اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاخودروصنعت و معدن

خروج خودروسازان از زیان و حذف قیمت‌های کاذب در بازار با عرضه خودرو در بورس

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،«احمد نعمت‌بخش» افزود: بارها و بارها از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌ایم قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور شده است و واکاوی آمارهای خودروسازان بزرگ در بورس و سامانه کدال هم موید همین مساله است.

وی بیان داشت: آمارها نشان‌دهنده آن است که ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک پنج هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه ۷۰ نیز وجود داشته است.

نعمت‌بخش ادامه داد: نتیجه قیمت گذرای دستوری، توزیع سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده است که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروهاست.

وی گفت: همچنین بررسی‌ها نشان داده بین ۸۰ تا ۸۵ درصد افرادی که در قرعه‌کشی‌ها شرکت می‌کنند، به قصد سود و کسب رانت آن وارد می‌شوند.

این مقام صنفی ادامه داد: پس از اینکه پیشنهاد فروش خودروها در حاشیه بازار به نتیجه نرسید، وزارت صمت مبتکر قیمت‌گذاری در بورس کالا شد و نتایج حاصل از فروش‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ‌هایی که کشف می‌شود از قیمت‌های بازاری ارزان‌تر است.

وی تاکید کرد: تداوم عرضه‌ها در بورس سبب می‌شود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان به‌تدریج از زیان خارج شوند و این مهم با ورود خودروهای پرتیراژ به بورس سرعت بیشتری خواهد یافت.

نعمت‌بخش تصریح کرد: در این صورت، خودروسازان می‌توانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و پس از آن است که می‌توانند از قطعه سازان مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند.

وی اضافه کرد: قیمت‌گذاری خودرو در بورس به‌تدریج به واقعی شدن قیمت‌ها و تک نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و با کنار رفتن آن ۸۵ درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرح‌های قرعه‌کشی‌ می‌شدند، کم‌کم خودروسازان باید به فکر ارائه طرح‌های تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا