اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتشرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

ثبت رکورد کاهش مصرف نسوز در فولاد مبارکه

رکوردهای عمر نسوز که اخیراً به ثبت رسید عبارت‌اند از: عمر خط سرباره پاتیل از ۶۳ به ۸۲ ذوب، عمر نسوز شل کوره‌های قوس الکتریکی از ۴۰۰ به ۶۱۲ ذوب و عمر تپهول کوره‌های قوس الکتریکی (بدون لوله‌گذاری) از ۱۶۰ به ۱۷۵ ذوب.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)،در پی کسب این موفقیت جمعی از رؤسا و کارشناسان این حوزه در خصوص چگونگی کسب این رکورد چنین گفتند:

رضا جهانشاهی رئیس گروه فنی نسوز فولاد مبارکه:

از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه، مرکز تعمیرات نسوز تلاش کرد به‌منظور پشتیبانی حداکثری از خطوط تولید انجام نوچینی، بازرسی و تعمیرات دوره‌ای نسوز تجهیزات را با بهترین کیفیت ممکن انجام دهد و زمان توقفات ناشی از تعمیرات نسوز را به حداقل ممکن برساند.

یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد نسوز در این حوزه میزان عمر تجهیزات نسوزکاری شده است که ثبت رکوردهای اخیر در کاهش مصارف و افزایش عمر نسوز تجهیزات گواه بر این مدعاست.

۹۵ درصد حجم مصرف مواد نسوز فولاد مبارکه مربوط به ناحیه فولادسازی شرکت است. با توجه به اهمیت تولید رقابتی و اقتصادی در دنیای کنونی، مدیریت سهم نسوز از هزینه تبدیل و بهای تمام‌شده تختال از اهداف اصلی مرکز تعمیرات نسوز است که در این راستا اقدامات متعددی در مرکز نسوز انجام و یا در حال پیگیری است که به‌عنوان‌مثال می‌توان به انجام طرح‌های تحقیقاتی و اجرای پروژه‌های افزایش کیفیت مواد نسوز مصرفی متناسب با شرایط تولید، ارتقای کیفیت اجرای نسوز، بازرسی مداوم و اثربخش تجهیزات نسوزکاری شده و تعامل با واحدهای بهره‌بردار جهت کنترل پارامترهای اثرگذار بر مصارف و کارایی نسوز اشاره کرد.

کسب این رکوردها حاصل تلاش، همدلی و عملکرد درخشان همه همکاران شرکت، خصوصاً تلاشگران خستگی‌ناپذیر مرکز تعمیرات نسوز و ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، همکاری واحدهای خرید مواد مصرفی و کنترل مواد، پیمانکاران حاضر در ناحیه و زحمات شرکت‌های تولیدکننده نسوز است که صمیمانه از ایشان قدردانی می‌نماییم.

احمدرضا ایران پور رئیس تعمیرات نسوز فولادسازی:

در راستای اهداف سازمان، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید، میزان مصرف مواد نسوز در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار است.

باتوجه ‌به این‌که افزایش عمر نسوز تجهیزات ارتباط مستقیم با کاهش توقفات، کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید دارد، به‌منظور کاهش میزان مصرف مواد نسوز در سه محور کیفیت مواد مصرفی، اجرای نسوزکاری باکیفیت و بهره‌برداری مناسب پروژه‌های متعددی انجام شد.

به‌منظور تأمین متریال مناسب و باکیفیت، جلسات متعددی با تأمین‌کنندگان برگزار شد. در جریان این جلسات بر آنالیزهای شیمیایی مختلف مواد متمرکز شدیم تا این‌که کیفیت مناسب متریال مصرفی تثبیت گردید. علاوه بر این به‌منظور نسوزکاری باکیفیت بازنگری دستورالعمل‌ها، آموزش کارکنان و استفاده از روش‌های نوین نسوزکاری در دستور کار قرار گرفت و در راستای بهره‌برداری مناسب از تجهیزات، همکاری بسیار منسجمی از سوی همکاران بخش بهره‌برداری به عمل آمد به‌نحوی‌که بهترین شرایط بهره‌برداری و کسب رکورد ۸۲ ذوب عمر نسوز خط سرباره پاتیل و رکورد عمر بلوک‌های مجرای کوره‌های قوس به میزان ۱۷۵ ذوب و عمر ۶۱۲ ذوب شل حاصل شد که شایسته است از همکاران پرتلاش در بهره‌برداری و مرکز تعمیرات نسوز و تمامی شرکت‌های تولیدکننده نسوز قدردانی نماییم.

علی نوری کارشناس گروه فنی نسوز:

ثبت رکورد ۸۲ ذوب در خط سرباره پاتیل‌های مذاب فولاد مبارکه در حالی رخ داد که رکورد قبلی عمر نسوز در این خط تعداد ۶۳ ذوب در سال ۱۴۰۱ بوده است که این افزایش عمر با جهش حدود ۳۰ درصدی همراه بوده که در نوع خود بی‌نظیر است

افزایش عمر نسوز علاوه بر کاهش هزینه قابل‌توجه به مقدار زیادی نیز در آماده‌به‌کاری تجهیزات تأثیرگذار است. به‌طورکلی کاهش مصرف مواد نسوز منیزیایی، کمترشدن دفعات تعویض خط سرباره پاتیل، کاهش مصرف گاز و انرژی، کاهش هزینه نفرساعت نیرو، کاهش ضایعات نسوز از دیگر مزایای مهم کسب این رکورد است.

ازجمله عوامل دیگری که در کسب این رکورد تأثیر داشتند می‌توان به بهبود کیفیت متریال نسوز، کاهش توقفات پاتیل، کاهش زمان‌های LF و POT، افزایش دقت در بازرسی‌های مستمر پاتیل، تحقیقات و پیگیری‌های لازم در کیفیت مواد نسوز تولیدی و پروژه‌های بهبود اشاره کرد.

این رکورد در شرایط تولیدی فولاد مبارکه که دارای واحدهای LF و RH در ریخته‌گری مداوم است به‌نوبه خود استثنایی بوده و نسبت به شرکت‌های مشابه عمر بالایی محسوب می‌شود که امیدواریم با ادامه این روند و تلاش کارکنان زحمت‌کش صنعت نسوز و فولاد به عمر ۱۰۰ ذوب در خط سرباره پاتیل‌ها دست‌یابیم.

علیرضا نادری کارشناس تعمیرات نسوز فولادسازی

در حالی به رکورد عمر نسوز شل کوره‌های قوس به میزان ۶۱۲ ذوب دست‌یافتیم که میانگین عمر قبلی در حدود ۴۰۰ ذوب بوده است. با تشکیل جلسات کارشناسی و شناسایی اقدامات لازم در جهت افزایش عمر نسوز برای افزایش میزان تولید به همراه کاهش توقفات موردبررسی قرار گرفت. شناسایی مناطقی از نسوز کوره قوس که در فرآیند تولید بیشتر در معرض خوردگی قرار دارد با همکاری تیمی بسیار خوب واحدهای تولید و تعمیرات کوره‌های قوس الکتریکی، مرکز تعمیرات نسوز و دفاتر فنی اقداماتی ازجمله جابجایی kt ها، ایجاد BOX در مناطق داغ انجام شد. همچنین واحد مرکز نسوز با برگزاری جلسات با واحد R&D شرکت مهرگداز که به‌عنوان تأمین‌کننده نسوز کوره‌های قوس است، اقداماتی نظیر تغییر در کیفیت آجر در مناطق حساس به خوردگی و سفارش آجر با ابعاد مخصوص برای مناطق در معرض خوردگی بیشتر در نظر گرفت. در پایان از مساعدت و پشتیبانی مدیریت مرکز نسوز، مدیریت ناحیه، مدیریت تولید و همچنین همکاران واحدهای تولید، تعمیرات، دفاتر فنی، مرکز نسوز و شرکت مهرگداز قدردانی می‌نماییم.

صادق رنجبر کارشناس سرویس پاتیل

در رستای هدف کاهش مصارف در شرکت فولاد مبارکه و در پرتو الطاف الهی و با تکیه‌بر تخصص و مهارت مجموعه کارکنان مرکز تعمیرات نسوز، رکوردهای ۷۳ و ۸۲ ذوب در عمر خط سرباره پاتیل مذاب در مهرماه ۱۴۰۲ به دست آمد.

مجموعه کارکنان مرکز تعمیرات نسوز فولاد مبارکه با همکاری کارکنان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌ها به رکوردهای ارزشمند فوق دست یافتند.

برخی از اقدامات دیگری که در کسب این رکورد مؤثر بودند عبارت‌اند از: مدیریت تعداد پاتیل در سیکل، کاهش زمان خالی بودن پاتیل مذاب، شارژ مقدار بهینه آهک در کوره‌های قوس و متالورژی ثانویه، تعداد پاتیل در سیکل، کاهش زمان خالی بودن پاتیل مذاب، شارژ مقدار بهینه آهک در کوره‌های قوس و متالورژی ثانویه./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا