.

علی آبادی همچنین در خصوص قیمت گذاری خودرو گفت: تشخیص و قیمت گذاری بر عهده شورای رقابت است، امیدواریم روزی رقابت به مرحله‌ای برسد که نیاز به قیمت گذاری نباشد و به این سمت حرکت کنیم که این خواسته دولت است.

وی در خصوص حذف شورای رقابت، هم گفت: در این باره وعده‌ای نمی‌دهیم، اما درصدد هستیم که شرایط را به سمتی سوق دهیم که واردات آزاد شود و در جهت خودرو‌های برقی حرکت کنیم.

علی آبادی  ادامه داد:  واردات خودرو اکنون مانند گذشته تابو نیست و اقداماتی انجام داده‌ایم که مردم به نیازشان دست یابند و به زودی برنامه‌های تازه دیگری را نیز اعلام خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درمورد تامین نشدن قطعات خودرو‌های چینی، گفت: کسی که خودرو را عرضه می‌کند متعهد است تا قطعات را تامین کند./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا