اخباربرگزیدهاستان هااقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتولید دانش بنیانشرکتهاصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدنهرمزگان

تست میدانی شن سیلیسی فعال شده آب‌شیرین‌کن برای اولین بار در کشور

برای نخستین بار در کشور، تست میدانی شن سیلیسی فعال شده آب‌شیرین‌کن فولاد هرمزگان که یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در این زمینه محسوب می‌شود، با حضور مدیرعامل فولاد هرمزگان صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، در حاشیه مراسم تست میدانی شن سیلیسی فعال شده آب‌شیرین‌کن، عطاالله معروفخانی بیان کرد: رویکرد فولاد هرمزگان همواره حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان بوده و خوشبختانه اتخاذ این رویکرد در بسیاری از موارد با موفقیت همراه است. نمونه این حمایت را می‌توان در تست میدانی شن سیلیسی فعال شده آب‌شیرین‌کن مشاهده کرد که یک طرح ابتکاری بوده و استفاده از آن موجب افزایش راندمان تولید و بهبود کیفیت پیش‌تصفیه آب دریا با کاهش هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تامین، ارزیابی و تست میدانی شن سیلیسی فعال شده برای اولین بار در سطح منطقه و همچنین کشور در شرکت فولاد هرمزگان در حال انجام است، افزود: استفاده از تکنولوژی‌های جدید و بررسی راهکارهای اصلاحی موفق در سطوح داخل و خارج از کشور، همواره به عنوان راهکاری جهت بهبود مستمر فرآیندهای داخلی فولاد هرمزگان مد نظر بوده است. حمایت از تکنولوژی‌های نوین، بستری را در اختیار کارشناسان فنی مجموعه قرار داده است تا با شناسایی و انجام ارزیابی‌های فنی محصولات جدید و نوآورانه در سطوح بین‌المللی، بتوانند کمک بسزایی به افزایش کمی و کیفی تولید و کاهش هزینه‌ها و به تبع آن به اقتصاد کشور داشته باشند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در همین راستا یک نوع شن سیلیسی فعال شده که ماهیت بازیافتی داشته و در تولید آن از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده شده و دوست‌دار طبیعت است، طی بررسی‌های فنی و ارزیابی نتایج رفرنس‌های ارائه شده در کشورهای مختلف شناسایی شد که در مقایسه با شن و سیلیس‌های متداول که در سیستم‌های تصفیه آب دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای مزایای بیشتر و راندمان بهتر از جمله سطح تماس و طول عمر بیشتری است و از منظر فنی توانایی تصفیه آب با کیفیت مطلوب‌تری را دارد.

معروفخانی با اشاره به مزیت دیگر این طرح، ادامه داد: مزیت دیگر این نوع شن سیلیسی فعال شده، کمک به کاهش مصرف مواد شیمیایی و افزایش طول عمر فیلترها و ممبران‌های شیرین‌سازی است. مزیت‌های عنوان شده علاوه بر اینکه افزایش بازدهی و کاهش هزینه تولید را به دنبال خواهد داشت، باعث کاهش مخاطرات زیست‌محیطی و کاهش نیاز به تامین غشاء از خارج از کشور و خروج ارز در شرایط تحریم‌های ظالمانه خواهد شد.

وی تاکید کرد: در آب‌شیرین‌کن‌های آب دریا به منظور تصفیه فیزیکی و کاهش میزان کدورت و دیگر آلاینده‌های آب دریا، از سیستم‌های پیش‌تصفیه استفاده می‌شود و وظیفه اصلی این سیستم، تامین آب با کیفیت مطلوب جهت ارسال به تصفیه ثانویه است. از آنجایی که عملکرد صحیح سیستم پیش‌تصفیه رابطه مستقیم با کیفیت و هزینه تمام شده آب شیرین تولیدی را دارد، بنابراین بهبود راندمان سیستم پیش‌تصفیه جزو دغدغه‌های تولیدکنندگان آب و همین‌طور فولاد هرمزگان بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد: با توجه به جلسات متعدد فنی و بازرگانی با تامین‌کننده این ماده، مقادیری از محصول شناسایی شده در حال حاضر با حمایت واحدهای بهره‌برداری و خرید تامین شده و یک عدد فیلتر شنی در ناحیه آب‌شیرین‌کن آب دریا به انضمام یک عدد فیلتر تحت فشار در ناحیه سیستم خنک‌کاری کوره های ذوب به صورت پایلوت در حال انجام تست‌های عملکردی و بررسی‌های فنی است.

معروفخانی در پایان بیان کرد: امید است در شرایط کم‌آبی و خشکسالی کشور و لزوم تامین آب شیرین با حداقل هزینه و با حصول نتایج مطلوب، شاهد افزایش راندمان تولید و بهبود کیفیت آب تولیدی با صرف هزینه کمتر باشیم. همچنین در صورت مشاهده نتیجه مطلوب استفاده از این ماده، تغییرات بزرگ و سیستماتیک و رفع معضل آلودگی از آب‌شیرین‌کن‌های منطقه رخ خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا